Blog

Pojazd szynowy zdjęcie nr 2
09.10.2021

Ciężar podstawy

W artykule znajdziesz:

Ciężar podstawy

Pojazd szynowy zdjęcie nr 3
Ciężar podstawy

Ciężar podstawy wynosi 54 tys. kG. Konstrukcję podstawy. Bloki górne mają wymiary w rzucie 3,80X3,80 m oraz wysokość 1,60 m. W celu zmniejszenia ciężaru bloków wykonano je w formie pustaków z ośmiobocznym otworem w środku, o bokach na przemian 0,90 i 1,10 m (program uprawnienia budowlane na komputer). W narożach umieszczono 4 otwory o średnicy 50 cm, przeznaczone do połączenia bloków górnych z podstawą za pomocą słupów żelbetowych, betonowanych po zmontowaniu bloków. Do podnoszenia bloków zaprojektowano po cztery uchwyty z prętów stalowych o średnicy 45 mm, wbetonowane w wewnętrzne powierzchnie ośmioboku. Ciężar bloków górnych wynosi 35 000 kG (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Nadbudowa składa się z 20 prefabrykowanych ram żelbetowych o długości 13,2 m, wykonanych z belek 0,4X1,80 m, stanowiących jednocześnie ściany pionowe nadbudowy pomostu, połączonych ze sobą za pomocą żeber żelbetowych o wymiarach 0,40X0,65 m, w rozstawie 2,95 m. Na żebrach pomiędzy belkami projekt przewidywał ułożenie prefabrykowanych płyt żelbetowych o wymiarach 0,25X2,50X2,95 m, zmontowanie na nich kanału instalacyjnego oraz wykonanie zasypki i ułożenie nawierzchni z trylinki.
Nad filarami belki główne mają skosy, przez co uzyskało się wysokość belki w tym miejscu wynoszącą 2,0 m (uprawnienia budowlane). Gabaryty zewnętrzne ram w rzucie mają wymiary 4,0X13,2 m oraz wysokość od 1,80 do 2,0 m. Projektowana marka betonu wynosiła 250 kg/cm2, a stal Qe = 3600 kg/cm2.

Ciężar pojedynczej ramy łącznie z prefabrykowanymi płytami żelbetowymi wynosi 40 000 kG. Do montażu prefabrykatów podpór i nadbudowy przewidywano 60-tonową dźwignicę pływającą. Po zmontowaniu podpór i ułożeniu na nich nadbudowy ustawiono pachoły i zabetonowano przestrzenie pomiędzy sąsiednimi
prefabrykatami nadbudowy, z jednoczesnym zabetonowaniem pachołów rozmieszczonych co 15,0 m nad podporami (program egzamin ustny).
Po zmontowaniu podpór, w narożnikowe otwory 0 50 wpuszczono zbrojenie i wypełniono je betonem.

Ośmioboczne otwory środkowe

Ośmioboczne otwory środkowe wypełniono kamieniem. Ramy żelbetowe nadbudowy wyposażono jeszcze przed montażem w część urządzeń. Zamocowano odbojnice z opon, zmontowano kanał instalacyjny i inne drobne elementy wyposażenia. W trakcie wykonania zmieniono rodzaj nawierzchni i zamiast trylinki wykonano nawierzchnię betonową (opinie o programie).
Opisane wyżej rozwiązanie pozwoliło na pewne oszczędności materiału i robocizny w porównaniu z „klasycznymi” rozwiązaniami pomostu na palach żelbetowych. Nadaje się ono do zastosowania wewnątrz portu w warunkach spokojnego zasłoniętego od fali akwenu i wytrzymałego podłoża bezpośrednio pod dnem.

Przykład pirsu na filarach wykonanych jak komory grodzy kolistej, stanowi tzw. pomost nr II w porcie algierskim Bedjaia, zbudowany w latach 1957-1960.
Jest on dostępny dla statków z dwu stron, a jego linia cumownicza ma z każdej strony po 132 m długości. Obie linie oddalone są od siebie o 33,80 m. Według przepisów francuskich odstęp tych linii w portach naftowych powinien ze względów na bezpieczeństwo przeciwpożarowe wynosić co najmniej 25 m. Rzędna wierzchu pomostu wynosi +3,50 m (segregator aktów prawnych).

Pirs ten składa się z następujących części:
- z końcowej wysepki cumowniczej, złożonej z dwu komór kolistych sprzężonych o średnicy 16 m i przykrytych wspólną platformą o wymiarach 33,8X17,5 m,
- z części centralnej stanowiącej właściwą przystań, opartej na trzech filarach w postaci trzech par komór sprzężonych przykrytych platformą z betonu sprężonego o wymiarach 33,8X83 m,
z kładki z betonu sprężonego, podtrzymującej jezdnię o szerokości 3 m i 2 chodniki o szerokości po 0,50 m, pozwalającej na dojazd z brzegu aż do końcowej wysepki cumowniczej. Kładka ta składa się z dwu odcinków: dłuższego między brzegiem a częścią centralną, opartego na przyczółku monolitycznym wykonanym na lądzie i na 4 filarach z komór kolistych pojedynczych o średnicy 16 m oraz krótszego między platformą centralną a wysepką cumowniczą końcową, podpartego w środku długości na filarze z komory kolistej o średnicy 8 m (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

30.06.2025
Pojazd szynowy zdjęcie nr 4
Jak wyciszyć ściany, stropy i instalacje?

Mostki akustyczne to newralgiczne miejsca w każdej konstrukcji budynku fragmenty ścian, stropów czy podłóg, którymi dźwięk może „przeskakiwać” z jednego…

23.06.2025
Pojazd szynowy zdjęcie nr 5
Sylikat czyli materiał na dom

Bogactwo asortymentu silikatowego wykracza daleko poza standardowe kształtki o wymiarach dostosowanych do najpowszechniej stosowanych grubości ścian. W ofercie producentów znaleźć…

Pojazd szynowy zdjęcie nr 8 Pojazd szynowy zdjęcie nr 9 Pojazd szynowy zdjęcie nr 10
Pojazd szynowy zdjęcie nr 11
Pojazd szynowy zdjęcie nr 12 Pojazd szynowy zdjęcie nr 13 Pojazd szynowy zdjęcie nr 14
Pojazd szynowy zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Pojazd szynowy zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Pojazd szynowy zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami