Jak zmienia się życie zawodowe po uprawnieniach budowlanych


Jak zmienia się życie zawodowe po uprawnieniach budowlanych

 

Dzień dobry, mam na imię Zbigniew. Pewnie dużo osób z was zastanawia się jak zmienia się życie zawodowe po zdobyciu uprawnień budowlanych. Jestem mostowcem i posiadam uprawnienia budowlane w specjalności mostowej do kierowania robotami budowlanymi. Są to uprawnienia budowlane pełne bez ograniczeń. Do egzaminu uczyłem się z programu TESTY UPRAWNIENIA BUDOWLANE 2017 w wersji na komputer oraz na telefon, tak abym mógł uczyć się w każdym miejscu i o każdym czasie. Zachęciły mnie pozytywne opinie o programie. Egzamin zdałem z wynikiem bardzo dobrym. Po odebraniu decyzji zmieniłem pracę i poszedłem pracować do większej firmy budowlanej. Moje zarobki zmieniły się znacząco. Przed egzaminem zarabiałem jakieś 5000 zł netto, natomiast po egzaminie dostałem umowę o pracę na czas nieokreślony ze stawką 12000 zł na rękę. Oczywiście wszystko kosztem zwiększonej odpowiedzialności, ponieważ od razu zacząłem prowadzić dwie bardzo duże budowy.

 

Pytania jakie zapamiętałem z egzaminu na uprawnienia budowlane: Omów zasady konstruowania sprężonych konstrukcji zespolonych (PCS). W sprężonych konstrukcjach zespolonych stosowanych w mostach najważniejszymi elementami są: pomost, który pełni jednocześnie rolę pasa górnego oraz pas dolny. Elementy te są wykonane z betonu (dolny często z betonu BWW) i połączone środnikami stalowymi. Cięgna sprężające znajdują się w płytach betonowych lub poza nimi (ale w przestrzeni ograniczonej płytami i środnikami). Środniki mogą być wykonane w formie klasycznych blachownic, z blach falistych lub kratownic. Omów zasady wymiarowania przekrojów zespolonych na zginanie. Elementy zginane mostów zespolonych wymiaruje się przy założeniu liniowego rozkładu odkształceń i naprężeń w przekroju. Wymiarowanie polega na spełnieniu warunku, aby wartości naprężeń obliczeniowych nie były większe od wytrzymałości obliczeniowej, oddzielnie w odniesieniu do betonu oraz stali konstrukcyjne i zbrojeniowej (a także stali sprężającej jeżeli jest). Naprężenia całkowite są sumą naprężeń od momentów zginających występujących w poszczególnych stanach montażowych oraz w stanie docelowym. Podstawową zasadą jest dodawanie naprężeń, a nie momentów zginających (i ewentualnie sił podłużnych), gdyż w różnych fazach siły wewnętrzne mogą działać na różne przekroje. Omów formy konstrukcyjne mostów skrzynkowych. Mosty skrzynkowe dzięki dużej sztywności na zginanie i skręcanie oraz gładkim powierzchniom zewnętrznym są mało wrażliwe na obciążenia niesymetryczne oraz na wpływy atmosferyczne. Można rozróżnić przekroje poprzeczne wielokomorowe (o szerokości komór od ok. 1,5 m do 6 m), dwu i wielodźwigarowe o dźwigarach skrzynkowych (o szerokości 2,5 ÷ 7 m) w odstępach do ok. 14 m i jednokomorowe o wydłużonych wspornikach przy rozstawie ścian 5 ÷ 8 m. Płyta górna może być stalowa (ortotropowa) albo żelbetowa zespolona z ściankami. Ścianki i płyta dolna są z reguły użebrowane od strony wewnętrznej dla zachowania stateczności. W zależności od formy przekroju poprzecznego mosty skrzynkowe mogą być stosowane od średnich rozpiętości ok. 40 m do rozpiętości kilkuset metrów w systemie belkowym, ramowym czy podwieszonym. Wysokość dźwigarów skrzynkowych może się zmieniać od 1/15 rozpiętości do ok. 1/80 rozpiętości w zależności od systemu konstrukcyjnego i rozpiętości przęseł.