Blog

Uchwały rady zdjęcie nr 2
15.09.2021

Ciągliwość asfaltów

W artykule znajdziesz:

Ciągliwość asfaltów

Uchwały rady zdjęcie nr 3
Ciągliwość asfaltów

Podstawą szczegółowej klasyfikacji asfaltów jest ich twardość wyrażona penetracją. Penetracja asfaltu jest główną cechą charakteryzującą jego przydatność dla budownictwa. Inne wymagania normalizacyjne mają na celu ściślejszą i ostateczną ocenę właściwości asfaltu w związku z jego penetracją. Właściwości te dotyczyć mogą cech fizycznych, fizykochemicznych, wreszcie technicznych, związanych z zastosowaniem asfaltu (program uprawnienia budowlane na komputer).
Właściwości fizyczne asfaltów, oprócz penetracji, obejmują oznaczenia ciężaru właściwego, temperatury mięknienia oraz łamliwości i ciągliwości.

Ciągliwość asfaltów jest obok penetracji jedną z najważniejszych cech fizycznych, gdyż charakteryzuje właściwości plastyczne asfaltu.
Asfalt jako lepiszcze powinien mieć zdolność do przeciwstawiania się odkształceniom wywoływanym mechanicznymi naprężeniami w materiale wskutek działania czynników mechanicznych i fizycznych (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Wskazana jest duża ciągliwość asfaltu wyrażona długością nitki asfaltowej, otrzymywanej przy rozciąganiu znormalizowanej próbki w ściśle ustalonej temperaturze.

W celu zachowania bezpieczeństwa przy ogrzewaniu asfaltu przewidziano w normach ustalanie jego temperatury zapłonu, tj. temperatury, w których pary asfaltu są palne.
Fizykochemiczna charakterystyka dotyczy głównie odporności asfaltu na ogrzewanie, co wykazują badania odparowalności w temperaturze 163cC przez 5 godzin. Zmiany jakie zaszły wskutek ogrzewania można stwierdzić na podstawie ustalenia penetracji i ciągliwości asfaltów po przeprowadzeniu badania odparowalności. Odparowalność asfaltu charakteryzuje niejako zmiany, jakie mogą nastąpić przy ogrzewaniu asfaltu w kotłach podczas prac drogowych (uprawnienia budowlane).

Wiadomo, że ogrzewanie powoduje utwardzanie asfaltów, odpowiednie więc przepisy norm mają na celu zabezpieczenie asfaltu od przepalenia. Skład chemiczny asfaltów jest bardzo skomplikowany i mało zbadany. Pewnym odzwierciedleniem chemizmu asfaltów jest tzw. analiza grupowa asfaltów, polegająca na rozdziale asfaltu na 4 grupy składników: składniki olejowe, żywice asfaltowe, asfalteny i karbeny.
Podział grupowy przeprowadza się przez zastosowanie rozpuszczalników o różnym napięciu powierzchniowym (program egzamin ustny).

Analiza grupowa

Analiza grupowa jest w coraz szerszym zakresie stosowana do charakterystyki asfaltów, lecz nie jest ona jednak włączona dotychczas do oznaczeń obowiązujących w tablicy norm.
Niezależnie od oznaczeń przewidzianych w normach przeprowadza się jeszcze inne oznaczenia uzupełniające (np. wyznaczenie krzywej penetracji i ciągliwości). Normy przewidują oznaczanie penetracji i ciągliwości w temperaturze 25°C, jako temperaturze znormalizowanej (opinie o programie).

Niezmiernie ważne natomiast jest ustalenie zachowania się asfaltu poniżej i powyżej tej temperatury.
Wskazane jest, aby krzywa penetracji, np. w zakresie temperatur od 20 do 40°C, miała możliwie równomierny i łagodny przebieg. To samo dotyczy krzywej ciągliwości asfaltu.
W niektórych normach, np. niemieckich, prócz temperatury mięknienia wymagane jest ustalenie według Ubbelohde’a tzw. temperatury kropienia, czyli granicy płynności asfaltu. Ważną cechą asfaltu jest jego tzw. punkt łamliwości, określany temperaturą, w której cienka, o znormalizowanych wymiarach i grubości błonka asfaltowa ulega złamaniu.
Ogólnie stosowana jest metoda Fraassa ustalania wrażliwości asfaltu na niskie temperatury.

Podstawą oceny przydatności asfaltów do celów praktycznych jest określenie zachowania się asfaltu w różnych temperaturach i oznaczenie zmian jego właściwości fizycznych wskutek zmiany temperatury (segregator aktów prawnych).
Oznaczenia takie, jak penetracja, ciągliwość, temperatura mięknienia wyznaczona metodą „Pierścień i Kula’’ (P. i K.) i według Kramera-Sarnowa (K. S.), temperatura łamliwości i temperatura kropienia według UbbeloMe’a, rozpatrywane pojedynczo nie dają możliwości oceny właściwości fizycznych asfaltów.

Dla należytego zrozumienia właściwości badanego asfaltu należy zestawić te oznaczenia łącznie i dopiero na podstawie porównania ze sobą poszczególnych wyników można wysnuć pewne wnioski co do charakteru badanego asfaltu i jego zachowania się w różnych temperaturach (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

31.03.2025
Uchwały rady zdjęcie nr 4
Co to jest deskowanie i jakie są jego rodzaje?

Deskowanie inaczej szalowanie, to tymczasowa konstrukcja stosowana w budownictwie, która służy do nadawania kształtu mieszance betonowej podczas jej wylewania oraz…

21.03.2025
Uchwały rady zdjęcie nr 5
Co to jest instalacja wodociągowa?

Instalacja wodociągowa to system rur, armatury i urządzeń służących do doprowadzania wody do budynków oraz jej rozprowadzania do poszczególnych punktów…

Uchwały rady zdjęcie nr 8 Uchwały rady zdjęcie nr 9 Uchwały rady zdjęcie nr 10
Uchwały rady zdjęcie nr 11
Uchwały rady zdjęcie nr 12 Uchwały rady zdjęcie nr 13 Uchwały rady zdjęcie nr 14
Uchwały rady zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Uchwały rady zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Uchwały rady zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami