Blog
Beton z żużla paleniskowego
W artykule znajdziesz:
Beton z żużla paleniskowego
Beton z żużla paleniskowego - ze wzglądu na stosunkowo niską wytrzymałość kruszywa - wykonywany jest z zasady jako beton zwarty. Uzyskiwane marki betonu w zależności od receptury wahają się w granicach 20-110 (program uprawnienia budowlane na komputer).
O wytrzymałości i ciężarze objętościowym żużlobetonu decydują: typ kruszywa żużlowego, jego uziarnienie, marka i ilość użytego spoiwa, domieszki hydrauliczne oraz ilość wody i sposób zagęszczania masy.
Przy użyciu najlżejszych żużli możliwe jest uzyskanie żużlobetonu o ciężarze obj. około 1200 kG/m3 i wytrzymałości 25 kG/cm2, względnie o ciężarze obj. 1400 kG/m3 i wytrzymałości 50 kG/cm2. Wytrzymałość i ciężar objętościowy żużlobetonu jako funkcję uziarnienia kruszywa (przy niezmiennych pozostałych parametrach). Maksymalna wartość wytrzymałości występuje przy punkcie piaskowym około 45%, wartości tej odpowiada również największy ciężar objętościowy. Wzrostowi jednak ciężaru objętościowego o 5% odpowiada wzrost wytrzymałości o 50% (program uprawnienia budowlane na komputer).
Zalecane uziarnienie kruszywa zawierać powinno zatem około 40-45% frakcji 0-2 mm, 10-15% frakcji 2-4 mm, 20-25% frakcji 4-10 mm i 20-25% frakcji 10-20 mm.
Jako dodatki stosuje się często popiół lotny lub wapno hydratyzowane względnie ciasto wapienne. Powodują one znaczne polepszenie urabial- ności masy betonowej. Dodatek popiołu pozwala na pewne obniżenie ilości cementu (uprawnienia budowlane).
Wpływ ilości wody zarobowej na ciężar objętościowy i wytrzymałość żużlobetonu. W przeprowadzonych badaniach określono jako optymalną ilość wody całkowitej, tj. wody zawartej jako wilgotność w kruszywie oraz ewentualnie w spoiwie (cement plastyczny) i domieszkach (np. ciasto wapienne), na około 350 1/m3. Specyficzne jest to, że większą rolę do pewnego stopnia odgrywa ilość spoiwa (zaprawy) w żużlobetonie, niż jego jakość. Zjawisko to wynika ze stosunkowo niskiej wytrzymałości kruszywa żużlowego i dużych przestrzeni w betonie nie wypełnionych ziarnami kruszywa, które z korzyścią mogą być wypełnione słabą nawet zaprawą. Praktycznym zaleceniem jest zatem stosowanie cementów niskich marek. Obniżając ilość użytego cementu, korzystne jest dodawanie domieszek pylastych aktywnych hydraulicznie, a nawet obojętnych.
Popioły lotne
Do domieszek takich należą: wapno, popioły lotne, glina w postaci zawiesiny lub pyły kamienne (program egzamin ustny). Stosując do betonu podane dodatki, powiększamy ilość zaprawy w świeżej masie betonowej. W przypadku dysponowania żużlem o znacznych stratach prażenia zaleca się mieszanie go z innym kruszywem pozbawionym składników szkodliwych, np. z żużlem granulowanym, drobnymi frakcjami pumeksu itp.
Stosowanie do tego celu piasku naturalnego nie jest wskazane, ponieważ wówczas, podobnie jak w przypadku gruzu ceglanego, pewnemu zwiększeniu wytrzymałości towarzyszy znaczne podwyższenie ciężaru objętościowego. Wykonywanie jednak betonów o wyższej wytrzymałości łączy się z nadmiernym zużyciem cementu i nie jest ekonomicznie uzasadnione.
Składy żużlobetonów wg badań przeprowadzonych w Laboratorium Centralnym Budowy Huty im. Lenina (opinie o programie). Wzrost wytrzymałości
w czasie, w zależności od ilości popiołów lotnych badanych betonów, przedstawiono graficznie.
Dodanie do żużlobetonu 200 kG popiołów lotnych spowodowało po 90 dniach wzrost wytrzymałości o 100% w stosunku do próbek żużlobetonu o tej samej ilości cementu, ale bez popiołów. Dodatek popiołów spowodował w omawianym przypadku wzrost ciężaru objętościowego o 9% (segregator aktów prawnych).
Spotykane często w literaturze zbyt niskie ciężary objętościowe żużlobetonu wynikały z faktu eksploatowania w pierwszej kolejności bardzo dobrego żużla z elektrowni Czechowice. Żużel ten był pewnego rodzaju unikatem i został już całkowicie wyeksploatowany. Pozostałe krajowe żużle paleniskowe (z wyjątkiem żużla z elektrowni kopalni Brzeszcze) są znacznie cięższe (promocja 3 w 1).
W związku z tym wysuwano często propozycję aby za miarodajną wytrzymałość żużlobetonów przyjmować wytrzymałość próbek przechowywanych przez okres 90 dni w warunkach zbliżonych do tych w jakich znajdują się wykonane elementy żużłobetonowe.
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32