Blog

Dopuszczenie większych odchyłek
W artykule znajdziesz:

W celu prostszego określania wymagań w normach szeregu krajów wprowadzone zostało pojęcie klas dokładności. Klasy te stanowią uporządkowany szereg tolerancji, związanych w określony sposób z wymiarami prefabrykatów (klasy dokładności wymiarów) lub usytuowaniem prefabrykatu w budynku (klasy dokładności montażu). W Polsce klasy dokładności dotyczą tylko wymiarów prefabrykatów (program uprawnienia budowlane na komputer).
Wymagania w zakresie dokładności wymiarów konstrukcji są problemem w głównej mierze ekonomicznym. Produkowanie prefabrykatów o wymiarach większych niż nominalne, szczególnie większej grubości, prowadzi do nadmiernego zużycia materiałów. Niekiedy mogą to być bardzo duże ilości, sięgające ok. 5% ilości betonu produkowanego w zakładzie prefabrykacji. Konieczność uwzględniania dużych odchyłku wymiarów prefabrykatów, a przede wszystkim dużych odchyłek przy ich montażu, zwiększa tolerancje szerokości spoin między prefabrykatami i w konsekwencji ilość robót na budowie (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Dopuszczenie większych odchyłek przy ustawianiu prefabrykatów pociąga za sobą również konieczność zwiększenia zapasu bezpieczeństwa w projekcie konstrukcyjnym. Pierwsze klasy dokładności (tj. małe tolerancje) są więc najbardziej pożądane (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Z drugiej jednak strony zaostrzenie wymagań pociąga za sobą dodatkowe koszty zarówno w produkcji prefabrykatów, jak i na budowie. Tak więc wybór Klasy dokładności powinien odpowiadać aktualnym warunkom realizacji. Tolerancje wymiarów i usytuowania ścian monolitycznych określa się podobnie jak w przypadku prefabrykatów za pomocą dopuszczalnych odchyłek (program egzamin ustny).
Odchyłki w grubościach ścian monolitycznych
Charakter i rząd wielkości odchyłek ścian monolitycznych zależy od rodzaju stosowanych form. W przypadku zastosowania form przestawnych istnieje tendencja do „zerowania” się średnich odchyleń dp (rys. 2-24a), zatem podobnie jak w budownictwie z prefabrykatów odchyłki dx oscylują wokół osi ściany. Przy zastosowaniu form ślizgowych charakter odchyleń dx przypomina linię ugięcia belki wspornikowej (rys. 2-24b). Odchylenia mają więc tendencję do sumowania się wskutek niesymetrycznego obciążenia pomostów roboczych, różnic ciśnienia w podnośnikach itp. W przypadku posługiwania się podnośnikami śrubowymi może dodatkowo nastąpić obrót bryły budynku (lub trzonu) (opinie o programie).
Odchyłki w grubościach ścian monolitycznych są z reguły dodatnie. Zwykle nie przekraczają one 1 cm przy zastosowaniu form przestawnych i 3 cm przy zastosowaniu form ślizgowych. Przy symetrycznym rozkładzie tych odchyłek przyjąć można, że wartość dlw & 4 mm dla form przestawnych i dhv k 15 mm dla form ślizgowych.
Na proces technologiczny budownictwa z prefabrykatów wielkowymiarowych składają się trzy fazy: produkcja prefabrykatów, ich transport i składowanie oraz montaż z nich budynku. Produkcja prefabrykatów obejmuje ich formowanie, dojrzewanie do momentu uzyskania przez beton wytrzymałości, przy której prefabrykat można podnieść z podkładu, podniesienie prefabrykatu z podkładu i wykończenie powierzchni prefabrykatu (segregator aktów prawnych).
Podniesienie prefabrykatu z podkładu inicjuje fazę transportu. Również w czasie zabiegów wykończeniowych prefabrykat przemieszczony bywa z jednego stanowiska pracy na drugie. Tak więc faza transportu prefabrykatu nakłada się na trwającą jeszcze fazę produkcji.
Ogólnie rzecz biorąc, na fazę transportu i składowania prefabrykatów składa się: transport i składowanie w zakładzie prefabrykacji łącznie z załadowaniem na środek dalszego transportu na budowę, transport na budowę, zwykle kołowy, i dostarczenie prefabrykatu w zasięg żurawia wieżowego, służącego do montażu budynku. Na dobrze zorganizowanych budowach prefabrykaty dostarczane są od razu w zasięg żurawia, zwykle w kontenerach, skompletowane i ułożone odpowiednio do kolejności montażu. W takim przypadku nie zachodzi potrzeba dodatkowego składowania ich na placu budowy i dostarczania w zasięg żurawia oraz oba etapy końcowe fazy transportu redukują się do jednego etapu (promocja 3 w 1).
Najnowsze wpisy
Docieplenie starego domu to proces mający na celu poprawę jego efektywności energetycznej, komfortu cieplnego oraz ochrony konstrukcji przed degradacją. W…
Membrana dachowa to specjalna warstwa ochronna stosowana pod pokryciem dachowym (np. dachówką, blachą) w celu zabezpieczenia konstrukcji dachu przed wodą,…







53 465

98%

32