Blog

Pigmenty mineralne zdjęcie nr 2
02.03.2021

Nawierzchnie betonowe peronów

W artykule znajdziesz:

Nawierzchnie betonowe peronów

Pigmenty mineralne zdjęcie nr 3
Nawierzchnie betonowe peronów

Przy układaniu peronów na łukach krawężniki należy ustawiać ściśle według skrajni na ich końcach przy peronach wypukłych w planie, przy peronach wklęsłych zaś kierując się właściwym ustawieniem według skrajni środka krawężnika. Elementy ścianek peronowych dla kolei wąskotorowych. Dla peronów wąskotorowych o wysokości ponad główkę szyny 20 cm i 16 cm mają zastosowanie ścianki żelbetowe wykonane jako elementy prefabrykowane w kształcie litery Z (program uprawnienia budowlane na komputer).

W ściance poniżej poziomu wierzchu podsypki przewidziane są przerwy o szerokości około 20 cm, co pozwala na przepuszczenie wody z torowiska poza ściankę peronową. Wspornik krawężnika ścianki jest utwardzony grysem ze skał twardych. Element ścianki jest obliczony na parcie ziemi i na obciążenie wózkiem bagażowym 3500 kG. Stateczność sprawdza się na wywracanie w założeniu usunięcia z toru peronowego podsypki. Na 1 m ścianki, składającej się z 2 elementów, przypada 0,055 m3 betonu marki 200, 0,05 m8 chudego betonu w podłożu i 9,8 kG stali zbrojeniowej o Qr = 2500 kG/cm2 (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Nawierzchnie betonowe peronów. W zależności od obciążeń, jakie ma przyjmować nawierzchnia, na peronach kolejowych mają również zastosowanie nawierzchnie betonowe bądź w postaci płytek betonowych, bądź wylewanych płyt wielkowymiarowych. Na peronach stosuje się normalne płyty chodnikowe kl. I układane na podsypce piaskowej lub na podbudowie żwirowej z gruzu ceglanego i innej.

Płyty są układane:

a) w rzędy poprzeczne z wiązaniem w kierunku podłużnym z mijaniem się wiązań o 1/2 płyty,

b) w rzędy podłużne z wiązaniem w kierunku poprzecznym oraz c) w rzędy ukośne pod kątem 45° z zastosowaniem przy obrzeżach infuły (uprawnienia budowlane).

Spoiny powinny mieć maksymalną szerokość 8 mm. Powierzchnia płyty przy styku z głowicą ścianki peronowej powinna wznosić się na 10-^15 mm. Pochylenie podłużne może wynosić max. 5%, a spadki poprzeczne min. 1,5%. Cement użyty do tego rodzaju nawierzchni jest marki 350. Na warstwę górną nawierzchni dwuwarstwowej składają się materiały: grys o wytrzymałości 1400 kG/cm2 o uziarnieniu max. 25 mm i piasek - odmiana I (wg PN-59/B-06711). W skład warstwy dolnej wchodzi tłuczeń o wytrzymałości £00 kG/cm2, o uziarnieniu max. 60 mm, żwir klasy nie niższej niż 300 (wg PN-59/B-06712), pospółka klasy 250 (wg PN-59/B-06713) oraz piasek - odmiana I (program egzamin ustny).
Na nawierzchnię jednowarstwową używane są materiały: grys lub kliniec o wytrzymałości 800 kG/cm2, tłuczeń o uziarnieniu 25-5-40 mm i wytrzymałości 800 kG/cm2, a żwir, pospółka i piasek - jak dla warstwy dolnej nawierzchni dwuwarstwowej.

Masa betonowa

Masa betonowa uzyskiwana drogą mechaniczną powinna odpowiadać warunkom jak dla nawierzchniowych betonów drogowych.
Podłoże pod nawierzchnię powinno być jednorodne przepuszczalne. W przypadku układąpia nawierzchni na podbudowie (żwirowa, żużlowa, gruzowa) należy na tej podbudowie ułożyć piaskową warstwę izolacyjną o grubości 3 cm. Masę betonową należy układać na podłożu zwilżonym do głębokości 5 cm (opinie o programie). Przy nawierzchni dwuwarstwowej warstwę górną należy układać na odpowiednio wyrównanej warstwie dolnej nie później niż w 45 minut po jej ułożeniu.

Szczeliny poprzeczne powinny być wykonane w odstępach 2-5-5 m, a szczeliny podłużne powinny dzielić nawierzchnię na pasy o maksymalnej szerokości 5,0 m. Zasady wykonawstwa są takie same, jak w betonach drogowych.
Wysepki na ulicach miejskich na przystankach tramwajowych przy torach wtopionych w jezdnię układa się zazwyczaj z prefabrykowanych elementów strunobetonowych w formie płyt panwiowych (segregator aktów prawnych).

Elementy te zestawia się szeregowo dłuższymi bokami, przy czym elementy stanowiące zakończenie są wyokrąglone z jednej strony lukiem kołowym. Zbrojenie główne stanowią struny sprężające ze stali węglowej III gat. o Rr = 190 kG/mm2 w ilości 10 0 2,5 mm rozmieszczone symetrycznie w przekroju elementu. Siła sprężająca N = 20 T. Zbrojenie konstrukcyjne wkładkami ze stali St3SX 0 8 mm co 10 cm równolegle do krótszej ścianki płyty (strzemiona) (promocja 3 w 1). Beton z grysów granitowych o frakcjach do 20 mm marki 400. Powierzchnia górna płyty utwardzona grysami granitowymi o ziarnie do 10 mm, lastrykowa.

Najnowsze wpisy

21.11.2024
Pigmenty mineralne zdjęcie nr 4
Na czym polega geodezyjne wyznaczenie granic działki?

Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…

20.11.2024
Pigmenty mineralne zdjęcie nr 5
Co to są obiekty małej architektury?

Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…

Pigmenty mineralne zdjęcie nr 8 Pigmenty mineralne zdjęcie nr 9 Pigmenty mineralne zdjęcie nr 10
Pigmenty mineralne zdjęcie nr 11
Pigmenty mineralne zdjęcie nr 12 Pigmenty mineralne zdjęcie nr 13 Pigmenty mineralne zdjęcie nr 14
Pigmenty mineralne zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Pigmenty mineralne zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Pigmenty mineralne zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami