Blog

12.05.2020

Betonowanie przęseł

W artykule znajdziesz:

Betonowanie przęseł

Betonowanie przęseł

Przęsła boczne oraz pierwsze odcinki przęsła środkowego o długości 3,00 m i 5,22 m, przylegające do filarów, zabetonowano na rusztowaniach opartych na ziemi. Pozostałą część przęsła głównego betonowano nawisowo, odcinkami o długości po 3,00 m na rusztowaniu przesuwnym, zawieszonym na trzech parach cięgien obejmujących belki główne (program uprawnienia budowlane na komputer).

Na każdy wspornik belek głównych przypadały 4 odcinki trzymetrowe i jeden półtorametrowy, betonowane nawisowo. Pozostały między nimi odcinek, obejmujący przegub, o długości 4,78 m, betonowano na rusztowaniu zawieszonym do wsporników belek.
Wsporniki przeciwległe, wychodzące z obu filarów, betonowano równocześnie z dwóch rusztowań nawisowych. Jeden z dwóch jednocześnie betonowanych, równoległych odcinków wsporników był wysunięty względem drugiego o 1,5 m ze względu na skos przęseł względem przeszkody (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Podczas betonowania prowadzono dokładną niwelację dla utrzymywania właściwego kształtu przęseł wzdłuż mostu i dla sprawdzania przewidywanych odkształceń trwałych wywołanych skurczem betonu oraz pełzaniem betonu i stali. Mimo tej kontroli rzędne niektórych przekrojów przęseł różniły się od projektowanych o kilka centymetrów.

Sprężanie. Do sprężania belek głównych wzdłuż mostu zastosowano liny zwinięte z 37 0 5 mm.
Do sprężania poprzecznego zastosowano kable Freyssineta 18 0 5 mm.
Liny i kable były wykonane ze stali o wytrzymałości 165 kG/mm2 i wydłużeniu a2o = 3,5%.
Kable belek głównych prowadzono bez osłonek, w 12 bruzdach górnej powierzchni płyty na każdej belce skrzynkowej.

Kable wprowadzano do bruzd w miarę betonowania odcinków belek. Kable w bruzdach były odsłonięte. Kable ukośne, utrzymujące odcinek betonowany były wprowadzane do osłonek. Dla zmniejszenia tarcia kabli w bruzdach ułożono blachy ślizgowe pokryte parafiną. Po naprężeniu kabli bruzdy pokrywano siatkami z drutu i zabetonowywano (uprawnienia budowlane).
Kable z lin 37 0 5 kotwiono przez rozplecenie i zalanie cynkiem w tulejach, przez obetonowanie lub przez zaciśnięcie w szczękach stalowych.
Kable poprzeczne prowadzono w osłonkach. Naprężano je po wypełnieniu betonem szczeliny między górnymi płytami belek skrzynkowych. Kable poprzeczne kotwiono w kotwach stalowych.
Projekt mostu był zatwierdzony w 1961 roku. Most oddano do użytkowania w 1963 roku (program egzamin ustny).

Dane podstawowe

Most został zbudowany w latach 1955-1958. Rozpiętości przęseł wynoszą: 57,00 + 76,00 + 88,00 + 66,00 m. Trasa drogi na moście leży na długości 100,00 m w krzywej przejściowej do promienia R = 500,00 m, a na pozostałej długości jest prosta. Niweleta na całym moście ma pochylenie 3,25%. Most niesie dwa pasma ruchu o szerokości 6,00 m oraz dwa chodniki o szerokości 2,40 m.
W przęsłach mostu biegną trzy belki główne. zamknięte w dwie skrzynki w przekrojach przypodporowych (opinie o programie).

Wysokość belek głównych jest prawie stała wzdłuż mostu i wynosi od 3,86 do 3,94 m. Grubość środników belek głównych: w przęśle 0,50 m, nad podporami 0.98 m. Grubość płyty pomostu jest stała i wynosi 0,20 m. Przy środnikach belek płyta pomostu ma skosy. Grubość płyty dolnej jest zmienna i wynosi od 0.30 do 0,45 m. Płyty chodnikowe mają górną płaszczyznę wspólną z powierzchnią płyty jezdni.
Belki główne są stężone przeponami rozstawionymi w odstępach od 12,00 do 19,95 m. Przepony są oddzielone od płyty górnej i połączone z płytą dolną. Grubość przepon wynosi 0,30 m, wysokość 2,50 m. Płyta jezdni i chodników jest zginana głównie w poprzek mostu (segregator aktów prawnych).
Przęsła mostu stanowią czteroprzęsłową belkę ciągłą. Jest ona ustawiona na łożyskach betonowych przegubowych nieprzesuwnych na filarach; na jednym z przyczółków - przegubowo nieprzesuwnie, a na drugim - przegubowo przesuwnie.

Filary mostu są posadowione na studniach betonowych. Pod każdym filarem dano dwie studnie o zewnętrznych średnicach 8,80 m. Studnie te miały u dołu izby kesonowe, umożliwiające zamienienie ich w kesony w końcowych fazach zagłębiania. Szerokość słupów filarów w poprzek mostu wynosi 2,60 m, wzdłuż mostu 2,00 m (promocja 3 w 1). Przekrój filarów jest sześciokątny. Pionowe krawędzie mają zbieżność 1 : 60.

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami