Blog

Spalanie dolne zdjęcie nr 2
19.02.2021

Nawierzchnie jednowarstwowe

W artykule znajdziesz:

Nawierzchnie jednowarstwowe

Spalanie dolne zdjęcie nr 3
Nawierzchnie jednowarstwowe

Nawierzchnie jednowarstwowe o profilu korytowym stosowane są wyłącznie na gotowej podbudowie z gruzu, żużla lub kamienia podkładowego. Grubość nawierzchni jednowarstwowej wynosi 8-12 cm po uwałowaniu. Nawierzchnie dwu- lub trzywarstwowe o profilu korytowym stosowane są bez podbudowy (program uprawnienia budowlane na komputer).
Sposób wykonania jest podobny do wykonania nawierzchni tłuczniowych.

Nawierzchnią brukowcową nazywa się nawierzchnię składającą się z poszczególnych elementów kamiennych, układanych ręcznie jak najbardziej szczelnie na podłożu piaskowym, z odpowiednim powiązaniem spoin, w celu stworzenia możliwie jak największej siły tarcia między kamieniami.
Materiałami stosowanymi do nawierzchni są: brukowiec obrobiony, płytowy i nie obrobiony.
Wysokość brukowca może wynosić 16-20 cm lub 13-M6 cm. Najczęściej stosuje się brukowiec o wysokości 16-20 cm, natomiast brukowiec o wysokości 13-16 cm może być użyty na drogi lokalne o słabym ruchu. W czasie brukowania należy dobierać kamienie wg wysokości układając wyższe kamienie od strony zewnętrznej, natomiast niższe ku środkowi.

Nawierzchnie brukowcowe stosuje się do ruchu powolnego o dużej intensywności oraz jako nawierzchnie prowizoryczne. Są one łatwe w naprawie (przebrukowaniu) i mogą stanowić podbudowę pod przyszłe nawierzchnie ulepszone (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Do nawierzchni ulepszonych zalicza się wszelkiego rodzaju nawierzchnie bitumiczne, betonowe, z kostki kamiennej, klinkieru oraz z płyt kamienno-betonowych. Podział ich w zależności od przewidywanego obciążenia na ciężki, średni i lekki.
Nawierzchnie bitumiczne. Nawierzchnia bitumiczna jest to nawierzchnia drogowa wykonana z kruszywa mineralnego odpowiednio dobranego i z lepiszcza bitumicznego w postaci smoły, asfaltu lub produktów ich przeróbki.

Nawierzchnie bitumiczne charakteryzują się:
- dużą wytrzymałością na obciążenie ruchem,
- odpornością na ssące działanie opon samochodowych,
- równą, gładką, lecz nie śliską powierzchnią, pozwalającą na rozwijanie znacznych szybkości,
- łatwością w reperacji, konserwacji i wzmacnianiu istniejących nawierzchni różnego typu (uprawnienia budowlane).

Bitumowanie powierzchniowe

Z uwagi na intensywność ruchu i związaną z tym grubość rozróżnia się nawierzchnie bitumiczne:
- typu lekkiego, tzw. pokrowce bitumiczne o grubości do 2 cm,
- typu średniego grubości do 5 cm, tzw. dywaniki bitumiczne,
- typu ciężkiego, tzw. betony bitumiczne grubości 5 cm i więcej (opinie o programie).

Zależnie od konstrukcji i sposobu wykonania, nawierzchnie bitumiczne dzielą się na:
- otwarte albo makadamowe (powierzchniowe, półwgłębnie i wgłębnie bitumowane); do tych nawierzchni lepiszcze stosuje się na gorąco, natomiast grysy - na zimno;
- zamknięte, czyli mające minimum wolnych przestrzeni (betony bitumiczne), do których masę bitumiczną przygotowuje się na gorąco i w tym stanie układa się ją w nawierzchni; są to asfalty piaskowe, betony asfaltowe i smołowe oraz asfalty lane;
- mieszane, składające się z kilku warstw, z których warstwa górna jest zamknięta, zaś warstwy dolne - otwarte (program egzamin ustny). Bitumowanie powierzchniowe polega na spryskaniu oczyszczonej nawierzchni bitumem, równomiernym rozścielaniu kruszywa kamiennego i uwałowaniu. W wyniku powyższej operacji otrzymuje się po zajeżdżeniu cienki pokrowiec bitumiczny, przeznaczony do przenoszenia obciążeń na warstwy niżej leżące i ochrony ich przed bezpośrednim działaniem ruchu (segregator aktów prawnych).

Powierzchniowe utrwalanie stosuje się do:
- ulepszania nawierzchni tłuczniowych, żwirowych i brukowcowych,
- odnawiania nawierzchni powierzchniowo utrwalonych,
- odnawiania dywaników bitumiczych.

Bitumowanie powierzchniowe wykonuje się również za pomocą emulsji asfaltowej. Emulsje asfaltowe stosowane są na zimno zarówno do bitumowania powierzchniowego, jak i półwgłębnie do budowy, napraw i konserwacji dróg. Użycie emulsji asfaltowej do powierzchniowego bitumowania umożliwia wykonywanie robót na mokrej powierzchni i wilgotnych grysach (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

02.10.2025
Spalanie dolne zdjęcie nr 4
Projektowanie budynków wysokich – wyzwania konstrukcyjne i architektoniczne

Projektowanie budynków wysokich od wielu dekad stanowi jedno z największych wyzwań zarówno dla architektów, jak i konstruktorów, inżynierów instalacji, urbanistów…

02.10.2025
Spalanie dolne zdjęcie nr 5
Akustyka w projektach architektonicznych – jak zaplanować komfort akustyczny budynku

Akustyka w architekturze jest zagadnieniem, które przez wiele lat traktowane było marginalnie w procesie projektowym, ustępując miejsca kwestiom konstrukcyjnym, energetycznym…

Spalanie dolne zdjęcie nr 8 Spalanie dolne zdjęcie nr 9 Spalanie dolne zdjęcie nr 10
Spalanie dolne zdjęcie nr 11
Spalanie dolne zdjęcie nr 12 Spalanie dolne zdjęcie nr 13 Spalanie dolne zdjęcie nr 14
Spalanie dolne zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Spalanie dolne zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Spalanie dolne zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami