Blog

15.05.2021

Technologia produkcji mas asfaltowych

W artykule znajdziesz:

Technologia produkcji mas asfaltowych

Technologia produkcji mas asfaltowych

Masy mineralno-bitumiczne asfaltowe i smołowe przygotowywane na gorąco lub na zimno oraz układane i zagęszczane na gorąco lub na zimno przez ubijanie, prasowanie lub naparzanie (program uprawnienia budowlane na komputer).
Przygotowywane masy mogą być jednofrakcjowe (makadamowe) lub też mogą być zestawione wg zasad sporządzania betonu, tzn. że składają się z kruszyw o różnych frakcjach aż do mączki mineralnej włącznie, zwanej wypełniaczem (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Podstawą produkcji mas bitumicznych jest otoczenie bitumem (asfaltem lub smołą) na gorąco lub na zimno (bitumy upłynnione lub emulsje bitumiczne) mieszanki mineralnej, aż do uzyskania jednorodnej masy gruzełkowatej koloru czarnego.
Masę taką, ułożoną w warstwie określonej grubości lub umieszczoną w formach, zagęszcza się w celu otrzymania płyty o masie zwartej przez ubijanie lub wałowanie. Masy bitumiczne znajdują zastosowanie w budownictwie przy budowie pokryć warstw izolacyjnych (asfaltowych i smołowych) (uprawnienia budowlane). Jedną z szeroko rozpowszechnionych mas bitumicznych jest tzw. asfalt lany, masa składająca się z asfaltu, proszku mineralnego (mączki wapiennej) albo też proszku z wapienia bitumicznego, piasku i grysiku. Masę można rozlewać, a po wyrównaniu zastyga.

Asfalt lany stosowany jest jako pokrycie dachowe płaskich tarasów oraz jako warstwy izolacyjne w budownictwie, a także na nawierzchnie drogowe.
Płytki i bloki prefabrykowane oraz cegły, przesycane asfaltem lub smołą, stosowane są na podłogi w halach fabrycznych, na nawierzchnie dróg fabrycznych oraz na nawierzchnie przystanków tramwajowych i obramienia szyn tramwajowych.
Technologia produkcji mas asfaltowych i smołowych oraz wyrobów. Masy asfaltowe i smołowe przygotowywane są z kruszywa o różnym uziarnieniu (aż do mączki mineralnej włącznie używanej jako wypełniacz o wielkości pyłku do 0,297 mm) oraz z asfaltu lub smoły jako lepiszcza.

Krzywa uziarnienia

Ze względu na sposób doboru mieszanki mineralnej rozróżniamy masy bitumiczne (asfaltowe lub smołowe), makadamowe i betonowe (program egzamin ustny). W masach makadamowych lub tzw. jednofrakcjowych, kryszywo posiada określone uziarnienie w wąskich granicach wymiarów ziaren, np. 25-40 mm, 5-15 mm itp., i dlatego też zawiera znaczną ilość pustych przestrzeni po zagęszczeniu.
W bitumicznych masach betonowych kruszywo dobiera się wg ogólnych zasad zestawiania mas betonowych stosując kruszywa o odpowiednim uziarnieniu.
Niezależnie od sposobu doboru mieszanka mineralna powinna zawierać kruszywo o stopniowo zmniejszającym się uziarnieniu aż do wypełniacza włącznie (opinie o programie).

Krzywa uziarnienia na wykresie powinna przebiegać z łagodnym i równomiernym spadkiem począwszy od założonej maksymalnej wielkości ziarna aż do wypełniacza. Tego rodzaju dobór uziarnienia zapewnia optymalne zagęszczenie mieszanki wyrażające się w minimalnej zawartości pustych przestrzeni między ziarnami kruszywa po ubiciu. Zawartość pustych przestrzeni zależy od uziarnienia i sposobu doboru mieszanki i waha się od 15 do 24% objętościowo zależnie od rodzaju i uziarnienia składników i masy bitumiczno-betonowej.
Znaleziona wartość pustych przestrzeni jest wskaźnikiem potrzebnej ilości lepiszcza bitumicznego, asfaltowego lub smołowego, koniecznego do ich wypełnienia i otoczenia ziarn kruszywa wchodzącego w skład mieszanki (segregator aktów prawnych).

Ze względu na uziarpienie rozróżniamy następujące składy mas i nawierzchni bitumiczno-betonowych (asfaltowych i smołowych):
1) Mączki bitumiczne (z wapieni bitumicznych) - asfalty prasowane.
2) Piaskowe masy z asfaltu o składzie: piasek, wypełniacz asfalt jako lepiszcze. Masa stosowana do budowy nawierzchni drogowych, mostowych, podłóg hal fabrycznych, nawierzchni na tarasach i warstw izolacyjnych oraz płytek i cegieł prefabrykowanych.

Masa z asfaltu lanego składająca się z grysiku kamiennego lub żwirku i wypełniacza w dużej ilości (20-30%) oraz asfaltu jako lepiszcza. Znajduje bardzo szerokie zastosowanie do budowy nawierzchni drogowych, przemysłowych i wyrobu technicznych płytek prefabrykowanych oraz do celów izolacyjnych (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

03.05.2024
Kierownik robót budowlanych

Kierownik robót budowlanych to zawód, który często mylony jest z podobnym stanowiskiem, mianowicie z kierownikiem budowy. W związku z tym,…

30.04.2024
Porady przed egzaminem ustnym na uprawnienia budowlane

Przygotowanie się do egzaminu ustnego na uprawnienia budowlane wymaga - poza koniecznością gruntownego przejrzenia wiadomości i ich przyswojenia - nabycia…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami