Blog

Flotowanie zdjęcie nr 2
20.08.2020

Diagramy

W artykule znajdziesz:

Diagramy

Flotowanie zdjęcie nr 3
Diagramy

Diagramy mogą być opracowane dla wszystkich innych warunków odbioru i odwozu masy betonowej do miejsca ułożenia.

Na wznoszonej konstrukcji ruch taczek czy wózków odbywa się po inwentaryzowanych pomostach o szerokości 0,60 m — dla taczek oraz 1,25 m dla japonek i wózków. Masa betonowa nie powinna być zrzucana z wysokości powyżej 1,0 m (program uprawnienia budowlane na komputer).
Wózki kolebowe wąskotorowe do transportu masy betonowej stosuje się coraz rzadziej. Wadą tych środków transportowych jest trudność ich wyładowywania, ponieważ masa betonowa ulegając wstrząsom na złączach szyn przylepia się do ścian koleby (niezależnie od możliwości odmieszania) i dla całkowitego opróżnienia jej trzeba stosować ręczne wygarnianie resztek masy łopatami. Wózki kolebowe są niewygodne również ze względu na możliwość wyładowywania tylko w kierunku prostopadłym do osi tbru, co jest pewnym utrudnieniem przy organizacji zagospodarowania przyobiektowego. Masę betonową opuszcza się z koleb-wywrotek do deskowań przy użyciu rynien spustowych (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Transport przenośnikami taśmowymi stosowany jest przy niewielkich odległościach oraz nieznacznych wzniesieniach lub spadkach do betonowania większych masywów. Cechą dodatnią tego środka transportowego jest wysoka wydajność, natomiast cechą ujemną - niemożliwość wyeliminowania odmieszania się masy betonowej, przylepianie się zaczynu cementowego do taśmy oraz wysychanie na słońcu i wietrze. Załadunek przenośnika odbywa się zazwyczaj z zasobnika. Szybkość ruchu taśmy przenośnika nie powinna przekraczać 1-H- -T-1,2 m/s (uprawnienia budowlane).

Przy transportowaniu masy betonowej za pomocą przenośnika lub zespołu przenośników taśmowych należy zwrócić uwagę na sposoby zabezpieczenia masy betonowej przed odmieszanicm w miejscu jego odbioru wzlędnie w punkcie lub w punktach przesypowych przy dwóch lub więcej przenośnikach. W miejscu przerzucania masy betonowej z jednego przenośnika na drugi instalować należy wąskie leje zsypowe wysokości najmniej 600 mm, które zabezpieczają masę betonową od odmieszania przez zapobieganie wyrzucaniu z masy betonowej cięższych ziarn kruszywa (program egzamin ustny).

Wózki silnikowe

Do współczesnych rozwiązań transportu poziomego masy betonowej z uwzględnieniem nieznacznych wzniesień lub spadków w granicach 5-8 zaliczyć należy kolejkę jednoszynową ze środkami transportowymi składającymi się z wózków wywrotnych z silnikiem lub bez silnika (przyczep) (opinie o programie). Układ kolejki jednoszynowej z trasą przejazdu poprowadzoną w łuku o promieniu min. ok. 40 m, przy niewielkim wzniesieniu, z wózkiem wywrotnym o napędzie spalinowym typu Monorail (produkcji angielskiej).

Kolejka jednoszynową znajduje zastosowanie m.in. również do transportu masy betonowej na dość znacznej wysokości, np przy budowie wysokich murów oporowych.
Elementy składowe kolejki jednoszynowej tego typu są następujące:
- szyny proste o długości ok. 4,0 m (lub krótsze) z podstawami o zmiennych wysokościach, które mogą być montowane przez 2 robotników. Łączenie ich odbywa się na podporach, na końcach szyn;
- szyny proste z kontaktami i wyłącznikami pedałowymi prądu elektrycznego w przypadku stosowania trakcji elektrycznej, gdzie szyna jest jednym przewodnikiem prądu;
- szyny wygięte o typowej długości ok. 2,0 i promieniu krzywizny wynoszącym ok. 4,0 m;
-podstawy szyn o różnych wysokościach do 1,5 m włącznie z możliwością dodatkowej regulacji (segregator aktów prawnych). Przy większych wysokościach stosuje się rusztowania rurowe;
- wagoniki z silnikami spalinowymi z zasobnikiem o pojemności 0,35 m3 masy betonowej wywrotnym na obydwie strony. Silnik spalinowy o mocy 4,5 KM może dodatkowo transportować przyczepę o pojemności również 0,35 m3;
- wózki silnikowe lub przyczepy mogą być użyte do przewozu specjalnie przystosowanych pojemników na masę betonową przyczepy, których zasobnik jest równocześnie pojemnikiem na masę betonową; specjalne uchwyty pozwalają na transportowanie go za pomocą żurawi, a zasuwa denna umożliwia wyładunek masy betonowej w dowolnym miejscu budowy w promieniu wysięgnika (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

02.10.2025
Flotowanie zdjęcie nr 4
Projektowanie budynków wysokich – wyzwania konstrukcyjne i architektoniczne

Projektowanie budynków wysokich od wielu dekad stanowi jedno z największych wyzwań zarówno dla architektów, jak i konstruktorów, inżynierów instalacji, urbanistów…

02.10.2025
Flotowanie zdjęcie nr 5
Akustyka w projektach architektonicznych – jak zaplanować komfort akustyczny budynku

Akustyka w architekturze jest zagadnieniem, które przez wiele lat traktowane było marginalnie w procesie projektowym, ustępując miejsca kwestiom konstrukcyjnym, energetycznym…

Flotowanie zdjęcie nr 8 Flotowanie zdjęcie nr 9 Flotowanie zdjęcie nr 10
Flotowanie zdjęcie nr 11
Flotowanie zdjęcie nr 12 Flotowanie zdjęcie nr 13 Flotowanie zdjęcie nr 14
Flotowanie zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Flotowanie zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Flotowanie zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami