Blog

19.02.2021

Bitumowanie wgłębne nawierzchni

W artykule znajdziesz:

Bitumowanie wgłębne nawierzchni

Bitumowanie wgłębne nawierzchni

Bitumowanie wgłębne nawierzchni polega na wzmocnieniu szkieletu mineralnego nawierzchni tłuczniowej przez wprowadzenie podczas wałowania odpowiedniej ilości lepiszcza bitumicznego do szczelin pomiędzy ziarnami tłucznia. Przenikanie lepiszcza do nawierzchni powoduje wiązanie ziarn tłucznia i częściowe wypełnienie wolnych przestrzeni, jak również ułatwia ich przesuwanie się i wzajemne klinowanie (program uprawnienia budowlane na komputer).
W celu zamknięcia nawierzchni wykonuje się powierzchniowe bitumowanie.

Konstrukcję nawierzchni tłuczniowej wgłębnie bitumowanej.
Bitumowanie półwgłębne stanowi oszczędnościowy sposób bitumowania polegający na związaniu lepiszczem tylko górnej warstwy tłucznia (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Nawierzchnie smoło- i asfaltospoinowesąto nawierzchnie z tłucznia klinowanego grysem bitumowanym podczas wałowania. Stanowią one również nawierzchnie nieszczelną wymagającą zamknięcia od góry przez bitumowanie powierzchniowe. Omówione nawierzchnie ulepszone należą do typu lekkiego.

Nawierzchnia z grysów bitumowanych (asfaltowych lub smołowych), zwana „dywanikiem bitumicznym”, składa się z warstw dolnych wykonanych z wzajemnie klinujących się grysów otoczonych smołą lub asfaltem oraz warstwy górnej stanowiącej pokrycie z betonu smołowego (lub asfaltowego) drobnoziarnistego o strukturze zamkniętej. Masa bitumiczna przygotowana jest na gorąco, a układana i wałowana na zimno (uprawnienia budowlane).
W Polsce ze względu na małą ilość asfaltu, którego używa się do nawierzchni typu ciężkiego, do bitumowania grysów stosuje się smołę drogową.
Dywaniki bitumiczne stanowią nawierzchnię typu średniego, stosowane są poza miastami i osiedlami ze względu na użycie smoły drogowej do bitumowania grysów.
W nawierzchni bitumicznej typu betonowe- g o kruszywo dobierane jest tak, żeby otrzymana nawierzchnia zawierała minimum wolnych przestrzeni. Wykonanie niektórych rodzajów nawierzchni (np. asfaltu piaskowego lanego) nie wymaga użycia grysów do mieszanki mineralnej.
Typy nawierzchni z betonów bitumicznych są następujące.

Asfalt piaskowy jest masą mineralno-asfaltową, składającą się z piasku, mączki mineralnej i asfaltu, dobranych w odpowiednich proporcjach ilościowych, wytwarzaną, układaną i zagęszczaną na gorąco (program egzamin ustny).

Układanie masy asfaltu

Układanie masy asfaltu piaskowego odbywa się za pomocą rozściełacza mechanicznego lub ręcznie (łopatami, widłami i grabiami).
Wałowanie masy odbywa się do chwili otrzymania nawierzchni równej, nie poddającej się pod naciskiem walca. Bezpośrednio po zagęszczeniu nawierzchnia z asfaltu piaskowego powinna być zatarta cementem portlandzkim (jeżeli nie jest uszorstniana).
Asfalt lany jest masą mineralno-asfaltową składającą się z mączki mineralnej, piasku, grysu kamiennego lub żwiru oraz asfaltu, dobranych w odpowiednich proporcjach ilościowych, układaną na gorąco ręcznie gładzikami lub za pomocą układarek mechanicznych. Gotową masę asfaltu lanego rozściela się i wyrównuje do profilu na odpowiednio przygotowanej podbudowie (bez wałowania). Warstwę ścieralną, bezpośrednio po jej wykonaniu, należy posypać ostrym piaskiem i zatrzeć, jeżeli nie jest przewidziane specjalnie jej uszorstnienie(opinie o programie).

Uszorstnienie warstwy ścieralnej polega na:
- posypaniu gorącej jeszcze warstwy grysem bitumowanym i wtłaczaniu go w masę lekkim walcem gładkim lub ryflowa- nym (żłobkowanym),
- ryflowaniu walcem z jednoczesnym posypywaniem grysem i wtłaczaniem go w warstwę ścieralną jezdni.

Grubość warstwy jezdnej powinna wynosić: dla konstrukcji jednowarstwowej 3-4 cm, natomiast dla konstrukcji dwuwarstwowej grubość każdej z warstw powinna wynosić 2-H4 cm (segregator aktów prawnych).
Beton asfaltowy jest masą mineralno-asfaltową składającą się z grysów lub żwiru, piasku, mączki mineralnej i asfaltu drogowego, dobranych w odpowiednich proporcjach ilościowych, układaną i zagęszczaną na gorąco lub na zimno zależnie od rodzaju lepiszcza i technologii produkcji. Ze względu na strukturę masy mineralno-asfaltowej rozróżnia się beton asfaltowy:
- o strukturze zamkniętej (ścisły),
- o strukturze częściowo zamkniętej (półścisły),
- o strukturze otwartej (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami