Blog
Funkcje wychowawcze
W artykule znajdziesz:
Szkoła nie może być przecież odosobnioną wyspą. Jest jakby odzwierciedleniem życia społecznego. Jeśli edukacja niedomaga, oznacza to. że i system społeczny jest niezdrowy. A jest niezdrowy, gdyż między innymi swoje fundamentalne znaczenie traci rodzina. Wedle utopijnych programów szkoła ma przejąć wszelkie funkcje wychowawcze. Świadczy o tym już sama organizacja czasu nauki. Dzieci spędzają praktycznie cały dzień w szkole od godzin rannych do późnego popołudnia (program uprawnienia budowlane na komputer).
Podobnie ułożony jest dzień pracy dorosłych. Na rozmowę z dziećmi i pomoc w nauce pozostają późne godziny wieczorne. Zresztą ostatnie rozporządzenie ministra zabrania zadawania pisemnych lekcji do domu. Pomijając to. że obniża się w ten sposób wymagania, odbiera się także rodzicom możliwość pomocy w pracy domowej. Dorośli tracą kontakt z tym, czego uczą się dzieci w szkole. Sam rytm pracy całkiem nie sprzyja ciągłości nauki i pomnażaniu wysiłku (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
W tutejszej szkole, oprócz dwóch miesięcy wakacji letnich, jest aż ponad 60 dni ferii w ciągu roku! Zapomniany w czasie przerwy materiał trzeba powtarzać od początku, zanim przejdzie się do nowych zagadnień. Sobota jest do południa zajęta lekcjami. Dla dorosłych jest to dzień wolny od pracy, a zatem kontakt z rodziną celowo ogranicza się. W szkole podstawowej dniem wolnym jest środa. Zmusza to rodziców pracujących do wynajmowania opieki nad dzieckiem, na przykład opłacania studentów (uprawnienia budowlane).
Zawartość tekstów źródłowych
Jeśli oddani są karierze zawodowej i na dojazdy do pracy (na przykład w regionie paryskim) poświęcają około dwóch godzin dziennie, nie mają praktycznie czasu na życie rodzinne i kontakt wychowawczy. Funkcje te nałożono na szkołę. Od szkoły wymaga się rozwiązania wszystkich kłopotów dziecka. Często więc jest ono pozostawione samo sobie i pozbawione psychologicznego wsparcia rodziców. Wydaje się, że rodzina francuska nie ma już czasu i energii, by wnikać w problemy osamotnionego dziecka (program egzamin ustny).
Fetyszem tutejszym jest efektywność i zysk przy najmniejszym nakładzie pracy i czasu. Trudno więc dziwić się, że w tych kalkulacjach giną walory, których zmierzyć nie sposób - bezinteresowna uwaga, poświęcenie, zatrzymanie się nad sensem słowa zapisanego w książce. Powróćmy zatem do literatury. Choć musi być ona przedmiotem wykładów, nie jest przecież przedmiotem takim jak każdy inny. Jeśli nie można już rozmawiać o wartościach ludzkich i pięknie, a literatura podlega jedynie zimnym rozbiorom gramatyczno-stylistycznym, książka staje się martwa. Wiedza o niej jest podsumowana oceną egzaminacyjną, oceną tak zwanej „culture generale", czyli kultury ogólnej (opinie o programie).
To bardzo tu rozpowszechnione pojęcie (które jest także jednym z przedmiotów egzaminacyjnych na niektórych studiach) nie wiadomo czemu służy. Francja jest krajem bardzo przywiązanym do tradycji racjonalizmu i encyklopedyzmu oświeceniowego (segregator aktów prawnych). Wśród książek proponowanych obecnie młodzieży przeważają słowniki, encyklopedie, dzieła popularnonaukowe streszczające zawartość tekstów źródłowych, czyli bryki, itp. Wszystkie te bogate kompendia, często pięknie wydane, z barwnymi ilustracjami, są gotowym zestawem wiadomości na przeróżne tematy. Ich celem jest przyswojenie uczniom tych wiadomości, a nie prowadzenie do samodzielnego ich odkrywania (promocja 3 w 1).
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32