Blog

Most żelbetowy niesprężony zdjęcie nr 2
15.02.2023

Nowoczesna Polska kultura

W artykule znajdziesz:

Most żelbetowy niesprężony zdjęcie nr 3
Nowoczesna Polska kultura

Pytania te stanęły u początków istnienia nowoczesnej kultury polskiej. Przez cały wiek XIX towarzyszyły jak refren każdej mniej lub bardziej systematycznej refleksji nad sztuką. Dyskutowano, czy malarze wykształceni w Petersburgu, Wiedniu lub Monachium mogą wyrażać istotne dla narodu polskiego sprawy (program uprawnienia budowlane na komputer).

Okazało się w końcu, że mogą - przykładem chociażby malarstwo całej grupy „monachijczyków”, niemalże archetypiczne portrety pejzażu mazowieckiego u Maksa Gierymskiego, obrazy wykształconych w Paryżu Józefa Chełmońskiego czy Stanisława Wyspiańskiego. A także - nieśmiertelni i znienawidzeni przez historyków sztuki Kossakowie odmalowujący legendę konia polskiego. Także Jan Matejko, którego zwano „wielkim karłem”, co „cień rzucił na sztukę polską i był jak wielka osamotniona skała - znikąd się wziął i nie miał następców” (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Potem sięgnięto do skarbnic sztuki ludowej (skądinąd nie zawsze polskiej - wystarczy przypomnieć fascynacje Huculszczyzną malarzy młodopolskich). Wraz z „przebudzeniem narodów”, związanym z Wiosną Ludów w Europie Środkowej i z początkami badań etnograficznych, zainteresowano się wprost sztuką narodową. Na ziemiach polskich, pod zaborami, wrzała dyskusja - brali w- niej udział przede wszystkim krytycy literaccy, dopiero potem dołączyli do nich malarze i osoby zainteresowane sztukami pięknymi. Powoływano się na Norwida, na Józefa Ignacego Kraszewskiego, którzy radzili opierać się na skarbnicy sztuki ludowej, powiązanej w sposób najbardziej ścisły z ziemią ojczystą (uprawnienia budowlane).

Jednakże decydujący okazał się sąd Adama Mickiewicza, który na wykładach w College de France twierdził, iż Polacy jako słowiański naród Północy nie mają w sobie dostatecznie rozwiniętej sensualności, by kultywować sztuki piękne będą świadczyć o polskiej kulturze - to „pieśń ujdzie cało”, a nie obraz czy rzeźba. Wiele wrzawy wywołał także Julian Klaczko opublikowanym na emigracji artykułem, w którym rozwijał tezy Mickiewicza, kategorycznie stwierdzając na temat Polaków: „My, Słowianie, jesteśmy mistrzami słowa (program egzamin ustny).”

Temat sztuki ludowej

Kłam tego rodzaju poglądom zadała działalność Stanisława Witkiewicza ojca, największego chyba krytyka, jakiego wydała Polska, twórcy „stylu zakopiańskiego” i - niestety - słabego malarza. Witkiewicz nie zawracał sobie głowy pytaniem, czy Polskę stać na sztuki piękne, on je po prostu dostrzegał i prowadził batalię o naturalizm, czyli dobrze namalowane obrazy (opinie o programie).

„Czy to będzie Zamoyski pod Byczyną, czy Kaśka zbierająca rzepę, nie przybędzie ni w pierwszym, ni w drugim wypadku ani jednego połysku, ani jednego cienia (…) jeśli będą o tej samej porze dnia oglądani” - pisał, przenosząc w ten sposób dyskusję na nową, odmienną od dotychczasowej, płaszczyznę. Występując przeciw Matejce, walczył o jakość polskiej sztuki. Znamienne jednak, że jego utopijna wizja sztuki narodowej opierała się na twórczości góralskiej, podhalańskiej, której dodał przy tej okazji wiele nowych, nie istniejących w niej elementów (segregator aktów prawnych).

Takie próby podejmowano i po odzyskaniu niepodległości, wykorzystując motywy sztuki ludowej w projektowaniu sprzętów codziennego użytku, wyposażenia wnętrz, w kilimach, ceramice, meblach, architekturze. Zgrabnie łączono doświadczenia stylu zakopiańskiego i modnego w latach dwudziestych art deco. Stworzono styl dworkowy, przeróżne mutacje „gotyku nadwiślańskiego”; ostatnim głosem w sprawie przydatności stylu zakopiańskiego stała się działalność jednego z lepszych polskich architektów - obecnie zapoznanego - Jana Koszczyc Witkiewicza. Temat sztuki ludowej odżywał zresztą i później, w skarykaturyzowanej częstokroć postaci oferty Cepelii; to przecież przez sztuczną ludowość usiłowała wpisać się w tradycję polską komunistyczna władza (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

06.08.2025
Most żelbetowy niesprężony zdjęcie nr 4
Jak sztuczna inteligencja wspiera projektowanie i nadzór budowalny?

W ostatnich latach rozwój sztucznej inteligencji (SI) gwałtownie przyspieszył, wkraczając niemal w każdą dziedzinę naszej codzienności. Nie inaczej jest w…

06.08.2025
Most żelbetowy niesprężony zdjęcie nr 5
Druk 3D w budownictwie – czy to realna alternatywa dla tradycyjnych metod?

Rosnąca potrzeba przyspieszenia procesów budowlanych, ograniczenia kosztów i minimalizacji negatywnego wpływu branży na środowisko sprawia, że innowacyjne technologie przyciągają coraz…

Most żelbetowy niesprężony zdjęcie nr 8 Most żelbetowy niesprężony zdjęcie nr 9 Most żelbetowy niesprężony zdjęcie nr 10
Most żelbetowy niesprężony zdjęcie nr 11
Most żelbetowy niesprężony zdjęcie nr 12 Most żelbetowy niesprężony zdjęcie nr 13 Most żelbetowy niesprężony zdjęcie nr 14
Most żelbetowy niesprężony zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Most żelbetowy niesprężony zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Most żelbetowy niesprężony zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami