Blog

Transport ciepła zdjęcie nr 2
22.04.2020

Blachy stykowe łączone

W artykule znajdziesz:

Blachy stykowe łączone

Transport ciepła zdjęcie nr 3
Blachy stykowe łączone

Blachy stykowe łączone są montażowo na śruby, na stałe - przez spawanie. Dla przejęcia momentów gnących dodane są ukośne kątowniki przyspawane do blach odpowiednio zakotwionych w betonie w obydwóch częściach słupów. Pochylenie i długość kątowników ukośnych powinny być tak dobierane, aby w płaszczyźnie stykowej blach poziomych nie występowało rozciąganie lub aby było ono tak małe, żeby mogło być przejęte przez spoiny stykowe (program uprawnienia budowlane na komputer).

Żelbetowe fragmenty dźwigara dachowego wykonywane są w zakładach stałych lub polowych. Dolne części słupów wykonywane są obok miejsca wbudowania w konstrukcję. Dla zwiększenia szybkości obrotów formami, szczególnie rdzeniowymi formującymi otwory podłużne w słupach, stosowane jest utwardzanie elementów parą. Jako komory izolacyjne służą przenośne skrzynie drewniane zbite z dwóch lub trzech warstw desek wyłożone dla uszczelnienia od wewnątrz papą.
Według zwolenników koncepcji dźwigara dachowego stalowo-żelbetowego stosowanie dźwigarów kratowych całkowicie żelbetowych ma swoje ujemne strony. Doświadczenie bowiem wykazało, że w pasie rozciąganym i w prętach wypełniających kratę dźwigara występują pod obciążeniem liczne rysy. To samo dotyczy również i węzłów, w których są zakotwione pręty rozciągane (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Suma szerokości wszystkich rys pręta osiąga czasami wymiar 2- lub 2,5-krotnie większy aniżeli wydłużenie pręta od siły osiowej. Przypisuje się to tej okoliczności, że wiotkie pręty zbrojenia nie dają się ułożyć w deskowaniu w idealnie prostej linii i że wyprostowanie ich następuje w gotowym dźwigarze dopiero pod obciążeniem, co oczywiście związane jest z powstawaniem dodatkowego wydłużenia prętów rozciąganych (uprawnienia budowlane).
W opisanych tu dźwigarach tylko pręty pasa górnego zużywające w konstrukcji stalowej największe ilości stali profilowej zostały zaprojektowane jako elementy żelbetowe. Poza uzyskaniem w ten sposób oszczędności na stali profilowej uzyskuje się też dogodne szerokie oparcie dla elementów prefabrykowanego przekrycia żelbetowego. Połączenie na budowie w jedną całość elementów żelbetowych i stalowych kratownicy nie przedstawia żadnych trudności (program egzamin ustny).

Zużycie stali w dźwigarze

Zużycie stali w dźwigarze wynoszące zaledwie 7,19 kG/nr rzutu poziomego hali nie jest duże. Liczba ta wskazuje, że dźwigary dachowe stalowo-żelbetowe mogą pod względem zużycia stali konkurować z dźwigarami całkowicie żelbetowymi. Dźwigary żelbetowe mogą być uważane za korzystniejsze przy mało różniących się ilościach stali w tym przypadku, gdy stal zbrojeniowa jest uważana za materiał mniej deficytowy aniżeli stal profilowa (opinie o programie).

Podzielenie słupa na 2 części ma na celu ułatwienie jego montażu. Części dolne słupów są prefabrykatami o dużym ciężarze montowanymi za pomocą ciężkiego sprzętu montażowego. Górne lekkie części słupów montowane są dźwigiem typu lżejszego, który służy do montażu elementów konstrukcji dachowej. Podział słupów na 2 odrębne części może okazać się celowy przy konstrukcji, gdzie dolna część słupa ma bardzo dużą wysokość. A zatem montaż słupa nie podzielonego, a więc bardzo wysokiego i ciężkiego związany byłby z koniecznością zastosowania żurawia o dużym udźwigu i dużej wysokości podnoszenia. W przypadku konstrukcji podział ten nie jest uzasadniony (segregator aktów prawnych).

Rozwiązanie konstrukcyjne części latarniowej, polegające na wykonaniu wgłębienia w środku rozpiętości dźwigara i oparcia płyt kasetonowych wprost na podciągu ustawionym bezpośrednio na górnym węźle dźwigara jest proste, lecz bardzo niekorzystne z punktu widzenia odprowadzenia z dachu wód opadowych. Umieszczenie koryta odprowadzającego wody opadowe w środku nawy, a więc na osi ciągów produkcyjnych, jest związane z możliwością powstania zacieków w miejscach dla produkcji bardzo niepożądanych. Największe kłopoty sprawiają zazwyczaj trudne do uniknięcia nieszczelności przy wlotach rynien do rur odprowadzających wodę do kanalizacji i prowadzonych pochyło pod przekryciem od środka nawy ku osi słupów (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

21.11.2024
Transport ciepła zdjęcie nr 4
Na czym polega geodezyjne wyznaczenie granic działki?

Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…

20.11.2024
Transport ciepła zdjęcie nr 5
Co to są obiekty małej architektury?

Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…

Transport ciepła zdjęcie nr 8 Transport ciepła zdjęcie nr 9 Transport ciepła zdjęcie nr 10
Transport ciepła zdjęcie nr 11
Transport ciepła zdjęcie nr 12 Transport ciepła zdjęcie nr 13 Transport ciepła zdjęcie nr 14
Transport ciepła zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Transport ciepła zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Transport ciepła zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami