Blog

Wyregulowanie deskowań zdjęcie nr 2
08.07.2020

Drogi wodne

W artykule znajdziesz:

Drogi wodne

Wyregulowanie deskowań zdjęcie nr 3
Drogi wodne

Dla dróg wodnych w nasypach zwiększa się głębokość o 1,0 do 2,0 m dążąc, aby dno drogi znajdowało się w gruncie rodzimym; wpływa to zarówno na zmniejszenie ilości robót ziemnych, jak i na bezpieczeństwo uszczelnienia drogi wodnej, które w nasypach ma szczególnie ważne znaczenie.

Określenie racjonalnej pod względem ekonomicznym powierzchni przekroju drogi wodnej przeprowadza się na podstawie ustalonego obrotu towarowego, wyrażonego w tonach w okresie rocznym (program uprawnienia budowlane na komputer). Ponieważ jednak obrót roczny obejmuje sumę ładunków przewożonych w dwóch kierunkach, należy przyjąć jako miarodajny przeważający obrót w jednym kierunku zwiększony o 100%.
Przechodząc od obrotu rocznego do dobowego (który musi być określony z odpowiednio dużym zapasem) i konfrontując ów obrót z ilością dopuszczalnych śluzowań w ciągu doby, ustala się maksymalną ładowność statku (barki) dla danej drogi wodnej.

Mając ustaloną ładowność statku można określić jego wymiary i przystąpić do określenia wielkości powierzchni przekroju poprzecznego drogi wodnej. Badania ekonomiczno-eksploatacyjne wykazały, że minimalna wielkość powierzchni przekroju poprzecznego drogi wodnej określana jest przede wszystkim względami na bezpieczeństwo ruchu statków na drodze dwukierunkowej. Zwiększenie oporów ruchu statku wskutek zmniejszenia powierzchni przekroju poprzecznego nie okazuje tak wyraźnego wpływu na koszty eksploatacji, ażeby z tego powodu potrzebne było zwiększenie przekroju poprzecznego w stosunku do wielkości przekroju podyktowanego względami bezpieczeństwa ruchu.
Mając powyższe na uwadze, należy użyteczną szerokość drogi wodnej przyjmować za równą co najmniej czterem szerokościom statku, czyli aby B„ = 4 B. Wtedy odstęp między mijającymi się statkami wyniesie jedną szerokość statku, a odstęp od statku do krawędzi drogi - 0,5 szerokości statku (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Dla głębokości H = 1,2 hs (hs - zanurzenie statku) powierzchnia przekroju użytecznego Fu = = 4 B • 1,2 hs, czyli wartość stosunku n powierzchni przekroju użytecznego do zanurzonej na owrężu części statku wyniesie 4,8. Dla drogi wodnej o przekroju trapezowym wartość stosunku n dla całego przekroju będzie większa od 5, zależnie od nachylenia skarp.

Poszerzenia

Ze względu na miejscowe warunki terenowe droga wodna nie przebiega po linii prostej; na załamaniach trasy stosuje się łuki kołowe, których promień powinien być nie mniejszy od 5 do 6 długości statku (uprawnienia budowlane). W wyjątkowo trudnym terenie dopuszczalne jest zmniejszenie promienia do 3 długości statku.
Na lukach szerokość drogi wodnej nie może pozostać taka sama jak na odcinkach prostych, gdyż na jednotorowej drodze wodnej statek nie mógłby w ogóle przejść, zaś na dwutorowej statki nie mogłyby mijać się (program egzamin ustny). W celu umożliwienia swobodnego mijania się taboru na lukach szerokość drogi wodnej zwiększa się zależnie od promienia luku i długości statku.
Poszerzenia należy dawać ze strony brzegu wypukłego drogi wodnej. Między poszerzonym w luku, a kanałem o normalnej szerokości umieszcza się odcinek przejściowy kanału o długości od 1 do 1,5 długości najdłuższego statku (opinie o programie).

Przy częstym występowaniu wiatrów o kierunku równoległym do drogi wodnej występuje podwyższenie zwierciadła wody w jednym końcu z równoczesnym obniżeniem w drugim. Wskutek tego różnica poziomów wody na długich odcinkach drogi wodnej dochodzi do 0,50 m. Z tego względu przy wyznaczaniu trasy dróg wodnych należy unikać długich prostych (segregator aktów prawnych).
W przypadku przechodzenia drogi wodnej nad drogami lądowymi lub rzeką stosuje się mosty kanałowe. Ze względu na duże koszty mostów kanałowych ich przekrój poprzeczny ulega zmniejszeniu nawet do wymiarów kanału jednokierunkowego.

W celu zmniejszenia wielkości strat, jakie mogą powstać w przypadku rozmycia nasypu drogi wodnej, wywrócenia się głowy śluzy lub zniszczenia wrót wspornych ewentualnie innych urządzeń i budowli hydrotechnicznych bardzo długie stanowisko drogi wodnej dzieli się na krótsze odcinki około 30-kilometrowe, na granicach których umieszcza się bramy awaryjne (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

23.07.2024
Wyregulowanie deskowań zdjęcie nr 4
Zmiany w projekcie technicznym

Zgodnie z przepisami Ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, opracowanie projektu budowlanego należy do podstawowych obowiązków…

22.07.2024
Wyregulowanie deskowań zdjęcie nr 5
Historia uprawnień budowlanych w Polsce

Uprawnienia budowlane w Polsce mają długą i złożoną historię, sięgającą czasów przedwojennych (program TESTY UPRAWNIENIA BUDOWLANE - wersja na komputer). W…

Wyregulowanie deskowań zdjęcie nr 8 Wyregulowanie deskowań zdjęcie nr 9 Wyregulowanie deskowań zdjęcie nr 10
Wyregulowanie deskowań zdjęcie nr 11
Wyregulowanie deskowań zdjęcie nr 12 Wyregulowanie deskowań zdjęcie nr 13 Wyregulowanie deskowań zdjęcie nr 14
Wyregulowanie deskowań zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Wyregulowanie deskowań zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Wyregulowanie deskowań zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami