Blog

Kształt podpór kamiennych zdjęcie nr 2
03.03.2021

Wkład oporowy do słupów

W artykule znajdziesz:

Wkład oporowy do słupów

Kształt podpór kamiennych zdjęcie nr 3
Wkład oporowy do słupów

Wkład oporowy do słupów posadowionych w gruncie. Ciężar stali w słupie wynosi ogółem 124 kG (program uprawnienia budowlane na komputer).
Obliczenie statyczne tych slupów przeprowadzono metodą naprężeń liniowych dla 2 przypadków: parcie wiatru prostopadłe do toru i parcie wiatru równoległe do toru - 100 kG/cm2. Przekroje zostały zwymiarowane na podstawie naprężeń dopuszczalnych wg normy PN-57/B-03260 i PN-61/B-0328C i przy przyjęciu współczynnika pewności przy zginaniu 1,5.

Słup trakcyjny dwuteowy strunobetonowy. Zasadnicze wymiary słupa są takie same jak i w słupie żelbetowym dwuteowym (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Zbrojenie sprężające stanowią 24 struny 0 5 mm rozmieszczone symetrycznie w półkach przekroju. W celu zabezpieczenia słupa w przypadku utraty siły sprężającej daje się dodatkowe zbrojenie składające się z 4 prętów ze stali zwykłej St3SX (0 10^-25 mm) rozmieszczonych w krawędziach półek od ich strony wewnętrznej. Słupy wykonywane są z betonu marki 500 również w dwóch długościach: 10,20 m i 8,70 m. Objętość betonu oraz ciężary tych słupów są takie same jak słupów żelbetowych o tym samym przekroju. Struny profilowane mają wytrzymałość Rw = 165 kG/mm2 I kl. i stal zbrojeniową miękką 18G2 o Qr = 3600 kG/cm2.

Typowe przekroje słupa z zaznaczeniem zbrojenia sprężającego oraz ze stali zwykłej, którego ciężar dla słupa o długości 10,20 m wynosi 96 kG, a dla słupa o długości 8,70 m - 90 kG (uprawnienia budowlane).
Ciężar czapki żeliwnej grubości 30 mm zakładanej na szczycie słupa wynosi 6 kG.
Prefabrykaty te są wykonane z betonu marki 250 przy użyciu stali zbrojeniowej 35GS (program egzamin ustny)..

Prefabrykat A stanowi ośmiokątną płytę o grubości 8 cm o maksymalnej szerokości 100 cm i ciężarze 166 kG. Ciężar zbrojenia ogółem - 12 kG.
Prefabrykat B stanowi graniastosłup o wysokości 50 cm i o przekroju w kształcie krzyża, maksymalnej szerokości 72 cm i ciężarze 231 kG. Ciężar zbrojenia ogółem - 7,05 kG.
Zagłębioną część fundamentu stanowi płyta A oraz 1-5-3 prefabrykatów B, według jednego z 3 stosowanych schematów w zależności od maksymalnego obciążenia pionowego N i wartości momentów M od siły wiatru, które fundament ma przenieść ze względu na rodzaj i wysokość semaforów ramiennych, kratowych i wąskich oraz świetlnych (opinie o programie).

Fundamenty pod napędy rogatkowe

Bezpośrednio do prefabrykatu B (trzonu fundamentowego) zamocowane są semafory świetlne, z tym że semafory świetlne karłowate na gruntach niewysadzinowych mogą być fundowane bez płyty A tylko na jednym prefabrykacie B.
Element A zwykle posadawia się na 10-centymetrowym podłożu z chudego betonu marki 70 lub z gruntu zalanego zaprawą cementową 1 :4 (segregator aktów prawnych).
Do zamontowania semaforów ramiennych zarówno kratowych, jak i wąskich o dowolnej wysokości służy prefabrykowana podstawa - element D, którego górna część o kształcie prostokąta dostosowana do podstawy semafWów ramiennych służy do zmocowania konstrukcji semaforów z podstawą górną fundamentu przy użyciu specjalnych kotew.

Dolna część prefabrykatu D posiada wysokość 12 cm oraz kształt w postaci krzyża (jak w elemencie B) i przeznaczona jest do ześrubowania tego prefabrykatu z pozostałymi prefabrykatami składowymi fundamentu za pomocą śrub M20, aby powstała w ten sposób jednolita fundamentowa bryła. Ciężar prefabrykatu D - 262 kG (ciężar stali zbrojeniowej - 18,80 kG).
Fundamenty pod napędy rogatkowe, przy których występują nieznaczne siły osiowe i momenty obciążające fundament, z reguły zakłada się poniżej przemarzania gruntu, tj. stosując schemat I, składający się z 2 prefabrykatów B (promocja 3 w 1).

Jako podstawy pod płyty dolne napędów rogatkowych stosowane są prefabrykaty E i F, rozwiązane w sposób analogiczny jak w prefabrykacie D, przy czym otwory na śruby kotwowe w płycie górnej odpowiednich prefabrykatów są dostosowane do otworów w płytach podstaw napędów rogatkowych. Ciężar stali w prefabrykacie E wynosi 10,34 kG, w F zaś 8,23 kG.

Najnowsze wpisy

21.11.2024
Kształt podpór kamiennych zdjęcie nr 4
Na czym polega geodezyjne wyznaczenie granic działki?

Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…

20.11.2024
Kształt podpór kamiennych zdjęcie nr 5
Co to są obiekty małej architektury?

Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…

Kształt podpór kamiennych zdjęcie nr 8 Kształt podpór kamiennych zdjęcie nr 9 Kształt podpór kamiennych zdjęcie nr 10
Kształt podpór kamiennych zdjęcie nr 11
Kształt podpór kamiennych zdjęcie nr 12 Kształt podpór kamiennych zdjęcie nr 13 Kształt podpór kamiennych zdjęcie nr 14
Kształt podpór kamiennych zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Kształt podpór kamiennych zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Kształt podpór kamiennych zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami