Blog

Przęsło mostu zdjęcie nr 2
16.08.2018

Budowa mostów – metoda nasuwania podłużnego

W artykule znajdziesz:

Budowa mostów – metoda nasuwania podłużnego

Obiekty z betonu sprężonego o dużych długościach całkowitych mogą być realizowane za pomocą metody nasuwania podłużnego (program na komputer). Czynniki, które warunkują zastosowanie tej technologii to:
• spora długość obiektu,
• trudne warunki terenowe,
• ograniczenia co do zajętości obiektu,
• wymagania decyzji środowiskowej,
• prosta konstrukcja obiektu,
• zakres powtarzalności przęseł (program na telefon).
Niewątpliwą zaletą tej metody jest to, że większość prac można zorganizować na niewielkim obszarze, obejmującym niemal wyłącznie stanowisko montażowe, a także podpory przewidziane na danym procesie realizacji. Pulsem tej technologii jest również szybkie tempo realizacji, pod warunkiem, że prace będą wykonywane przez doświadczony zespół (program na egzamin ustny).

Koszty zastosowania technologii

Przęsło mostu zdjęcie nr 3
Budowa mostów – metoda nasuwania podłużnego

Koszty zastosowania technologii nasuwania podłużnego związane są głównie z koniecznością stosowania elementów technologicznych, do których zalicza się m.in. dziób montażowy, urządzenia trakcyjne czy różnego rodzaju podpory dodatkowe (promocja 3 w 1). Kolejną kwestią związaną z tego typu metodą jest to, że konieczne jest zastosowanie sprężenia centrycznego. Powoduje to dodatkowe koszty, które są efektem zwiększenia ilości stali sprężającej w porównaniu do technologii stacjonarnej. Koszty są wyższe nawet o 30-40%, przy czym duże znaczenie mają również takie czynniki jak stosowanie podpór tymczasowych czy kształtowanie przekroju poprzecznego (segregator). W porównaniu do metody stacjonarnej więcej używa się także betonu i stali zbrojeniowej.
Wymienione wskaźniki można ograniczyć stosując tymczasowe podpory. Nakłady na tego typu rozwiązania muszą być za każdym razem rozpatrywane indywidualnie pod kątem zysków materiałowych (opinie). Metodą nasuwania podłużnego zrealizowano m.in. skomplikowaną budowę estakady E118 znajdującej się w ciągu autostrady A4 wiodącej przez Wisłokę. Zdecydowanie najkosztowniejszym elementem stosowanie technologii nasuwania podłużnego jest wykonanie stanowiska montażowego. Najczęściej wytwórnia umiejscawiana jest na ziemnym nasypie umieszczonym za jednym z przyczółków.

Najnowsze wpisy

03.12.2025
Przęsło mostu zdjęcie nr 4
Dlaczego zbrojenie nie zawsze pracuje tak, jak zakłada projekt

W projektach konstrukcyjnych przyjmuje się określone schematy statyczne, parametry materiałowe i założenia dotyczące sposobu pracy elementów żelbetowych. W praktyce jednak…

03.12.2025
Przęsło mostu zdjęcie nr 5
Jak tłumić drgania w budynkach wysokich i na wiaduktach – współczesne rozwiązania inżynierskie w praktyce

Drgania konstrukcyjne są jednym z najtrudniejszych zagadnień współczesnej inżynierii lądowej. W budynkach wysokich i na wiaduktach zjawiska te pojawiają się…

Przęsło mostu zdjęcie nr 8 Przęsło mostu zdjęcie nr 9 Przęsło mostu zdjęcie nr 10
Przęsło mostu zdjęcie nr 11
Przęsło mostu zdjęcie nr 12 Przęsło mostu zdjęcie nr 13 Przęsło mostu zdjęcie nr 14
Przęsło mostu zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Przęsło mostu zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Przęsło mostu zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami