Zalety mostów łukowych


Mosty można pod kątem konstrukcji podzielić na belkowe, łukowe oraz wiszące. Mosty łukowe pozwalają na zwiększenie rozpiętości przęsła. Najczęściej są one murowane. Łukowata konstrukcja pozwala na przeniesienie skierowanych w dół sił ciężkości działających na przęsło w kierunku zewnętrznym, w stronę końców przęsła. Przęsło oparte jest na przyczółkach, których najważniejszym zadaniem jest utrzymanie mostu na miejscu. Jeśli chodzi o konstrukcje wieloprzęsłowe to działająca na filar pozioma składowa siły, pochodząca od pojedynczego przęsła, jest równoważona przez skierowaną przeciwnie podobną się, która pochodzi od drugiego przęsła.

 

Oferta: Program TESTY UPRAWNIENIA BUDOWLANE 2018 w wersji na komputer oraz w wersji na telefon. Dodatkowo każda z wersji posiada PROGRAM EGZAMIN USTNY. Wrażenia osób, które już są po egzaminie na uprawnienia budowlane znajdziesz na podstronie Opinie. Zobacz także jakie przygotowaliśmy promocje do zakupu naszych kluczy licencyjnych.


Zdecydowanie największą zaletą mostów łukowych jest to, że działają na nie przede wszystkim siły ściskające, a nie rozciągające. Większość stosowanych we współczesnych czasach materiałów wykazuje wysoką odporność na ściskanie natomiast znacznie mniejszą niż na rozciąganie. Sprawia to, że mosty łukowe są bardzo wytrzymałe i skutecznie przenoszą nawet duże obciążenia. Jezdnia lub torowisko może być nad pomostem podwieszone lub położone.


Powstanie konstrukcji łukowych miało duży wpływ na historię budownictwa mostów. Chcąc maksymalnie wydłużyć konstrukcję przęsła inżynierowe dążyli do tego, aby profil łuku był jak najbardziej spłaszczony. Ponadto chcieli oni jak najbardziej „odchudzić” elementy znajdujące się ponad lukiem, nazywane pachwinami. Nie pełnią one funkcji nośnych, lecz stanowią dużą część masy konstrukcji.


W XX wieku, w latach 30. do konstruowania mostów łukowych zaczęto wykorzystywać beton. W przypadku mostów betonowych niezbędne jest stosowane szalowania, czyli specjalnej kratownicy, która podpiera całą strukturę w czasie budowy. Po raz pierwszy to samo szalowanie do budowy wszystkich łuków mostu wykorzystał francuski inżynier Freyssinet, który zaprojektował słynny most Plougastel. Po wylaniu betonu na przęsło szalowanie było przenoszone na kolejne przęsła. Dzięki tej metodzie koszty budowy mostów łukowych zostały znacznie obniżone.