Blog
Beton wałowy – jakie zalety mają wykonane z niego drogi?
W artykule znajdziesz:
Beton wałowy – jakie zalety mają wykonane z niego drogi?
Betonem wałowym nazywana jest sucha mieszanka betonowa, której konsystencja przypomina wilgotny żwir (program na komputer). Proces produkcji takiej mieszanki jest zupełni inny niż w przypadku tradycyjnej mieszanki betonowej. Mieszanka do wykonania betonu wałowego nie jest napowietrzana, zawiera więcej drobnych frakcji kruszyw i mniej wody. Układa się ją za pomocą klasycznej układarki asfaltowej – nie trzeba stosować specjalistycznego rozściełacza betonowego, który jest niezbędny w przypadku betonu lanego (program na telefon). Drogę z betonu wałowego wykonuje się porównywalnie szybko jak drogę asfaltową – zarówno droga, jak i plac z takiej mieszanki można oddać do ruchu ciężkiego już po 48 godzinach od wykonania (program na egzamin ustny).
Drogi z betonu wałowanego
Drogi z betonu wałowanego są wykonywane przede wszystkim w Kanadzie i w USA, w Polsce do tego pory powstało kilka tego rodzaju inwestycji (promocja 3 w 1). Zarówno parametry wytrzymałościowe, jak i jakościowe czy trwałościowe betonu wałowanego są zbliżone do parametrów betony lanego. Technologia betonu wałowanego (RCC) są stosowane w USA od lat 70. XX wieku. Wykorzystuje się ją wszędzie tam, gdzie liczy się szybki czas budowy oraz wytrzymałość. Pierwsza droga w Polsce wykonana w tej technologii powstała w województwie pomorskim w Miastku w 2010 roku. Największą zaletą RCC jest możliwość przenoszenia dużych ładunków niemal od razu po wykonaniu nawierzchni, co jest niemożliwe w przypadku typowego betonu lanego (PCC) (segregator).
Beton RCC jest łatwy do wbudowania za pomocą rozściełacza asfaltowego – szybkość budowy wynosi w tym przypadku 60-120 metrów na godzinę. Nawierzchnia może być oddana do użytku po 48 godzinach od ułożenia. Standardowych rozściełaczy asfaltowych można używać do warstw, których grubość nie przekracza 18cm. Technologia ta jest stosowana w Kanadzie i Stanach Zjednoczonych nie tylko do wykonywania nawierzchni dróg lokalnych, ale również pasów awaryjnych autostrad, portów, jednostek wojskowych, nawierzchni przemysłowych oraz fabrycznych (opinie). Beton RCC łączy zalety klasycznego betonu lanego i jest jednocześnie równie tani w wykonaniu.
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32