Blog

Patron i opiekun praktyki – kto może pełnić tę funkcję? zdjęcie nr 2
18.02.2022

Błędy kształtu

W artykule znajdziesz:

Patron i opiekun praktyki – kto może pełnić tę funkcję? zdjęcie nr 3
Błędy kształtu

Błędy kształtu i tolerancje wymiarów powodują, że kształt elementu zazwyczaj odbiega od prawidłowych form geometrycznych (np. jeżeli ściany elementu prostopadłościennego nie są płaszczyznami, bryła nie jest prostopadłościanem). Te zniekształcenia utrudniają montaż i powodują błędne ustawienie elementu. Toteż elementy geometryczne, według których ustala się położenie elementów konstrukcyjnych powinny być określone niezależnie od zniekształceń tych elementów (program uprawnienia budowlane na komputer). Na przykład, jeżeli podstawa elementu ma być prostokątem, to do wyznaczenia środka podstawy znajdujemy najpierw środki wszystkich jej czterech boków, następnie łączymy środki boków przeciwległych i na przecięciu łącznic znajdujemy środek podstawy. Inne określenia środka podstawy, np. przez odmierzenie wymiaru określonego w projekcie może doprowadzić wskutek tolerancji wymiaru boku elementu do przesunięcia środka (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Wymiar boku b = 500 mm jest utrzymany w granicach tolerancji, przy czym wykazuje maksymalną przewidzianą odchyłkę +10 mm. Jeśli środek określi się wg wymiaru teoretycznego, to jak wynika z rysunku, będzie on przesunięty względem rzeczywistego środka podstawy o 5 mm wzdłuż osi x i wzdłuż osi y. Ma to oczywiście niekorzystny wpływ na ustawienie słupa w przestrzeni i późniejszy montaż elementów, na nim spoczywających. Jeżeli w podobny sposób wyznaczymy środek górnej podstawy, zostanie on przesunięty w przeciwnym kierunku niż środek podstawy dolnej, to przy montażu może nastąpić nieprawidłowe ustawienie elementu, co może spowodować np. znaczne jego pochylenie. Wyznaczone prawidłowo środki podstaw z podziału każdego boku na połowę posłużą do zaznaczenia osi każdej ściany elementu (uprawnienia budowlane).

Przesunięte przez nie płaszczyzny wyznaczają prawidłową oś pionową elementu. Na rysunku pokazano w przesadzie zniekształcony element. Gdyby wykorzystać krawędzie takiego’ elementu do ustawienia go w przestrzeni, otrzymalibyśmy błędne ustawienie jego osi (program egzamin ustny). Wyznaczanie prawidłowych osi elementów ma szczególne znaczenie przy montażu konstrukcji sprężonych, gdyż wskutek nierównomiernego sprężenia elementy mogą być wygięte w stosunku do ich kształtu teoretycznego.

Tymczasowo zamocowany element

Podstawową czynnością prawidłowego ustawienia elementu jest na prowadzenie podstawy elementu do wyznaczonych osi lub krawędzi. Dlatego projektanci stosują w elementach otwory i trzpienie, obrzeża, wycięcia itp., to jest szczegóły konstrukcyjne, mające ułatwić montaż i eliminować błąd ustawienia podstawy elementu. Kilka takich rozwiązań łatwych w wykonaniu. Spełniają one swą rolę tylko w stosunkowo prostych przypadkach montażu (opinie o programie).

Najprostsze sposoby naprowadzania podstawy elementu polegają na stosowaniu klinów drewnianych lub stalowych, którymi przesuwa się element w żądanym kierunku. Ustawiony tymczasowo element zamocowany jest za pomocą klinów. Zwalniając lub zagłębiając odpowiednie kliny można uzyskać przesunięcia elementów. Na stopie znajdują się znaki, stanowiące ślady osi x i y. Ustawiony element ma odpowiednie znaki na ścianach. Naprowadza go się klinami tak, aby znaki na elemencie odpowiadały znakom na stopie fundamentowej (segregator aktów prawnych).

Urządzenie do naprowadzenia elementu wyższej kondygnacji na prawidłowo ustawiony element kondygnacji niższej J). Składa się ono z jarzma (A) i prowadnicy (B) zespolonych ze sobą oraz ze śrub regulujących (C). Urządzenie to jest nasunięte na ustawiony i umocowany na stałe słup jednoprzęsłowej ramy. Dolne jarzma obejmują słup, przy czym docisk uzyskuje się przez skręcenie jarzma śrubami w miejscu oznaczonym literą (D).

Górna część urządzenia usztywniona jest jednym jarzmem. Prowadnice są odgięte u góry, a śruby regulujące są rozluźnione tak, 'by nie stwarzały przeszkody przy wprowadzeniu słupa(promocja 3 w 1). Słup ustawiany za pomocą dźwigu wchodzi w urządzenie i opiera się prowizorycznie na słupie dolnym. Po ściągnięciu górnego jarzma montowany słup naprowadza się na właściwe położenie przez dokręcenie śrub.

Najnowsze wpisy

02.10.2025
Patron i opiekun praktyki – kto może pełnić tę funkcję? zdjęcie nr 4
Projektowanie budynków wysokich – wyzwania konstrukcyjne i architektoniczne

Projektowanie budynków wysokich od wielu dekad stanowi jedno z największych wyzwań zarówno dla architektów, jak i konstruktorów, inżynierów instalacji, urbanistów…

02.10.2025
Patron i opiekun praktyki – kto może pełnić tę funkcję? zdjęcie nr 5
Akustyka w projektach architektonicznych – jak zaplanować komfort akustyczny budynku

Akustyka w architekturze jest zagadnieniem, które przez wiele lat traktowane było marginalnie w procesie projektowym, ustępując miejsca kwestiom konstrukcyjnym, energetycznym…

Patron i opiekun praktyki – kto może pełnić tę funkcję? zdjęcie nr 8 Patron i opiekun praktyki – kto może pełnić tę funkcję? zdjęcie nr 9 Patron i opiekun praktyki – kto może pełnić tę funkcję? zdjęcie nr 10
Patron i opiekun praktyki – kto może pełnić tę funkcję? zdjęcie nr 11
Patron i opiekun praktyki – kto może pełnić tę funkcję? zdjęcie nr 12 Patron i opiekun praktyki – kto może pełnić tę funkcję? zdjęcie nr 13 Patron i opiekun praktyki – kto może pełnić tę funkcję? zdjęcie nr 14
Patron i opiekun praktyki – kto może pełnić tę funkcję? zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Patron i opiekun praktyki – kto może pełnić tę funkcję? zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Patron i opiekun praktyki – kto może pełnić tę funkcję? zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami