Tory kolejowe

Tory kolejowe są stałym elementem krajobrazu miast i wsi. Tor kolejowy składa się z dwóch stalowych szyn (program na komputer). Ich zadaniem jest podtrzymywanie i prowadzenie kół wagonów i innych pojazdów kolejowych. Aby tory kolejowe były stabilne i przenosiły olbrzymie obciążenia, szyny układa się na podkładach (program na telefon). Dawniej podkłady wykonywane były z drewna, obecnie są produkowane ze zbrojonego betonu (program na egzamin ustny).

Tory kolejowe mogą mieć różną szerokość

Tory kolejowe

Tory mogą być również zamocowane w betonowej płycie – tak najczęściej prowadzone są torowiska tramwajowe i metra (promocja 3 w 1). Tory kolejowe mogą mieć różną szerokość, w Polsce i większości krajów na świecie stosowany jest standard wynoszą 143,5 cm. W innych krajach na świecie, takich jak Finlandii lub Rosji tory kolejowe mają większą szerokość i wynosi ona 152 cm. Projektowanie, a także kierowanie robotami przy budowie dróg kolejowych, tramwajowych i metra wymaga odpowiednich uprawnień budowlanych (segregator). Ich zdobycie poprzedzone jest postępowaniem kwalifikacyjnym oraz egzaminem przeprowadzanym przez komisję Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa, mającą swoje oddziały we wszystkich miastach Wojewódzki w kraju (opinie).