Blog
Betonowanie przęseł
W artykule znajdziesz:
Betonowanie przęseł
Przęsła boczne oraz pierwsze odcinki przęsła środkowego o długości 3,00 m i 5,22 m, przylegające do filarów, zabetonowano na rusztowaniach opartych na ziemi. Pozostałą część przęsła głównego betonowano nawisowo, odcinkami o długości po 3,00 m na rusztowaniu przesuwnym, zawieszonym na trzech parach cięgien obejmujących belki główne (program uprawnienia budowlane na komputer).
Na każdy wspornik belek głównych przypadały 4 odcinki trzymetrowe i jeden półtorametrowy, betonowane nawisowo. Pozostały między nimi odcinek, obejmujący przegub, o długości 4,78 m, betonowano na rusztowaniu zawieszonym do wsporników belek.
Wsporniki przeciwległe, wychodzące z obu filarów, betonowano równocześnie z dwóch rusztowań nawisowych. Jeden z dwóch jednocześnie betonowanych, równoległych odcinków wsporników był wysunięty względem drugiego o 1,5 m ze względu na skos przęseł względem przeszkody (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Podczas betonowania prowadzono dokładną niwelację dla utrzymywania właściwego kształtu przęseł wzdłuż mostu i dla sprawdzania przewidywanych odkształceń trwałych wywołanych skurczem betonu oraz pełzaniem betonu i stali. Mimo tej kontroli rzędne niektórych przekrojów przęseł różniły się od projektowanych o kilka centymetrów.
Sprężanie. Do sprężania belek głównych wzdłuż mostu zastosowano liny zwinięte z 37 0 5 mm.
Do sprężania poprzecznego zastosowano kable Freyssineta 18 0 5 mm.
Liny i kable były wykonane ze stali o wytrzymałości 165 kG/mm2 i wydłużeniu a2o = 3,5%.
Kable belek głównych prowadzono bez osłonek, w 12 bruzdach górnej powierzchni płyty na każdej belce skrzynkowej.
Kable wprowadzano do bruzd w miarę betonowania odcinków belek. Kable w bruzdach były odsłonięte. Kable ukośne, utrzymujące odcinek betonowany były wprowadzane do osłonek. Dla zmniejszenia tarcia kabli w bruzdach ułożono blachy ślizgowe pokryte parafiną. Po naprężeniu kabli bruzdy pokrywano siatkami z drutu i zabetonowywano (uprawnienia budowlane).
Kable z lin 37 0 5 kotwiono przez rozplecenie i zalanie cynkiem w tulejach, przez obetonowanie lub przez zaciśnięcie w szczękach stalowych.
Kable poprzeczne prowadzono w osłonkach. Naprężano je po wypełnieniu betonem szczeliny między górnymi płytami belek skrzynkowych. Kable poprzeczne kotwiono w kotwach stalowych.
Projekt mostu był zatwierdzony w 1961 roku. Most oddano do użytkowania w 1963 roku (program egzamin ustny).
Dane podstawowe
Most został zbudowany w latach 1955-1958. Rozpiętości przęseł wynoszą: 57,00 + 76,00 + 88,00 + 66,00 m. Trasa drogi na moście leży na długości 100,00 m w krzywej przejściowej do promienia R = 500,00 m, a na pozostałej długości jest prosta. Niweleta na całym moście ma pochylenie 3,25%. Most niesie dwa pasma ruchu o szerokości 6,00 m oraz dwa chodniki o szerokości 2,40 m.
W przęsłach mostu biegną trzy belki główne. zamknięte w dwie skrzynki w przekrojach przypodporowych (opinie o programie).
Wysokość belek głównych jest prawie stała wzdłuż mostu i wynosi od 3,86 do 3,94 m. Grubość środników belek głównych: w przęśle 0,50 m, nad podporami 0.98 m. Grubość płyty pomostu jest stała i wynosi 0,20 m. Przy środnikach belek płyta pomostu ma skosy. Grubość płyty dolnej jest zmienna i wynosi od 0.30 do 0,45 m. Płyty chodnikowe mają górną płaszczyznę wspólną z powierzchnią płyty jezdni.
Belki główne są stężone przeponami rozstawionymi w odstępach od 12,00 do 19,95 m. Przepony są oddzielone od płyty górnej i połączone z płytą dolną. Grubość przepon wynosi 0,30 m, wysokość 2,50 m. Płyta jezdni i chodników jest zginana głównie w poprzek mostu (segregator aktów prawnych).
Przęsła mostu stanowią czteroprzęsłową belkę ciągłą. Jest ona ustawiona na łożyskach betonowych przegubowych nieprzesuwnych na filarach; na jednym z przyczółków - przegubowo nieprzesuwnie, a na drugim - przegubowo przesuwnie.
Filary mostu są posadowione na studniach betonowych. Pod każdym filarem dano dwie studnie o zewnętrznych średnicach 8,80 m. Studnie te miały u dołu izby kesonowe, umożliwiające zamienienie ich w kesony w końcowych fazach zagłębiania. Szerokość słupów filarów w poprzek mostu wynosi 2,60 m, wzdłuż mostu 2,00 m (promocja 3 w 1). Przekrój filarów jest sześciokątny. Pionowe krawędzie mają zbieżność 1 : 60.
Najnowsze wpisy
Zabytek to nieruchomość lub rzecz ruchoma, ich części lub zespoły, które stanowią świadectwo minionej epoki lub wydarzenia, mają znaczenie dla…
Strefa pożaru do ograniczenia przestrzeni budynku, obiektu budowlanego lub terenu, która jest wyodrębniona w celu ograniczenia się, i umożliwiania skutecznej…
53 465
98%
32