Blog

24.04.2020

Potrzeba przegubowego połączenia slupów

W artykule znajdziesz:

Potrzeba przegubowego połączenia slupów

Potrzeba przegubowego połączenia slupów

Jeżeli z jakichkolwiek względów zachodzi potrzeba przegubowego połączenia slupów z płytą pomostu, to dla uniknięcia skupień deformacyj w płycie należy dać jej odpowiednie skosy wytwarzając głowicę, a przegub słupa umieścić pod nią (program uprawnienia budowlane na komputer).
Ponieważ płyta jest zginana w obu kierunkach, przeto i skosy w niej należy dawać wzdłuż i wszerz pomostu.

Prowadzi to do zakończenia podpory głowicą. Jeżeli przekrój słupa lub ściany jest prostokątny, to i głowicę dajemy prostokątną. Jeżeli zaś słupy mają przekroje kołowe lub zbliżone do kołowych, to i głowice powinny być bryłami obrotowymi.
Głowice słupów i ścian wpływają na układ sił wewnętrznych w płycie (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Zwiększają one sztywność płyty i zmieniają rozmieszczenie momentów zginających. Przez właściwe wymiarowanie głowic można uzyskać znaczne uporządkowanie układów momentów w płycie. Głowice mają więc na celu nie tylko uniknięcie skupień naprężeń wywołanych efektem karbu, ale też i uporządkowanie momentów zginających w płycie przęseł. Wykresy maksymalnych momentów zginających, wywołanych ciężarem własnym i obciążeniem, wyznaczone na dwóch modelach płyty wiaduktu w skrzyżowaniu ulicy Służewskiej z torami linii kolejowej Warszawa-Radom biegnącymi w wykopie. Oba modele mają jednakowe wymiary w rzucie poziomym. W obu też płyty są oparte na jednakowo rozstawionych podporach (uprawnienia budowlane).

W pierwszym modelu płyta ma stałą grubość; w drugim - nad podporami dano głowice. Rzut oka na warstwice maksymalnych momentów zginających wskazuje, że głowice nad podporami wpływają na zmianę i ujednolicenie układu momentów. Na wykresie po wprowadzeniu głowic znikają nierównomierności w rozmieszczeniu momentów.
W obu przypadkach, przegubowego i bezprzegubowego połączenia słupów z płytami, zachodzi potrzeba wytworzenia głowic. Ma to zasadnicze znaczenia dla ukształtowania słupów. Znacznie bowiem łatwiej jest połączyć słup z płyt; za pomocą głowicy, gdy przekrój słupa jest kołowy, niż gdy ten przekrój jest prostokątny lub wieloboczny (program egzamin ustny).

Przedłużenie wszelkich krawędzi słupów

Przedłużenie wszelkich krawędzi słupów na głowicę znacznie utrudnia wykonanie deskowania. Wymaga ono wyprowadzeni; krawędzi słupa na płyty. Powinno być to wykonane niezmiernie starannie, gdy; linie załamań są widoczne, a każde zniekształcenie ich psuje rysunek słupa Z drugiej zaś strony krawędzie słupa i ich przedłużenia na głowicę nie mając znaczenia konstrukcyjnego i dają rysunek obcy konstrukcjom betonowym. Mogłyby być one uzasadnione w konstrukcjach ceglanych tak, jak było to dawniej w głowicach słupów gotyckich (opinie o programie).

Ale jest rzeczą oczywistą, że te formy architektoniczne nie mają nic wspólnego z formami konstrukcyj betonowych.
Kołowe przekroje słupów mostów płytowych są najlepiej dostosowane do rozwiązań mostów ukośnych, gdyż nie ma w nich sprzeczności w skierowanie ścian słupów względem drogi na moście lub pod mostem. Słupy o przekrojach kołowych są też najłatwiejsze do rozstawienia przy nieregularnym ich rozmieszczeniu, wynikającym ze sposobu użytkowania przestrzeni pod mostem.
Spośród czterech wyliczonych poprzednio przypadków rozmieszczenia przegubów, najczęściej stosowane jest połączenie bez przegubowe z płytą i przegubowe z fundamentem. Jest ono najsłuszniejszym rozwiązaniem w budowie wiaduktów o niezbyt wielkich długościach, bowiem nie wywołuje nadmiernych momentów zginających w słupach (segregator aktów prawnych).

Wyznaczając kształt słupów należy odróżnić; głowicę, trzon słupa, przegub i podstawę. Każda z tych części ma odrębne znaczenie i dlatego powinna być wydzielona w widoku słupa. Nie jest dobrze, gdy powierzchnia głowicy rozpływa się w powierzchni płyty. Wówczas bowiem kształt głowicy staje się nieokreślony Krawędź głowicy trzeba odcinać uskokiem od powierzchni płyty, niezbyt wielkim, aby nie wprowadzał nierównomierności w układzie naprężeń. Wystarcza, gdy wynosi on parę centymetrów (promocja 3 w 1). Również nie jest dobrze, gdy głowica przechodzi w sposób ciągły w słup. Trzon słupa ma bowiem inny kształt od głowicy. Tworząca jego jest wypukła, podczas gdy tworząca głowicy jest wklęsła.

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami