Blog

04.01.2021

Powierzchnia ław fundamentowych

W artykule znajdziesz:

Powierzchnia ław fundamentowych

Powierzchnia ław fundamentowych

Warstwę betonu dzieli się dylatacjami, tworząc kwadraty o boku 300 cm. Szczeliny dylatacyjne szerokości 1 cm wypełnia się asfaltem.
Na górnej powierzchni ław fundamentowych podtorza znajduje się torowisko jezdni maszyn wsadowych. Torowisko to składa się z szyn stalowych, akcesoriów łączeniowych, blach stalowych oraz podkładów drewnianych (program uprawnienia budowlane na komputer).

Jedno z nowszych rozwiązań konstrukcji torowiska. Szyny stalowe o rozstawie osiowym 320 mm spoczywają na blachach stalowych grubości 20 mm i podkładkach drewnianych wysokości 150 mm i szerokości 250 mm. Szyny przytwierdzone są do podkładów za pomocą stalowych łapek i wkrętów; łapki środkowe, odpowiednio skonstruowane, ustalają równoległe położenie szyn względem siebie na całej długości torowiska (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Co trzeci i czwarty podkład drewniany połączony jest kątownikami stalowymi 120 x 120 x 11 mm i przymocowany śrubami M 36 do żelbetowych ław fundamentowych podtorza; pozostałe podkłady spoczywają swobodnie na ławach. Wszystkie podkłady ułożone są na warstwie zaprawy cementowej grubości 3,5 - 5,0 cm. Każdy podkład drewniany na obu końcach wzmocniony jest opaską z blachy 5 x 40 mm.

Na długości baterii pieców podkłady od czoła opierają się o żelbetowy krawężnik ławy podtorza (uprawnienia budowlane). W ten sposób zostaje przekazana na podtorze siła pozioma z torowiska, pochodząca od pracy drąga maszyny wsadowej.
Takie rozwiązanie konstrukcji torowiska daje możliwość szybkiej wymiany zużytych szyn oraz zniszczonych podkładów, bez przerw w ruchu.
Podkłady wykonuje się z drewna dębowego klasy pierwszej; trwałość ich dochodzi do sześciu lat.

Na końcach torowiska jezdni wykonuje się bariery zderzakowe tzw. odbojnice w celu zabezpieczenia maszyny wsadowej przed zjechaniem z jezdni.
Po pewnym okresie eksploatacji torowisko jezdni maszyn wsadowych wykazuje pewne odchylenia od poziomu i pionu. Przeprowadza się wówczas rektyfikację torowiska, polegającą na doprowadzeniu szyn do poziomu przez zakładanie podkładek stalowych (program egzamin ustny).

Bloki baterii pieców koksowniczych

Zadaniem zrzutni jest czasowe przechowywanie koksu na rampie w celu wyparowania nadmiaru wilgoci z koksu, ochłodzenia się koksu, umożliwienia dogaszenia gniazd rozżarzonego koksu przez zalewanie ich wodą, oraz równomierne podawanie koksu na przenośnik taśmowy transportujący go do sortowni. Zgaszony koks na rampie zrzutni ma temperaturę ok. 80°C i po 2(K-30 minutach leżenia ochładza się do temperatury ok. 30°C (opinie o programie).
W obszarze piecowni zrzutnia koksu zlokalizowana jest po stronie koksowej baterii pieców koksowniczych wzdłuż torowiska wozu gaśniczego; obsługuje ona z reguły dwa bloki baterii pieców koksowniczych.

Zrzutnia składa się z konstrukcji nadziemnej i podziemnej. W części zagłębionej w ziemi - w skrzyni żelbetowej, wykonanej mieszczą się: przenośnik taśmowy i urządzenia mechaniczne do samoczynnego otwierania klap - wypustów. Konstrukcja nadziemna zrzutni obejmuje: pochyłą rampę, podest obsługowy wypustów, dach nad wypustami oraz ścianę osłonową - ochraniającą podest obsługowy.
W nowoczesnych koksowniach zrzutnia występuje wspólnie z przyległymi do niej obiektami, powiązanymi ze sobą technologicznie. Są to budynki stacji napędowej i stacji zwrotnej wraz z przepompownią. Budynek stacji napędowej przylega bezpośrednio do zrzutni od strony sortowni koksu, natomiast budynek stacji zwrotnej i przepompowni znajduje się po przeciwnej stronie zrzutni (segregator aktów prawnych).

Według najnowszych rozwiązań zrzutnie wykonuje się całkowicie w konstrukcji żelbetowej z uwzględnieniem maksymalnego stopnia prefabrykacji.
W istniejących zakładach koksowniczych spotyka się jeszcze zrzutnie mające rampy ziemne, wykonane z ubitej warstwami ziemi, z wykładziną z płyt żeliwnych ułożonych na podłożu betonowym.

Poza wymienionymi obciążeniami, przy obliczaniu konstrukcji rampy zrzutni uwzględnia się wpływ temperatury pochodzącej od dogaszenia koksu, działanie spadającego koksu z wozu gaśniczego na płytę rampy, zsuwanie się koksu po ukośnej płycie rampy oraz agresywne działanie środowiska dogaszania koksu na rampie (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami