Blog

Uprawnienia budowlane w specjalności drogowej zdjęcie nr 2
03.08.2021

Charakter wypełniacza

W artykule znajdziesz:

Charakter wypełniacza

Uprawnienia budowlane w specjalności drogowej zdjęcie nr 3
Charakter wypełniacza

Wielu przypadkach kruszywo zatraca charakter wypełniacza obojętnego pod względem chemicznym, a nabiera cech właściwych spoiwu, dzięki czemu uzyskuje się jednorodny materiał o właściwościach minerału, często o budowie krystalicznej (program uprawnienia budowlane na komputer).
W naszych warunkach najczęściej stosuje się następujące kruszywa: żużel paleniskowy i wielkopiecowy, pyły lotne z elektro-filtrów (pochodzące ze spalania pyłu węglowego) oraz pyły o znacznej miałkości (zbliżonej do miałkości cementu 350), otrzymywane z przemiału żużli i pyłów lotnych.
Na podstawie wyników ostatnich badań radzieckich i polskich mogą być stosowane do lekkich betonów niektóre gatunki glin.

Stosuje się również mieszankę zawierającą zarówno kruszywo jak i spoiwo. Mieszankę tę otrzymuje się przez wypalanie łupków z wapieniem, przy czym bitum (asfalt) zawarty w łupkach spełnia rolę paliwa, co daje poważną oszczędność węgla (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Z kruszyw, których produkcji należy spodziewać się w najbliższych latach, należy wymienić żużel pumeksowy, kruszywo „R“ (pomysłu doc. inż. A. Rusieckiego) i gliniec. Kruszywo ,,R“ wyrabia się z ilastych łupków węglowych przez spiekanie ich w piecu obrotowym, w temperaturze ok. 1150°C. Gliniec otrzymuje się spiekając w piecu obrotowym odpowiednie gatunki glin zmieszanych z dodatkami organicznymi (np. z melasą) (uprawnienia budowlane).

Trzeba podkreślić, że obecnie w naszych warunkach powszechnie dostępnym kruszywem do lekkich betonów jest jedynie żużel paleniskowy.
Należy jednak pamiętać, że odpady paleniskowe nie stanowią na ogół kruszywa przydatnego do betonu ze względu na zawartość w nich szkodliwych domieszek (nadmiaru niespalonego węgla, popiołu, soli siarkowych itp.) (program egzamin ustny). Ponadto należy brać pod uwagę, że zwały żużla paleniskowego zawierają materiał niejednorodny pod względem uziarnienia, zawartości domieszek itp.

Z tych względów przygotowując z odpadów paleniskowych kruszywo do betonów należy:
- oddzielić od żużla szkodliwe domieszki,
- wykorzystywać do przeróbki świeże odpady paleniskowe, nie zmagazynowane w hałdach,
Wielkopiecowy żużel pumeksowy nie jest jeszcze produkowany na skalę przemysłową. Dopiero uprzemysłowienie przeróbki płynnego żużla wielkopiecowego w nowowybudowanych hutach zmieni radykalnie ten stan rzeczy, co przyniesie znaczne korzyści dla budownictwa (opinie o programie).

Betony jamiste

Ze względu na użycie spoiw betony lekkie różnią się również od betonów zwykłych. Betony zwykłe wykonuje się stosując wyłącznie jako spoiwo cement, natomiast w dziedzinie produkcji betonów lekkich oprócz cementu stosuje się wapno oraz gips.
Przy zastosowaniu autoklawizacji, tj. naparzania w autoklawach (stalowych cylindrach) pod ciśnieniem 8-10 at n, lekkiego betonu o spoiwie wapiennym zachodzi proces chemicznego łączenia się wapna z krzemionką w syntetyczny minerał wapienno- krzemowy. Dzięki temu procesowi chemicznemu autoklawizowany beton wapienny osiąga wyższą wytrzymałość aniżeli beton cementowy, przy czym wapno jest spoiwem ekonomiczniejszym od cementu (segregator aktów prawnych).
Ponadto przewidywane jest rozpowszechnienie się gipsu jako spoiwa do betonów lekkich, zwłaszcza wobec rozwoju jego produkcji i prac badawczych nad jego stosowaniem.

W najbliższej przyszłości należy się spodziewać większego spopularyzowania takich spoiw, jak anhydryt, suche spoiwo wapienno-pyłowe oraz cement magnezjowy.
Ogromne znaczenie dla rozwoju betonów lekkich ma technologia ich produkcji umożliwiająca uzyskanie dużej porowatości materiału.

Przyjmując jako punkt wyjściowy rodzaj użytego kruszywa oraz technologię można wprowadzić podział betonów lekkich na następujące grupy:
- betony lekkie zwięzłe,
- betony jamiste,
- betony komórkowe,
- betony lekkie z kruszywem organicznym,
- betony o strukturze mikroporytu.

Lekkie betony zwięzłe charakteryzuje użycie lekkiego kruszywa, mineralnego, naturalnego lub sztucznego o uziarnieniu ciągłym, tj. składającego się z ziarn różnych frakcji łącznie z piaskiem. Do lekkich betonów zwięzłych zaliczamy żużlobetony (z żużla wielkopiecowego lub paleniskowego), beton pumeksowy, glincowy itp. Izolacyjne właściwości lekkich betonów zwięzłych są spowodowane porowatością kruszywa (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

13.11.2025
Uprawnienia budowlane w specjalności drogowej zdjęcie nr 4
Jakie błędy wykonawcze najczęściej prowadzą do uszkodzeń mostów? Analiza przyczyn i konsekwencji

Mosty należą do najbardziej obciążonych i odpowiedzialnych konstrukcji inżynierskich, a jednocześnie są jednymi z najbardziej wrażliwych na błędy projektowe i…

13.11.2025
Uprawnienia budowlane w specjalności drogowej zdjęcie nr 5
Mosty kompozytowe – połączenie betonu i stali w nowoczesnych konstrukcjach

Mosty kompozytowe stanowią dziś jeden z najważniejszych kierunków rozwoju infrastruktury transportowej, łącząc zalety betonu i stali w jedną, spójną konstrukcję…

Uprawnienia budowlane w specjalności drogowej zdjęcie nr 8 Uprawnienia budowlane w specjalności drogowej zdjęcie nr 9 Uprawnienia budowlane w specjalności drogowej zdjęcie nr 10
Uprawnienia budowlane w specjalności drogowej zdjęcie nr 11
Uprawnienia budowlane w specjalności drogowej zdjęcie nr 12 Uprawnienia budowlane w specjalności drogowej zdjęcie nr 13 Uprawnienia budowlane w specjalności drogowej zdjęcie nr 14
Uprawnienia budowlane w specjalności drogowej zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Uprawnienia budowlane w specjalności drogowej zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Uprawnienia budowlane w specjalności drogowej zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami