Blog

17.09.2021

Drogownictwo

W artykule znajdziesz:

Drogownictwo

Drogownictwo

Drogownictwo korzysta dotychczas poza spoiwami hydraulicznymi głównie z lepiszcz bitumicznych smołowych i asfaltowych. Lepiszcza te wykazują pewne braki na skutek tzw. starzenia się, utraty plastyczności w niskich temperaturach itp. Wprowadzenie żywic syntetycznych nie tylko wpływa dodatnio na poprawę własności lepiszcz bitumicznych, lecz stwarza nowe materiały, które będą mogły być samodzielnie stosowane do budowy nowoczesnych nawierzchni (program uprawnienia budowlane na komputer).

Pierwsze próby uszlachetnienia asfaltów niewielką ilością kauczuku naturalnego przeprowadzono w Holandii w r. 1939. Dzięki dodatnim wynikom obserwacji tej nawierzchni rozpoczęto badania możliwości zastosowania kauczuków syntetycznych. Zastąpienie kauczuku naturalnego kauczukami syntetycznymi było podyktowane zarówno względami ekonomicznymi, jak i możliwością dobrania kauczuku syntetycznego o pożądanych własnościach, przewyższających własności kauczuku naturalnego. Przez zastosowanie słabo zwulkanizowanego polibutadienu w postaci proszku lub lateksu zmniejszono wrażliwość lepiszcza na zmiany temperatury. Uzyskano podniesienie temperatury mięknienia, obniżenie temperatury łamliwości oraz zwiększenie przyczepności do kruszywa mineralnego (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Dodatek kauczuku powinien wynosić 4-5%; wprowadza się go do roztopionego asfaltu.
Przeprowadzone doświadczenia uszlachetnienia lepiszcz asfaltowych kopolimerami butadienu ze styrenem oraz butadienu z akrylonitrylem dały również pozytywne rezultaty (uprawnienia budowlane).
Bardzo dobre wyniki uzyskuje się stosując kauczuk chloroprenowy - neopren. Wprowadzenie tego dodatku zmniejsza wydzielanie się lotnych składników bitumów, co zapobiega utracie plastyczności i kruszeniu się nawierzchni. Ponadto dodatek kauczuku chloroprenowego zwiększa wiskozę lepiszcza.

Stosuje się go w ilości do 5%. Obok kauczuków syntetycznych do uszlachetnienia lepiszcz bitumicznych można stosować pochodne silikonowe, żywice kumaronowe, celulozowe, polichlorek winylu. Zmniejszają one nasiąkliwość nawierzchni i kruchość w niskich temperaturach, zwiększają odporność na starzenie się oraz przyczyniają się do polepszenia przyczepności lepiszcz do kruszywa mineralnego (program egzamin ustny).

Tworzywa syntetyczne

Przeprowadzane są również próby na bakelizację smół powęglowych. Proces bakelizacji polega na polikondensacji fenoli zawartych w smole z 40-procentowym formaldehydem wobec kwasu siarkowego. W zależności od czasu trwania i temperatury procesu można uzyskać produkty o różnych punktach mięknienia. Ponadto zaobserwowano polepszenie własności adhezyjnych i odporności na działanie czynników atmosferycznych.
Wzrost przyczepności asfaltów ponaftowych można uzyskać również przez dodatek 0,24% żywic silikonowych (opinie o programie).

Próby stosowania żywic syntetycznych jako samodzielnego materiału do budowy dróg przeprowadzone w Holandii dały również pozytywne wyniki. Stosowano prefabrykowane elementy, których dolna warstwa o grubości 50 mm wykonana była z piasku i grubego kruszywa, spojonych kauczukiem wysoko zwulkanizowanym, warstwę zaś górną stanowiła 1 mm powloką z kauczuku. Uzyskana nawierzchnia wykazała dobrą odporność na wpływy atmosferyczne, elastyczność i trwałość; wytrzymałość tej nawierzchni wynosiła 730 kG/cm2.
Tworzywa syntetyczne znalazły zastosowanie w technice drogowej również do stabilizacji podłoża nawierzchni (segregator aktów prawnych).

Małe ilości żywicy (od 1 do 10%) wzmacniają wytrzymałość gruntu i zmniejsza ją absorpcję wody. Do stabilizacji używa się żywic rezorcyno- formaldehydowych, anilino-furfurolowych i innych.
Dzięki specyficznym zaletom tworzyw syntetycznych - niskiej ścieralności, znacznej odporności na wpływy atmosferyczne, odporności na niszczące działanie paliw i smarów samochodowych - tworzywa syntetyczne nadają się do wykonywania znaków drogowych.

Postępem w technice drogowej jest zastosowanie polichlorku winylu do wbudowywania w nawierzchnię wszelkiego rodzaju znaków ostrzegawczych, jak pasy bezpieczeństwa, krążki itp. W pasy można wbudowywać elementy szklane (kocie oczka), dające dobre refleksy świetlne (promocja 3 w 1).
Stosowano także tłuczeń marmurowy łączony żywicą styrenową do sporządzania trwałych białych pasów rozdzielczych ruchu.

Najnowsze wpisy

30.04.2024
Porady przed egzaminem ustnym na uprawnienia budowlane

Przygotowanie się do egzaminu ustnego na uprawnienia budowlane wymaga - poza koniecznością gruntownego przejrzenia wiadomości i ich przyswojenia - nabycia…

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami