Blog
Ekologiczne zasoby
W artykule znajdziesz:
W wyniku tych procesów Polska, co najmniej do końca tego wieku, nie byłaby w stanie wykorzystać nowych jakościowo integracyjnych walorów swego położenia geograficznego. Wystąpiłoby wtedy zagrożenie deformacji jej struktury. Brak środków i popytu zewnętrznego uniemożliwiałyby budowę nowoczesnej infrastruktury produkcyjnej, technicznej i społecznej likwidującej olbrzymią lukę techniczną i cywilizacyjną Polski w stosunku do poziomu europejskiego (program uprawnienia budowlane na komputer).
Dyktowane koniecznością ekonomiczną przyzwolenie na zawłaszczanie cenniejszych gospodarczo i ekologicznie zasobów przez kapitał obcy przywieszałoby proces degradacji środowiska. Emigracja ludności zarówno z obszarów biedy i zacofania, jak i najbardziej rozwiniętych cywilizacyjnie aglomeracji uruchomiłaby procesy wyludniania się . drenażu mózgów" wraz ze wszystkimi tego skutkami społeczno-ekonomicznymi (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Napływanie z krajów wysoko rozwiniętych „brudnych" technologii, składowanie odpadów, rozwój przemysłu surowcowego i energetyki węglowej utrwalałoby, a nawet wzmacniało ukształtowane dotychczas obszary ekologicznie zagrożone oraz tworzyło nowe (uprawnienia budowlane).
Niskie tempo wzrostu gospodarczego (od 0-2%) przy znacznym (ale trudnym do określenia) wzroście kosztów gospodarowania w zdegradowanym środowisku powiększałyby ekonomiczną niewydolność działań proekologicznych; w ten sposób w końcu XX wieku wytworzyłoby się ekonomiczno-ekologiczne podłoże kryzysu gospodarczego Polski; jego istotą byłby lawinowy wzrost kapitałochłonności rozwoju z przyczyn ekologicznych bez możliwości jego neutralizacji przez niewydolną gospodarkę (program egzamin ustny).
Przcważająco niekorzystne uwarunkowania społeczno-gospodarcze racjonalnego kształtowania środowiska przyrodniczego, przewidywane w tym scenariuszu, wskazują na brak możliwości prowadzenia aktywnej polityki ekologicznej państwa realizującej idee ekorozwoju (opinie o programie).
Stabilizacja całego regionu bałtyckiego
Z powyższej grupy scenariuszy uwarunkowań zewnętrznych wyprowadzono trzy scenariusze przyszłości PRB:
- scenariusz zrównoważonej integracji europejskiej (A]),
- scenariusz integracji europejskiej niezrównoważonej (A2),
- scenariusz spolaryzowanej biegunowo dezintegracji regionalnej (B-C) (segregator aktów prawnych).
Dopiero tak skomponowana wiązka scenariuszy tworzy selektywne pole strategii rozwoju PRB w ujęciu: gorących problemów i gorących obszarów. Następstwem przyjęcia tej struktury problemowej strategii mogą być programy działań regionalnych. Scenariusz ten koncentruje wątki pozytywne mieszczące się zarówno w pojęciu „integracji" o przewadze kooperacji nad konkurencją, jak i w pojęciu „zrównoważenia". Zrównoważenie ma tutaj wymiar dwojaki:
- po pierwsze: w kontekście zrównoważonego rozwoju (sustainable development), a więc rozwoju gospodarczego i społecznego, którego skutki nie powinny mieć negatywnych konsekwencji dla środowiska;
- dostosowanie do skandynawskiego modelu integracji poprzez rozszerzenie wątku skandynawskiego o wątek bałtycki (np. ewolucja Rady Nordyckiej w Radę Bałtycką);
- dostosowanie do integracji europejskiej wraz z integracją bałtycką.
Oznacza to prowadzenie wspólnych inicjatyw bałtyckich w ramach Unii Europejskiej w celu niwelowania peryferyjności regionów bałtyckich; tworzenie cywilizacyjno-gospodarczej równowagi europejskiej wobec: „banana", obejmującego pasmo pomiędzy Londynem, Frankfurtem a Mediolanem oraz „pasa słońca", obejmującego wybrzeża od Walencji po Mediolan. Oznacza także wykształcenie Zielonego Pierścienia Bałtyku - jako peryferyjnego centrum Europy największych możliwościach utrzymania wysokiej jakości środowiska, zdrowia ludzkiego oraz lokalizacji rozwiniętej techniki wymagającej specjalnych warunków środowiskowych (promocja 3 w 1).
Na północy Polski powstaje sześć regionów samorządowych: szczeciński, koszaliński, gdański, olsztyński, elbląski i suwalski. Z regionu gdańskiego wyodrębnia się zespół metropolitalny: Gdańsk-Sopot-Gdynia, funkcjonujący w sieci silnych związków miast-aglomeracji Bałtyku. Miasta te, kooperując ze sobą poprzez uznanie nadrzędności wspólnych interesów, niwelują autorytarne i dominacyjne tendencje rządów. Wielkie miasta stają się czynnikiem bezpieczeństwa i stabilizacji całego regionu bałtyckiego, skutecznie opierając się centrystycznym lobbys militarnym.
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32