Blog

Układanie płyt zdjęcie nr 2
23.04.2020

Filary

W artykule znajdziesz:

Filary

Układanie płyt zdjęcie nr 3
Filary

Filary ustawione na gruncie suchym, nie pokrytym wodą, mają za zadanie jedynie przenoszenie sil z pomostu na fundament. Drugie zadanie występujące w filarach ustawionych w wodzie, polegające na dostosowaniu ich kształtu do opływu - odpada (program uprawnienia budowlane na komputer).

Filary ustawione na gruncie suchym nie są narażone na tak silne uderzenia poziome, jak filary ustawione w wodzie. Stąd zazwyczaj nie ma potrzeby zwiększenia ich wymiarów ze względu na uderzenia.

Potrzeba ta występuje tylko w niektórych przypadkach, jak na przykład w budowie wiaduktów nad torami kolejowymi, których słupy mogą być narażone na uderzenie lokomotywy w razie jej wykolejenia. Niebezpieczeństwo to jest istotne w wiaduktach biegnących nad torami stacyjnymi rozgałęziającymi się i łączonymi zwrotnicami. Wykolejenie pociągów następuje najczęściej na zwrotnicach (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Dlatego żądamy, aby filary takich wiaduktów do wysokości 1 m nad główką szyny miały średnicę nie mniejszą od 80 cm.
W wielu wiaduktach, ze względu na bezpieczeństwo i usprawnienie ruchu, zachodzi potrzeba zapewnienia maksymalnej widoczności, a więc zmniejszenia
wymiarów filarów do minimum. Stąd pochodzi dążenie do budowy filarów o wymiarach ściśle dostosowanych do sił przechodzących z pomostu na fundament.
Zmniejszenie wymiarów filarów jest wynikiem zastosowania konstrukcji betonowych uzbrojonych (uprawnienia budowlane).

Konstrukcje te bowiem, w przeciwstawieniu do konstrukcji kamiennych i betonowych nieuzbrojonych, dają możność przenoszenia momentów zginających równie łatwo w filarach jak i w przęsłach. Nie ma przenieść te obciążenia wraz z ciężarem mostu. Taki sposób traktowania zagadnienia o wyznaczaniu kształtu konstrukcji mostu nie sugeruje wykonania tej konstrukcji z jakichkolwiek elementów dających się sprowadzić, w znaczeniu wytrzymałościowym, do belek lub słupów, prętów prostych lub krzywych, płyt pełnych lub wydrążonych. Prowadzi on do powłok o zmiennych grubościach ograniczonych powierzchniami aby w budowie filarów nie korzystać z tej możliwości (program egzamin ustny).

Dostosowanie kształtu filara

Dlatego po roki 1950 zaczęto stosować filary jednoslupowe, zakończone oczepem obustronni wystającym wspcrnikowo lub też zbetonowane z poprzecznicą podporową. Tak układ filarów zmniejsza do minimum powierzchnię zajętą pod mostem prze podpory (opinie o programie). W szczególności konstrukcje takie dają wielkie oszczędności pośredni w budownictwie wiaduktów miejskich, umożliwiając wykorzystanie cennej po wierzchni pod mostem.
Kształty wysokich filarów dwusłupowych starano się w wielu przypadkach dostosować do zmienności momentów zginających. Dlatego filarom dawani niekiedy ściany pochyłe, zwiększając ich przekroje ku podstawie utwierdzone w fundamencie lub ku wierzchołkowi osadzonemu w przęśle.
Dostosowanie kształtu filara do sił wewnętrznych ma znaczenie architektoniczne. Mimo to w wielu filarach zachowano przekroje niezmienne. Przykładem mogą być tu filary wiaduktu w Andelfingen. Fakty tego rodzaju wskazują, że zmienność przekrojów filarów jest nie tyle uzasadniona wytrzymałościowo, co architektonicznie (segregator aktów prawnych).

Filar bowiem jest częścią mostu znacznie sil niej widoczną niż przęsło. W przęśle dominują linie nie konstrukcyjne komunikacyjne. Natomiast filary, szczególnie filary wiaduktów miejskich, częściami mostu najbardziej widocznymi i dlatego wymagającymi najstaranniejszego opracowania architektonicznego.

Wiaduktu projektowanego na skrzyżowaniu ulicy Marymonckiej z dojazdem do przyszłego mostu na Wiśle, łączącego Marymont z Żeraniem. Jakkolwiek filai ten ma zaledwie 5 m wysokości, jednak kształt jego dostosowano do zmienność momentów zginających.

Oczywiście nie znajduje to żadnego uzasadnienia ekonomicznego, gdyż oszczędności uzyskane na kubaturze czy też uzbrojeniu nieistotne, a koszt uformowania filara o kształcie tak złożonym jest duży (promocja 3 w 1). Słupy wysokich filarów stężano niekiedy przeponami z płyt.

Najnowsze wpisy

02.10.2025
Układanie płyt zdjęcie nr 4
Projektowanie budynków wysokich – wyzwania konstrukcyjne i architektoniczne

Projektowanie budynków wysokich od wielu dekad stanowi jedno z największych wyzwań zarówno dla architektów, jak i konstruktorów, inżynierów instalacji, urbanistów…

02.10.2025
Układanie płyt zdjęcie nr 5
Akustyka w projektach architektonicznych – jak zaplanować komfort akustyczny budynku

Akustyka w architekturze jest zagadnieniem, które przez wiele lat traktowane było marginalnie w procesie projektowym, ustępując miejsca kwestiom konstrukcyjnym, energetycznym…

Układanie płyt zdjęcie nr 8 Układanie płyt zdjęcie nr 9 Układanie płyt zdjęcie nr 10
Układanie płyt zdjęcie nr 11
Układanie płyt zdjęcie nr 12 Układanie płyt zdjęcie nr 13 Układanie płyt zdjęcie nr 14
Układanie płyt zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Układanie płyt zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Układanie płyt zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami