Blog

Wymogi prawne dotyczące dźwigów zdjęcie nr 2
28.11.2022

Dopuszczenie większych odchyłek

W artykule znajdziesz:

Wymogi prawne dotyczące dźwigów zdjęcie nr 3
Dopuszczenie większych odchyłek

W celu prostszego określania wymagań w normach szeregu krajów wprowadzone zostało pojęcie klas dokładności. Klasy te stanowią uporządkowany szereg tolerancji, związanych w określony sposób z wymiarami prefabrykatów (klasy dokładności wymiarów) lub usytuowaniem prefabrykatu w budynku (klasy dokładności montażu). W Polsce klasy dokładności dotyczą tylko wymiarów prefabrykatów (program uprawnienia budowlane na komputer).

Wymagania w zakresie dokładności wymiarów konstrukcji są problemem w głównej mierze ekonomicznym. Produkowanie prefabrykatów o wymiarach większych niż nominalne, szczególnie większej grubości, prowadzi do nadmiernego zużycia materiałów. Niekiedy mogą to być bardzo duże ilości, sięgające ok. 5% ilości betonu produkowanego w zakładzie prefabrykacji. Konieczność uwzględniania dużych odchyłku wymiarów prefabrykatów, a przede wszystkim dużych odchyłek przy ich montażu, zwiększa tolerancje szerokości spoin między prefabrykatami i w konsekwencji ilość robót na budowie (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Dopuszczenie większych odchyłek przy ustawianiu prefabrykatów pociąga za sobą również konieczność zwiększenia zapasu bezpieczeństwa w projekcie konstrukcyjnym. Pierwsze klasy dokładności (tj. małe tolerancje) są więc najbardziej pożądane (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Z drugiej jednak strony zaostrzenie wymagań pociąga za sobą dodatkowe koszty zarówno w produkcji prefabrykatów, jak i na budowie. Tak więc wybór Klasy dokładności powinien odpowiadać aktualnym warunkom realizacji. Tolerancje wymiarów i usytuowania ścian monolitycznych określa się podobnie jak w przypadku prefabrykatów za pomocą dopuszczalnych odchyłek (program egzamin ustny).

Odchyłki w grubościach ścian monolitycznych

Charakter i rząd wielkości odchyłek ścian monolitycznych zależy od rodzaju stosowanych form. W przypadku zastosowania form przestawnych istnieje tendencja do „zerowania” się średnich odchyleń dp (rys. 2-24a), zatem podobnie jak w budownictwie z prefabrykatów odchyłki dx oscylują wokół osi ściany. Przy zastosowaniu form ślizgowych charakter odchyleń dx przypomina linię ugięcia belki wspornikowej (rys. 2-24b). Odchylenia mają więc tendencję do sumowania się wskutek niesymetrycznego obciążenia pomostów roboczych, różnic ciśnienia w podnośnikach itp. W przypadku posługiwania się podnośnikami śrubowymi może dodatkowo nastąpić obrót bryły budynku (lub trzonu) (opinie o programie).

Odchyłki w grubościach ścian monolitycznych są z reguły dodatnie. Zwykle nie przekraczają one 1 cm przy zastosowaniu form przestawnych i 3 cm przy zastosowaniu form ślizgowych. Przy symetrycznym rozkładzie tych odchyłek przyjąć można, że wartość dlw & 4 mm dla form przestawnych i dhv k 15 mm dla form ślizgowych.

Na proces technologiczny budownictwa z prefabrykatów wielkowymiarowych składają się trzy fazy: produkcja prefabrykatów, ich transport i składowanie oraz montaż z nich budynku. Produkcja prefabrykatów obejmuje ich formowanie, dojrzewanie do momentu uzyskania przez beton wytrzymałości, przy której prefabrykat można podnieść z podkładu, podniesienie prefabrykatu z podkładu i wykończenie powierzchni prefabrykatu (segregator aktów prawnych).

Podniesienie prefabrykatu z podkładu inicjuje fazę transportu. Również w czasie zabiegów wykończeniowych prefabrykat przemieszczony bywa z jednego stanowiska pracy na drugie. Tak więc faza transportu prefabrykatu nakłada się na trwającą jeszcze fazę produkcji.

Ogólnie rzecz biorąc, na fazę transportu i składowania prefabrykatów składa się: transport i składowanie w zakładzie prefabrykacji łącznie z załadowaniem na środek dalszego transportu na budowę, transport na budowę, zwykle kołowy, i dostarczenie prefabrykatu w zasięg żurawia wieżowego, służącego do montażu budynku. Na dobrze zorganizowanych budowach prefabrykaty dostarczane są od razu w zasięg żurawia, zwykle w kontenerach, skompletowane i ułożone odpowiednio do kolejności montażu. W takim przypadku nie zachodzi potrzeba dodatkowego składowania ich na placu budowy i dostarczania w zasięg żurawia oraz oba etapy końcowe fazy transportu redukują się do jednego etapu (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

02.10.2025
Wymogi prawne dotyczące dźwigów zdjęcie nr 4
Projektowanie budynków wysokich – wyzwania konstrukcyjne i architektoniczne

Projektowanie budynków wysokich od wielu dekad stanowi jedno z największych wyzwań zarówno dla architektów, jak i konstruktorów, inżynierów instalacji, urbanistów…

02.10.2025
Wymogi prawne dotyczące dźwigów zdjęcie nr 5
Akustyka w projektach architektonicznych – jak zaplanować komfort akustyczny budynku

Akustyka w architekturze jest zagadnieniem, które przez wiele lat traktowane było marginalnie w procesie projektowym, ustępując miejsca kwestiom konstrukcyjnym, energetycznym…

Wymogi prawne dotyczące dźwigów zdjęcie nr 8 Wymogi prawne dotyczące dźwigów zdjęcie nr 9 Wymogi prawne dotyczące dźwigów zdjęcie nr 10
Wymogi prawne dotyczące dźwigów zdjęcie nr 11
Wymogi prawne dotyczące dźwigów zdjęcie nr 12 Wymogi prawne dotyczące dźwigów zdjęcie nr 13 Wymogi prawne dotyczące dźwigów zdjęcie nr 14
Wymogi prawne dotyczące dźwigów zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Wymogi prawne dotyczące dźwigów zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Wymogi prawne dotyczące dźwigów zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami