Blog

Badanie cementu zdjęcie nr 2
05.03.2022

Grunty ilaste

W artykule znajdziesz:

Badanie cementu zdjęcie nr 3
Grunty ilaste

Gruntami nadającymi się na budowle ziemne (nasypy) są we wszystkich w zasadzie hydrogeologicznych warunkach (gdy nie ma warunków do rozwoju sufozji) grunty kamieniste złożone z twardych gatunków skał, żwiry, piaski i piaski gliniaste. Nie nadają się do tych celów grunty ilaste o granicy płynności większej od 65, torfy w stanie nierozdrobnionym lub nierozłożone oraz grunty ze składnikami rozpuszczalnymi w wodzie jak również inne o gęstości właściwej szkieletu gruntowego poniżej 1,5 t/m3 (program uprawnienia budowlane na komputer).

Przy zachowaniu właściwych warunków można stosować na nasypy: grunty kamieniste z miękkich skał (margle miękkie, wapienie, łupki) pod warunkiem całkowitego zabezpieczenia ich przed dostępem wody, pyły i piaski pylaste - jeżeli nie będą pozostawały w zasięgu działania wody gruntowej (również kapilarnej) lub strug wody płynącej, gliny w suchych miejscach lub krótkookresowo nieznacznie zawilgoconych, przy niewysokich nasypach (do 5 m), lessy w suchych miejscach zabezpieczonych całkowicie przed zawilgoceniem, w niektórych przypadkach rozdrobnione i rozłożone grunty torliaste na nasypy do 3 m wysokości (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

W przypadku stosowania do budowy nasypów gruntów przepuszczalnych i nieprzepuszczalnych (spoistych) obok siebie należy kierować się zasadami wskazanymi na schematach, z tym że grunty nieprzepuszczalne powinny być przekryte na powierzchni nasypu i na skarpach warstwą gruntu przepuszczalnego grubości równej co najmniej 1/3 głębokości strefy przemarzania dla danych warunków klimatycznych (uprawnienia budowlane). Do zasypywania fundamentów i wykopów dla rurociągów oraz urządzeń instalacyjnych należy używać w zasadzie gruntów pochodzących z tych wykopów, odpowiednio je zagęszczając.

Wykopy fundamentowe

Do zasypywania takich wykopów wykonanych w nasypach drogowych i kolejowych należy użyć gruntów przepuszczalnych.Nasypy należy układać warstwami poziomymi (program egzamin ustny). Grubość tych warstw wynosi: przy transporcie kolejowym - 1 m, przy użyciu samochodów, zgarniarek i spycharek - 0,5-1,5 m, w zależności od ich masy, wymiarów, ogumienia, kształtu gąsienic; przy użyciu taczek i szufli konnych oraz ręcznym ubijaniu - 0,3 m. Nasypy drogowe należy zagęszczać do stanu wynoszącego 0,90-0,98 maksymalnego zagęszczenia (wg próby Proctora) - w zależności od odległości zagęszczonej warstwy od spodu nawierzchni drogowej i w zależności od rodzaju tej nawierzchni. Nasypy grobli, tam wodnych itp. należy zagęszczać specjalnymi sposobami i do stanu zagęszczenia wskazanego w projekcie (opinie o programie).

Wysokość nasypu i szerokość jego korony powinny być powiększone w stosunku do projektowanych, ze względu na przewidywane osiadanie. Przy powiększaniu bryły nasypu i konieczności dobudowania jej od strony skarpy należy skarpę uprzednio uformowaną oczyścić z darni i ziemi roślinnej oraz zeschodkować, a dopiero następnie nakładać grunt poziomymi warstwami, odpowiednio go zagęszczając (segregator aktów prawnych).

Wykopy fundamentowe lub pod rurociągi należy wykonywać początkowo do głębokości mniejszej od projektowanej o 0,1-0,2 m, a następnie pogłębiać do głębokości właściwej, tuż przed układaniem fundamentu lub rurociągu. Bezwzględnie trzeba unikać lokalnego przekraczania projektowanych głębokości wykopu, a następnie dosypywania gruntu. Nachylenie skarp powinno się dobierać wg wskazań mechaniki gruntów, a dla budowli czasowych - kierując się danymi z tabl. 4-5, przy czym w płytkich wykopach tymczasowych można stosować ściany pionowe (bez umocnień) w piasku i żwirach do głębokości 1,0 m, w gruntach gliniasto-piaszczystych do 1,25 m i w suchych glinach oraz iłach do 1,5 m, przy czym szerokość nie umocnionych wykopów nie może być mniejsza od 0,6 m (promocja 3 w 1).

Tolerancje wymiarowe dla budowli ziemnych wykonywanych mechanicznie należy stosować wg wymagań podanych w KNK [4]. Wykonywanie robót ziemnych zimą wymaga przestrzegania specjalnych warunków technicznych.    

Najnowsze wpisy

22.09.2025
Badanie cementu zdjęcie nr 4
Projektowanie budynków użyteczności publicznej – przepisy i standardy

Projektowanie budynków użyteczności publicznej to zagadnienie niezwykle złożone, łączące w sobie wiedzę z zakresu prawa, inżynierii, architektury, ergonomii i psychologii…

22.09.2025
Badanie cementu zdjęcie nr 5
Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej – procedury i inspekcje

Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej od zawsze stanowiło fundament funkcjonowania transportu szynowego i jednocześnie jedno z największych wyzwań inżynierskich. Każdy pociąg przewożący…

Badanie cementu zdjęcie nr 8 Badanie cementu zdjęcie nr 9 Badanie cementu zdjęcie nr 10
Badanie cementu zdjęcie nr 11
Badanie cementu zdjęcie nr 12 Badanie cementu zdjęcie nr 13 Badanie cementu zdjęcie nr 14
Badanie cementu zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Badanie cementu zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Badanie cementu zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami