Blog

Działalność inżynierska – cele i zasady zdjęcie nr 2
09.10.2021

Ciężar podstawy

W artykule znajdziesz:

Ciężar podstawy

Działalność inżynierska – cele i zasady zdjęcie nr 3
Ciężar podstawy

Ciężar podstawy wynosi 54 tys. kG. Konstrukcję podstawy. Bloki górne mają wymiary w rzucie 3,80X3,80 m oraz wysokość 1,60 m. W celu zmniejszenia ciężaru bloków wykonano je w formie pustaków z ośmiobocznym otworem w środku, o bokach na przemian 0,90 i 1,10 m (program uprawnienia budowlane na komputer). W narożach umieszczono 4 otwory o średnicy 50 cm, przeznaczone do połączenia bloków górnych z podstawą za pomocą słupów żelbetowych, betonowanych po zmontowaniu bloków. Do podnoszenia bloków zaprojektowano po cztery uchwyty z prętów stalowych o średnicy 45 mm, wbetonowane w wewnętrzne powierzchnie ośmioboku. Ciężar bloków górnych wynosi 35 000 kG (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Nadbudowa składa się z 20 prefabrykowanych ram żelbetowych o długości 13,2 m, wykonanych z belek 0,4X1,80 m, stanowiących jednocześnie ściany pionowe nadbudowy pomostu, połączonych ze sobą za pomocą żeber żelbetowych o wymiarach 0,40X0,65 m, w rozstawie 2,95 m. Na żebrach pomiędzy belkami projekt przewidywał ułożenie prefabrykowanych płyt żelbetowych o wymiarach 0,25X2,50X2,95 m, zmontowanie na nich kanału instalacyjnego oraz wykonanie zasypki i ułożenie nawierzchni z trylinki.
Nad filarami belki główne mają skosy, przez co uzyskało się wysokość belki w tym miejscu wynoszącą 2,0 m (uprawnienia budowlane). Gabaryty zewnętrzne ram w rzucie mają wymiary 4,0X13,2 m oraz wysokość od 1,80 do 2,0 m. Projektowana marka betonu wynosiła 250 kg/cm2, a stal Qe = 3600 kg/cm2.

Ciężar pojedynczej ramy łącznie z prefabrykowanymi płytami żelbetowymi wynosi 40 000 kG. Do montażu prefabrykatów podpór i nadbudowy przewidywano 60-tonową dźwignicę pływającą. Po zmontowaniu podpór i ułożeniu na nich nadbudowy ustawiono pachoły i zabetonowano przestrzenie pomiędzy sąsiednimi
prefabrykatami nadbudowy, z jednoczesnym zabetonowaniem pachołów rozmieszczonych co 15,0 m nad podporami (program egzamin ustny).
Po zmontowaniu podpór, w narożnikowe otwory 0 50 wpuszczono zbrojenie i wypełniono je betonem.

Ośmioboczne otwory środkowe

Ośmioboczne otwory środkowe wypełniono kamieniem. Ramy żelbetowe nadbudowy wyposażono jeszcze przed montażem w część urządzeń. Zamocowano odbojnice z opon, zmontowano kanał instalacyjny i inne drobne elementy wyposażenia. W trakcie wykonania zmieniono rodzaj nawierzchni i zamiast trylinki wykonano nawierzchnię betonową (opinie o programie).
Opisane wyżej rozwiązanie pozwoliło na pewne oszczędności materiału i robocizny w porównaniu z „klasycznymi” rozwiązaniami pomostu na palach żelbetowych. Nadaje się ono do zastosowania wewnątrz portu w warunkach spokojnego zasłoniętego od fali akwenu i wytrzymałego podłoża bezpośrednio pod dnem.

Przykład pirsu na filarach wykonanych jak komory grodzy kolistej, stanowi tzw. pomost nr II w porcie algierskim Bedjaia, zbudowany w latach 1957-1960.
Jest on dostępny dla statków z dwu stron, a jego linia cumownicza ma z każdej strony po 132 m długości. Obie linie oddalone są od siebie o 33,80 m. Według przepisów francuskich odstęp tych linii w portach naftowych powinien ze względów na bezpieczeństwo przeciwpożarowe wynosić co najmniej 25 m. Rzędna wierzchu pomostu wynosi +3,50 m (segregator aktów prawnych).

Pirs ten składa się z następujących części:
- z końcowej wysepki cumowniczej, złożonej z dwu komór kolistych sprzężonych o średnicy 16 m i przykrytych wspólną platformą o wymiarach 33,8X17,5 m,
- z części centralnej stanowiącej właściwą przystań, opartej na trzech filarach w postaci trzech par komór sprzężonych przykrytych platformą z betonu sprężonego o wymiarach 33,8X83 m,
z kładki z betonu sprężonego, podtrzymującej jezdnię o szerokości 3 m i 2 chodniki o szerokości po 0,50 m, pozwalającej na dojazd z brzegu aż do końcowej wysepki cumowniczej. Kładka ta składa się z dwu odcinków: dłuższego między brzegiem a częścią centralną, opartego na przyczółku monolitycznym wykonanym na lądzie i na 4 filarach z komór kolistych pojedynczych o średnicy 16 m oraz krótszego między platformą centralną a wysepką cumowniczą końcową, podpartego w środku długości na filarze z komory kolistej o średnicy 8 m (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

21.11.2024
Działalność inżynierska – cele i zasady zdjęcie nr 4
Na czym polega geodezyjne wyznaczenie granic działki?

Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…

20.11.2024
Działalność inżynierska – cele i zasady zdjęcie nr 5
Co to są obiekty małej architektury?

Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…

Działalność inżynierska – cele i zasady zdjęcie nr 8 Działalność inżynierska – cele i zasady zdjęcie nr 9 Działalność inżynierska – cele i zasady zdjęcie nr 10
Działalność inżynierska – cele i zasady zdjęcie nr 11
Działalność inżynierska – cele i zasady zdjęcie nr 12 Działalność inżynierska – cele i zasady zdjęcie nr 13 Działalność inżynierska – cele i zasady zdjęcie nr 14
Działalność inżynierska – cele i zasady zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Działalność inżynierska – cele i zasady zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Działalność inżynierska – cele i zasady zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami