Blog

Zastosowanie nowoczesnych metod zdjęcie nr 2
06.03.2021

Budowa tunelu

W artykule znajdziesz:

Budowa tunelu

Zastosowanie nowoczesnych metod zdjęcie nr 3
Budowa tunelu

W następnej fazie robót wykonywano ściany boczne tunelu odcinkami o długości 3-6 m tak, aby nie dopuścić do obniżenia się sklepienia. Podczas budowy natrafiono w niektórych miejscach na specjalne trudności powstałe z tego powodu, że w miejscu budowy tunelu istniały od czasów średniowiecznych kopalnie gipsu (program uprawnienia budowlane na komputer).

Na pewnych odcinkach sklepienie nie mogło być oparte na gruncie i pod jego przyczółki trzeba było budować studnie aż do głębokości przeszło 20 m. Po wykonaniu i stwardnieniu sklepienia i ścian tunelu wybierano grunt ze sztrosy i obniżając się, wykonywano odcinkami dolne sklepienie (sklepienie spągowe). Przy budowie głównego kolektora w Paryżu, odprowadzającego ścieki do oczyszczalni w Acheres, stosowano obudowę z tubingów żelbetowych. Tunel wykonywano metodą górniczą. Warunki gruntowe były na tyle dobre, że można było wykonywać sztolnię na całym przekroju poprzecznym o średnicy 3.50 m.

Jednocześnie z budową sztolni montowano obudowę z tubingów. Metody górnicze wykonywania tunelu w gruntach skalistych ulegają uproszczeniu w tym sensie, że w miarę wzrostu wytrzymałości skał daje się często uniknąć licznych operacji przy rozbudowie sztolni. W gruntach bardzo mocnych, jak np. granity lub bazalty, można wykonać wyrobisko na całym przekroju poprzecznym tunelu, nieraz nawet bez stosowania obudowy czasowej. W skałach słabych, jak łupki, spękane wapienie, uwarstwione piaskowce itp. przebieg tunelowania niewiele różni się od tunelowania w gruntach miękkich; w podobny sposób należy również rozbudowywać sztolnie, stopniowo powiększając przekrój poprzeczny wyrobiska (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Najczęściej stosowana jest przy budowie tuneli górskich metoda austriacka lub jej odmiany, a to dlatego, że przy stosowaniu jej właściwe roboty konstrukcyjne, tj. betonowanie obudowy, można wykonywać na całym przekroju poprzecznym tunelu, zachowując zwykłą kolejność betonowania - betonując od dołu przekroju najpierw ściany, a potem sklepienie.

Gazy spalinowe

Poważne utrudnienie przy budowie tuneli w gruntach skalistych sprawia konieczność stosowania materiałów wybuchowych do odspajania skał (uprawnienia budowlane). Ze względu na znaczny przyrost objętości odspojonych skał wywożenie urobku wymaga użycia środków transportowych o dużej wydajności.

Przy długich tunelach szybkość posuwania się przodku tunelu i cały postęp robót zależy przede wszystkim od właściwej organizacji transportu. W wieku XIX i w początkach wieku XX tunele były budowane prawie wyłącznie dla kolei żelaznych. Stosowano wtedy różne rodzaje obudowy - początkowo prawie wyłącznie mury z cegły lub z kamienia. Stosowano zarówno kamień łamany, jak i ciosy. Jak w końcu XIX wieku rozpoczęto stosowanie betonu do obudowy tuneli kolejowych, i to w coraz większym zakresie (program egzamin ustny). Stosowano prawie wyłącznie beton niezbrojony, tylko w nielicznych wypadkach stosowano stal do zbrojenia betonu obudowy. Miało to miejsce w specjalnie trudnych warunkach geologicznych i to na bardzo krótkich odcinkach.

Tunel Yerba-Buena w San Francisco w USA posiada największy z dotychczas wykonanych przekrój poprzeczny (opinie o programie). Wykonano go na dojeździe do mostu przez Zatokę San Francisco w miejscu, gdzie trasa drogi przecina skalistą wysepkę. Służy on jednocześnie dla linii kolejowej i drogi samochodowej. Uruchomiony w 1964 r. tunel drogowy pod Mont Blanc jest przykładem tunelu dla ruchu samochodowego o znacznej długości. Posiada on długość 11 600 m, dorównując w ten sposób długością wielu alpejskim tunelom kolejowym. Kanały znajdujące się pod jezdnią służą do wentylacji tunelu, koniecznej ze względu na zanieczyszczanie powietrza przez gazy spalinowe (segregator aktów prawnych).

Jak widać, zajmują one znaczną część przekroju wyrobiska tunelu; konieczność budowy urządzeń wentylacyjnych ogranicza długość tuneli samochodowych. Długość ok. 12 km uważa się za graniczną ze względów ekonomicznych dla takich tuneli, przy większych długościach bywa nieraz bardziej opłacalna budowa tuneli kolejowych, przystosowanych do przewozu samochodów (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

02.10.2025
Zastosowanie nowoczesnych metod zdjęcie nr 4
Projektowanie budynków wysokich – wyzwania konstrukcyjne i architektoniczne

Projektowanie budynków wysokich od wielu dekad stanowi jedno z największych wyzwań zarówno dla architektów, jak i konstruktorów, inżynierów instalacji, urbanistów…

02.10.2025
Zastosowanie nowoczesnych metod zdjęcie nr 5
Akustyka w projektach architektonicznych – jak zaplanować komfort akustyczny budynku

Akustyka w architekturze jest zagadnieniem, które przez wiele lat traktowane było marginalnie w procesie projektowym, ustępując miejsca kwestiom konstrukcyjnym, energetycznym…

Zastosowanie nowoczesnych metod zdjęcie nr 8 Zastosowanie nowoczesnych metod zdjęcie nr 9 Zastosowanie nowoczesnych metod zdjęcie nr 10
Zastosowanie nowoczesnych metod zdjęcie nr 11
Zastosowanie nowoczesnych metod zdjęcie nr 12 Zastosowanie nowoczesnych metod zdjęcie nr 13 Zastosowanie nowoczesnych metod zdjęcie nr 14
Zastosowanie nowoczesnych metod zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Zastosowanie nowoczesnych metod zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Zastosowanie nowoczesnych metod zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami