Blog
Betony na żużlach paleniskowych uprawnienia budowlane
W artykule znajdziesz:
Betony na żużlach paleniskowych uprawnienia budowlane
Wobec dużego zapotrzebowania na kruszywo i intensywnej eksploatacji zwałów żużla zasoby dobrej jakości żużli przepalonych zostały w większości wykorzystane. Natomiast wzrasta ilość zwałów żużla z produkcji bieżącej. W związku z tym - jak również z rozwojem przemysłu sztucznych kruszyw porowatych oraz przestawianiem się energetyki na paleniska pyłowe (w których nie otrzymuje się żużli, lecz popioły lotne) - żużle paleniskowe tracą w Polsce pozycję jedynego do niedawna kruszywa lekkiego (program uprawnienia budowlane na komputer).
Żużel paleniskowy do wyrobu kruszywa dla celów budowlanych powinien odpowiadać wymaganiom PN-60/B-23011. Kruszywo z żużla paleniskowego otrzymuje się przez rozdrobnieni: żużla ręcznie lub mechanicznie i rozfrakcjonowanie na frakcje lub grup; frakcji.
Według PN-60/B-23011 rozróżnia się dwa sortymenty kruszywa: Ks - kruszywo sortowane i K„ - kruszywo niesortowane. Wymagania techniczne, jakim powinien odpowiadać żużel paleniskowy i kruszywo z niego, podane są w powyżej podanej normie.
Kruszywo z żużla paleniskowego powinno spełniać dodatkowo ilość ziaren kruszywa większych lub mniejszych od przewidzianych w poszczególnych frakcjach lub grupach frakcji (o wymiarach nie przekraczających wymiaru ziaren sąsiednich frakcji lub grup frakcji) obliczona w stosunku wagowym nie powinna przekraczać 10% (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Żużel paleniskowy może być otrzymywany również nie w postaci porowatych spieków, lecz w postaci granulowanej. Ziarna żużla granulowanego mają kształt okrągły lub wydłużony w kształcie sopli o zaokrąglonych krawędziach. Wymiar ziaren mieści się zazwyczaj w granicach 2-20 mm. Barwa ziaren jest czarna o szklistym połysku. Ziarna wydłużone dają łatwo się kruszyć, natomiast okrągłe mają wysoką wytrzymałość i twardość oraz związaną z tym znaczną odporność na ścieranie (uprawnienia budowlane).
Żużle granulowane nie różnią się znacznie pod względem składu chemicznego od zwykłych żużli paleniskowych, jednakże nie zawierają niemal zupełnie niespalonego węgla i soli rozpuszczalnych w wodzie.
Żużle granulowane stosuje się do produkcji betonów drogowych, płyt chodnikowych i krawężników. Ze względu na szklisty połysk i efektowną czarną barwę żużel granulowany bywa używany do szlachetnych wypraw elewacyjnych.
Żużel i kruszywa z żużla paleniskowego można przewozić luzem dowolnymi środkami przewozowymi.
W czasie przechowywania należy zabezpieczać je przed zanieczyszczeniem.
Kruszywo z żużla paleniskowego ze względu na zawartość domieszek, działających destrukcyjnie na beton, wymaga zachowania znacznej ostrożności i dokładnego badania przed jego zastosowaniem. Badania techniczne żużla i kruszywa z żużla paleniskowego przeprowadza się zgodnie z PN-60/B-06730 (program egzamin ustny).
Ciężar nasypowy kruszywa
Ciężar nasypowy kruszywa waha się w dość dużych granicach, przeważnie od 500 do 1100 kG/m3, najczęściej wynosi 800 do 1000 kG/m3. Kruszywa o niższym ciężarze nasypowym otrzymuje się przeważnie z hałd przepalonych.
Nie spalony węgiel w większych ilościach wpływa na zmniejszenie wytrzymałości a nawet zniszczenie betonów. Niektóre gatunki węgla wykazują niestałość objętości, tj. powiększają swoją objętość pod wpływem zawilgocenia i rozpadają się intensywnie, szczególnie w obecności wolnego wapna CaO; natomiast inne gatunki węgla nie podlegają pęcznieniu nawet w mleku wapiennym (opinie o programie).
Według PN-60/B-23011 dopuszczalna zawartość węgla w kruszywie z żużla paleniskowego stwierdzona przez prażenie wynosi do 30%, jednakże do betonu zbrojonego zaleca się używać kruszywo z zawartością węgla poniżej 5%.
Bardzo szkodliwą domieszką żużla są rozpuszczalne sole siarkowe, które wchodząc w reakcję ze składnikami cementu tworzą związki zwiększające objętość, a przez to rozsadzają beton; najszkodliwszy z tych związków jest wysoko uwodniony siarczanoglinian wapniowy - 3CaO • A1203 • 3CaS04 (31-32)H20.
Poza tym związki siarki, a w szczególności powstający z nich siarkowodór, sprzyjają rozwojowi grzyba w elementach drewnianych, jeśli są one w bezpośredniej styczności z żużlobetonem. Zawartość siarki w żużlu wpływa również na rdzewienie stalowych części tkwiących w żużlobeto- nie. Dlatego też części te powinny być uprzednio zabezpieczone przed korozją (segregator aktów prawnych).
Tlenek wapniowy znajdujący się w żużlu w ilości do 8% jest nieszkodliwy, jeżeli występuje w postaci drobnych ziaren mniejszych od 2 mm, rozsianych równomiernie w całej masie żużla i łatwo gaszących się wodą.
Natomiast nie może być dopuszczony do użycia żużel zawierający tlenek wapniowy w ilości większej od wymienionej albo występujący w grubych ziarnach lub w nierównomiernych skupieniach, jak również w postaci wapna przepalonego, które trudno się gasi i może ulec gaszeniu połączonemu z pęcznieniem dopiero po pewnym czasie (promocja 3 w 1).
Popiół w żużlu do lekkich betonów jest niepożądany, gdyż wpływa na zwiększenie ciężaru objętościowego betonu, a nadto zawiera najwięcej domieszek siarkowych. Można się go pozbyć przesiewając żużel przez sito o oczkach 0,5 mm albo też, co jest mniej dokładne, przerzucając żużel łopatami na silnym wietrze, który porywa popiół.
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32