Blog

11.03.2021

Czynności technologiczne

W artykule znajdziesz:

Czynności technologiczne

Czynności technologiczne

Należy więc wziąć pod uwagę następujące czynności technologiczne od momentu wylądowania samolotu:
- kołowanie na płytę przeddworcową,
- zejście podróżnych, wyładowanie poczty i towaru,
- kołowanie na płytę przedhangarową do rewizji technicznej,
- pobór paliwa i olejów,
- rewizja silników, (program uprawnienia budowlane na komputer)
- powrót samolotu na płytę przeddworcową,
- wejście podróżnych, załadowanie poczty i towarów,
- kołowanie na miejsce startu.

Wymagania ogólne, dotyczące rozplanowania dworca obejmują (zależnie od wymogów danego portu lotniczego):
- rozdzielenie ruchu pasażerów i towarów odchodzących i przychodzących,
- wydzielenie ruchu zagranicznego (program uprawnienia budowlane na ANDROID),
- uniezależnienie ruchu pasażerskiego od pozostałego (poczta, towary),
- ustalenie minimalnej liczby stanowisk operacyjnych równoczesnego podejścia i przybycia samolotów oraz rozwiązanie dojść do samolotów,
- zapewnienie krytych dojść z dworca do samolotu,
- udostępnienie korzystania z restauracji, poczty itp. podróżnym i publiczności z zewnątrz.

Przy ocenie projektu dworca lotniczego rozpatruje się nie tylko układ funkcjonalny budynku dworca, jego architekturę i walory przestrzenne zespołu dworcowego, lecz także układ funkcjonalny dworca i walory ukształtowania przestrzennego całości kompozycji (uprawnienia budowlane).
Planowanie i projektowanie budynków dworcowych oraz płyt przeddworcowych powinno zapewniać jak najkrótszy czas:
- zajmowania płyt przez samoloty ze względów technicznych (uprzątanie, sprawdzanie, pobieranie paliwa, zaopatrzenie),
- obsługi podróżnych, towarów i poczty (czynności załadowcze i wyładowcze),
- załatwiania przez podróżnych formalności związanych z podróżą (program egzamin ustny).

Rodzaj pomieszczeń na odpoczynek

W części budynku dworca przeznaczonej dla podróżnych rozróżniamy trzy rodzaje pomieszczeń:
a) na odprawę,
b) na odpoczynek,
c) na spożywanie posiłków (opinie o programie).

Na układ i rozmiary tych pomieszczeń, oprócz przewidywanej liczby osób, wpływają również takie czynniki, jak organizacja ruchu podróżnych na płycie przeddworcowej i odległość od budynku dworca do stanowisk samolotów.
Rodzaj pomieszczeń na odpoczynek zależy od jego charakteru. W przypadku krótkiego odpoczynku wykorzystywane są przez podróżnych istniejące pomieszczenia operacyjne. Gdy zachodzi potrzeba pobytu dłuższego, wchodzą w grę pokoje noclegowe. Do spożywania posiłków przez podróżnych przeznaczone są w budynku bufety i restauracje. Liczba i rozmiary pomieszczeń służbowych personelu portu i personelu lotniczego zależą przede wszystkim od klasy lotniska (segregator aktów prawnych).

W wielu portach lotniczych, zaopatrzonych w nowoczesne urządzenia kontroli i regulacji ruchu na drogach lotniczych i w porcie, zakres wymagań co do rozmiarów powierzchni będzie większy. To samo można powiedzieć o potrzebach dotyczących pomieszczeń przeznaczonych dla osłony meteorologicznej i radiowej ruchu lotniczego. Konieczne są pomieszczenia dla wszystkich rodzajów biur i zaplecza gospodarczego, związanych z dzałalnością portu lotniczego. Dla przykładu podajemy spotykane na lotniskach rodzaje służb, których potrzeby lokalowe są uwzględnione w ramach dworca lotniczego: ruch, meteo-, aeronawigacja, łączność, instalacje oświetleniowe, eksploatacja techniczna, instalacja naziemna, służba administracyjna, handlowa, zaopatrzenia, sanitarna, personel naziemny i latający, poczta, cło, MO, WOP, biura przewoźników lotniczych.

Na płycie przeddworcowej rozróżnia się:
- stanowiska przylegające bezpośrednio do budynku dworcowego,
- stanowiska oddalone od budynku dworcowego i połączone z nim korytarzami (pomostami), tunelami lub odgrodzonymi ścieżkami na płycie,
- stanowiska oddalone, lecz nie połączone specjalnymi urządzeniami, tzw. otwarte.

Wykonuje się także stanowiska postojowe samolotów, oddalone zwykle od stanowisk operacyjnych, przeznaczone na parkowanie i ewentualnie na przegląd samolotów.
W zależności od zdolności przepustowej portu lotniczego dworce lotnicze można podzielić następująco:
- obsługujące 1500H-2000 podróżnych na dobę,
- obsługujące do 3000 podróżnych na dobę,
- obsługujące powyżej 3000 podróżnych na dobę (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami