Blog

Wykładziny krzemianowe zdjęcie nr 2
15.02.2023

Nowoczesna Polska kultura

W artykule znajdziesz:

Wykładziny krzemianowe zdjęcie nr 3
Nowoczesna Polska kultura

Pytania te stanęły u początków istnienia nowoczesnej kultury polskiej. Przez cały wiek XIX towarzyszyły jak refren każdej mniej lub bardziej systematycznej refleksji nad sztuką. Dyskutowano, czy malarze wykształceni w Petersburgu, Wiedniu lub Monachium mogą wyrażać istotne dla narodu polskiego sprawy (program uprawnienia budowlane na komputer).

Okazało się w końcu, że mogą - przykładem chociażby malarstwo całej grupy „monachijczyków”, niemalże archetypiczne portrety pejzażu mazowieckiego u Maksa Gierymskiego, obrazy wykształconych w Paryżu Józefa Chełmońskiego czy Stanisława Wyspiańskiego. A także - nieśmiertelni i znienawidzeni przez historyków sztuki Kossakowie odmalowujący legendę konia polskiego. Także Jan Matejko, którego zwano „wielkim karłem”, co „cień rzucił na sztukę polską i był jak wielka osamotniona skała - znikąd się wziął i nie miał następców” (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Potem sięgnięto do skarbnic sztuki ludowej (skądinąd nie zawsze polskiej - wystarczy przypomnieć fascynacje Huculszczyzną malarzy młodopolskich). Wraz z „przebudzeniem narodów”, związanym z Wiosną Ludów w Europie Środkowej i z początkami badań etnograficznych, zainteresowano się wprost sztuką narodową. Na ziemiach polskich, pod zaborami, wrzała dyskusja - brali w- niej udział przede wszystkim krytycy literaccy, dopiero potem dołączyli do nich malarze i osoby zainteresowane sztukami pięknymi. Powoływano się na Norwida, na Józefa Ignacego Kraszewskiego, którzy radzili opierać się na skarbnicy sztuki ludowej, powiązanej w sposób najbardziej ścisły z ziemią ojczystą (uprawnienia budowlane).

Jednakże decydujący okazał się sąd Adama Mickiewicza, który na wykładach w College de France twierdził, iż Polacy jako słowiański naród Północy nie mają w sobie dostatecznie rozwiniętej sensualności, by kultywować sztuki piękne będą świadczyć o polskiej kulturze - to „pieśń ujdzie cało”, a nie obraz czy rzeźba. Wiele wrzawy wywołał także Julian Klaczko opublikowanym na emigracji artykułem, w którym rozwijał tezy Mickiewicza, kategorycznie stwierdzając na temat Polaków: „My, Słowianie, jesteśmy mistrzami słowa (program egzamin ustny).”

Temat sztuki ludowej

Kłam tego rodzaju poglądom zadała działalność Stanisława Witkiewicza ojca, największego chyba krytyka, jakiego wydała Polska, twórcy „stylu zakopiańskiego” i - niestety - słabego malarza. Witkiewicz nie zawracał sobie głowy pytaniem, czy Polskę stać na sztuki piękne, on je po prostu dostrzegał i prowadził batalię o naturalizm, czyli dobrze namalowane obrazy (opinie o programie).

„Czy to będzie Zamoyski pod Byczyną, czy Kaśka zbierająca rzepę, nie przybędzie ni w pierwszym, ni w drugim wypadku ani jednego połysku, ani jednego cienia (…) jeśli będą o tej samej porze dnia oglądani” - pisał, przenosząc w ten sposób dyskusję na nową, odmienną od dotychczasowej, płaszczyznę. Występując przeciw Matejce, walczył o jakość polskiej sztuki. Znamienne jednak, że jego utopijna wizja sztuki narodowej opierała się na twórczości góralskiej, podhalańskiej, której dodał przy tej okazji wiele nowych, nie istniejących w niej elementów (segregator aktów prawnych).

Takie próby podejmowano i po odzyskaniu niepodległości, wykorzystując motywy sztuki ludowej w projektowaniu sprzętów codziennego użytku, wyposażenia wnętrz, w kilimach, ceramice, meblach, architekturze. Zgrabnie łączono doświadczenia stylu zakopiańskiego i modnego w latach dwudziestych art deco. Stworzono styl dworkowy, przeróżne mutacje „gotyku nadwiślańskiego”; ostatnim głosem w sprawie przydatności stylu zakopiańskiego stała się działalność jednego z lepszych polskich architektów - obecnie zapoznanego - Jana Koszczyc Witkiewicza. Temat sztuki ludowej odżywał zresztą i później, w skarykaturyzowanej częstokroć postaci oferty Cepelii; to przecież przez sztuczną ludowość usiłowała wpisać się w tradycję polską komunistyczna władza (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

19.12.2025
Wykładziny krzemianowe zdjęcie nr 4
Jak sprawdzić, czy zaprojektowany strop spełnia warunki ugięcia – praktyczne i normowe podejście inżynierskie

Sprawdzenie ugięć stropu jest jednym z kluczowych etapów projektowania konstrukcji budowlanych, który ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo użytkowania obiektu, jego…

19.12.2025
Wykładziny krzemianowe zdjęcie nr 5
Dlaczego ściany z bloczków silikatowych są tak wytrzymałe – analiza właściwości i praktyki budowlanej

Ściany z bloczków silikatowych od lat uchodzą za jedne z najbardziej wytrzymałych i trwałych rozwiązań stosowanych w budownictwie mieszkaniowym, przemysłowym…

Wykładziny krzemianowe zdjęcie nr 8 Wykładziny krzemianowe zdjęcie nr 9 Wykładziny krzemianowe zdjęcie nr 10
Wykładziny krzemianowe zdjęcie nr 11
Wykładziny krzemianowe zdjęcie nr 12 Wykładziny krzemianowe zdjęcie nr 13 Wykładziny krzemianowe zdjęcie nr 14
Wykładziny krzemianowe zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Wykładziny krzemianowe zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Wykładziny krzemianowe zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami