Blog

23.09.2021

Falochrony kierujące

W artykule znajdziesz:

Falochrony kierujące

Falochrony kierujące

Falochronami nazywamy konstrukcje osłaniające porty lub inne akwatoria przed działaniem fali. Zależnie od przedmiotu osłony można podzielić je na: Falochrony portowe, które mogą być zewnętrzne, o ile stanowią budowle oddzielające akwatorium portowe od morza, lub wewnętrzne (czyli ostrogi), gdy dzielą akwatorium portowe na mniejsze powierzchnie, zapobiegając tworzeniu się zbyt dużej fali w obrębie portu (program uprawnienia budowlane na komputer).

Falochrony kierujące (tamy), leżące w ujściach rzek, zasłaniające je przed falą i zapiaszczaniem od zewnątrz oraz ułatwiające odprowadzenie rumowiska, niesionego przez rzeki w morze na większe głębokości. Gdy port leży w ujściu rzeki, falochrony kierujące mogą być równocześnie falochronami portowymi, a między nimi przebiega wtedy główny kanał wejściowy do portu.
Falochrony stanowiące umocnienia brzegów morskich, w postaci mniej lub więcej równoległych do brzegu budowli, zwykle nieco oddalonych od linii brzegowej.
Zależnie od tego czy falochrony połączone są z brzegiem, czy są od niego oddzielone, można je podzielić na: falochrony półwyspowe, wychodzące z brzegu w kierunku morza, oraz falochrony wyspowe, leżące w odosobnieniu, nieco dalej od brzegu i nie łączące się z nim (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Falochrony półwyspowe nazywane są często także molami. Ta ostatnia nazwa, pochodzenia włoskiego, używana jest w wielu językach, bywa jednakże często przyczyną nieporozumień, gdyż obejmuje ona zasadniczo wszelkie budowle wychodzące z brzegu w morze, a więc: ostrogi, pirsy i pomosty (np. znane molo w Sopocie), a także i szerokie pasy terytoriów portowych, obramowane nabrzeżami, pokryte siecią ulic, torów kolejowych, zabudowane magazynami i innymi budynkami (np. molo inż. Wendy w Gdyni).
Również pewne nieporozumienia budzi nazwa: łamacz fal, spotykana też w wielu językach (uprawnienia budowlane).

Falochrony wyspowe

W niektórych oznacza ona po prostu falochron (wolnolom, Wellenbrecher, breakwater, brise-lame), a najczęściej falochron wyspowy. W praktyce polskiej utarło się stosowanie terminu łamacz fal raczej tylko do pewnego typu falochronów wyspowych, których zadaniem jest łamanie fal przed ich dojściem do wejścia portowego. Konstrukcje takie zwykle nie wystają ponad średni poziom wody w morzu i w zasadzie nie zasłaniają akwatorium całkowicie przed falą, jedynie powodują zmniejszenie jej energii, i co za tym idzie jej wysokości (program egzamin ustny).

W rzucie poziomym falochronu półwyspowego dadzą się wyróżnić następujące części:
- nasada falochronu, czyli część łącząca się z lądem, która musi być często nieco inaczej skonstruowana niż pozostałe odcinki falochronu, ze względu na konieczność dostosowania się do konstrukcji brzegowych, charakteru brzegu itp.;
- ciąg falochronu, stanowiący właściwą część budowli, w której dadzą się nieraz wyróżnić odcinki o różnej konstrukcji, dostosowanej do zmieniających się wzdłuż osi falochronu warunków, lub zmienianej w miarę przedłużania falochronu w różnych okresach; dalej naroża, odgałęzienia i inne tp. punkty węzłowe;
- głowica falochronu, będąca jego zakończeniem; zwykle wyposażona w latarnię, nieraz dość znacznej wysokości i dlatego jest na ogół szersza (około 1,5-krotnie w stosunku do normalnej konstrukcji falochronu w jego ciągu) (opinie o programie).

Falochrony wyspowe nie mają nasady, lecz z obu stron swych końców zaopatrzone są w głowice.
Położenie nasady i głowicy falochronu oraz przebieg ciągu falochronu pomiędzy tymi dwiema częściami zależny jest od wielu czynników: od kierunków najsilniejszych falowań, od kierunków prądów morskich i rzecznych (jeżeli rzeka znajduje się w obrębie portu), od charakteru uprawianej z danym portem żeglugi oraz od warunków gruntowych (segregator aktów prawnych).

Zagadnienie sytuowania falochronów portowych należy do zadań planowania portów, który to temat nie jest przedmiotem niniejszego konstrukcyjnego podręcznika. Dlatego też poruszony jest on dalej jedynie w zarysie, przy czym ze względu na charakter wybrzeży polskich omówiono zasady projektowania wejść do portów leżących na wybrzeżach piaszczystych (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami