Blog

13.05.2020

Siły wywołane w filarach przez parcie wiatru

W artykule znajdziesz:

Siły wywołane w filarach przez parcie wiatru

Siły wywołane w filarach przez parcie wiatru

Pod działaniem parcia wiatru przęsła mostu zachowują się jak belka na sprężystych podporach. Naprężenia w nich wywołane są bardzo małe wskutek wielkiej sztywności poziomej przęseł.
W poprzek mostu filar jest ramownicą dwupiętrową ustawioną na pokrywach studni (program uprawnienia budowlane na komputer).

Słupy filara są podcięte szczelinami poziomymi, wskutek czego pozostały rdzeń może przenosić siły styczne, ale nie przenosi momentów zginających. W obliczeniach uwzględniono sprężyste osadzenie studni w podłożu przyjmując, że współczynnik podłoża wynosi C - 8 kG/cm3. Odkształcenia wzdłużne przęseł wywołują poziome przesunięcia wierzchołków filarów. Na te przesunięcia składają się:
- skrócenia sprężyste wywołane przez sprężanie,
- zmiany temperatury,
- wygięcia wskutek ciężaru własnego, obciążeń użytkowych, sprężenia i nie- równomierności temperatur w górnych i dolnych częściach belek,
- skurcz i pełzanie (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Filary sprawdzono na wyboczenie przyjmując schemat odkształceń. Wyboczenie może nastąpić w górnym odcinku słupa. Jest to słup sprężyście osadzony, obciążony siłą poziomą, o głowicy przesuniętej poziomo.
Położenie wiaduktu. Wiadukt zbudowany w latach 1957-1958 leży na drodze z Zurychu do Chur w miejscu, w którym ta droga omija Zizers. Obejście to zostało oddane do eksploatacji w 1958 roku. Całkowita długość wiaduktu wynosi 196,00 m. Wiadukt prowadzi drogę nad torami kolejowymi (uprawnienia budowlane).
Układ wiaduktu jest ściśle dostosowany do trasy i niwelety drogi, a rozstawienie jego podpór - do położenia torów kolejowych i dróg pod wiaduktem.

Ze względu na ostry kąt skrzyżowania należało podporom dać jak najmniejsze wymiary, a ze względu na niweletę drogi i niweletę torów trzeba było przęsłom dać najmniejszą wysokość ustrojową, a więc i możliwie małe rozpiętości. Zwrócono też szczególną uwagę na estetyczne ukształtowanie całości budowli dla dostosowania jej do pięknego krajobrazu otaczającego wiadukt. W tym też celu ^ podczas projektowania przeprowadzono studia modelowe ukształtowania wiaduktu (program egzamin ustny).

Podpory wiaduktu

Podpory wiaduktu są ścianami wyciętymi w kształcie litery T; belki główne mają przekrój skrzynkowy.
Wiadukt ma 7 przęseł o rozpiętościach 25,85 + 28,67 + .32,50 + 22,50 + 32,00 +
- 29.75 + 25,00 m. Środkowe przęsło składa się z dwóch wsporników o długości po 6,00 m oraz z zawieszonego na nich przęsła o rozpiętości 10,50 m, między osiami podpór. Wysokość konstrukcyjna belek skrzynkowych wszystkich przęseł jest jednakowa i wynosi 0,85 m(opinie o programie). W każdym przęśle, poza środkowym, oprócz poprzecznie podporowych, dano dwie poprzecznice przęsłowe. Rozstaw osiowy poprzecznie jest różny w różnych przęsłach. Zmienia się on od 8,61 m do i 0.81 m. Przekrój wiaduktu wzdłuż osi drogi, a plan wiaduktu oraz przebiegających po nim torów i drogi.

Podpory. Wszystkie filary są połączone z przęsłami przegubowo. Skrajne podpory stanowią filary częściowo ukryte w nasypie. Są one zakończone ławami łożyskowymi, na których umieszczono łożyska przegubowo-przesuwne.
Dla przejęcia sił występujących we wspornikach filarów wsporniki te uzbrojono i sprężono. Kable w górnej części ściany są wygięte ku górze. Największe naprężenia styczne wyniosły 13 kG/cm2. Największe naprężenia normalne główne wynosiły - 4.4 kG/cm2 i + 53,9 kG/cm2 (segregator aktów prawnych).

Ponieważ całkowite sprężenie bez jednoczesnego działania reakcyj przęseł na ściany filarów dawało zbyt wielkie naprężenia, trzeba było sprężać stopniowo: najpierw naciągając część kabli przed ustawieniem przęseł, a następnie pozostałe kable po ustawieniu przęseł na filarach.
Fundamenty. Ze względu na różnice w uwarstwieniu gruntu część podpór fundamentowano na stopach poziomych zabetonowanych w otwartych wykopach.

Pozostałe 4 podpory fundamentowano w grodzach ze stalowych ścianek szczelnych, na głębokości dochodzącej do 10,00 m. Grodze te miały w planie zarys kołowy. Wykonano w nich studnie betonowe uzbrojone. Po zabetonowaniu tych studni ściany szczelne wydobyto (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami