Blog

Układ przęseł mostu zdjęcie nr 2
18.05.2020

Górne końce zastrzałów

W artykule znajdziesz:

Górne końce zastrzałów

Układ przęseł mostu zdjęcie nr 3
Górne końce zastrzałów

Górne końce tych zastrzałów podpierały poprzecznice, belki wieńcowe i deskowanie.
Próbne obciążenie mostu przeprowadzono 29 września 1926 roku. Głównym celem pomiarów odkształceń było stwierdzenie rzeczywistego układu sił wewnętrznych w tym nowym rodzaju ustroju łukowego. Do obciążenia użyto samochodu załadowanego żwirem, którego całkowity ciężar wynosił 8,30 T, z czego 5.5 T przypadało na tylną oś, a 2,8 T na przednią oś (program uprawnienia budowlane na komputer).

Samochód ten przejeżdżał po moście najpierw z szybkością 3,2 km/godz, a następnie 9,2 km/godz. Była to największa szybkość, jaką samochód mógł rozwinąć ze względu na zakręty drogi na dojazdach.
W czasie pomiarów mierzono w zworniku wydłużenia na górnej i dolnej powierzchni za pomocą aparatów Hugenbergera, skręcania - za pomocą klinometrów Stopaniego oraz ugięcia i drgania - za pomocą samopiszących aparatów Stopaniego. W 1/3 rozpiętości zmierzono wydłużenia skrajnych włókien luku i skrajnych włókien belki usztywniającej oraz ugięcia i drgania.

Wykresy zbiorcze wygięć, skręceń i naprężeń oraz wykresy drgań. Na wszystkich tych wykresach wypisano wartości liczbowe odkształceń. Zestawienie wyników pomiarów z wyliczonymi wielkościami odkształceń prowadzi do następujących wniosków. Zmienność odkształceń zmierzonych w czasie próbnych obciążeń pokrywa się ze zmiennością odkształceń wyznaczonych za pomocą obliczeń. Zgodność między wielkościami zmierzonymi i obliczeniowymi jest bardzo dobra w odniesieniu do największych wartości odkształceń (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Odchylenia występujące przy ustawieniu obciążeń nad tą połową mostu, w której odkształceń nie mierzono, należy przypisać oporom występującym w płaszczyźnie jezdni, w połączeniach pomostu z nawierzchnią dojazdów, rozkładowi obciążeń przez nawierzchnię (uprawnienia budowlane).

Pomiary wskazują, że w sklepieniu występują oprócz naprężeń wywołanych ściskaniem dodatkowe naprężenia pochodzące od momentów zginających. Naprężenia te są wywołane utwierdzeniem sklepień w płaskich stopach opartych o fundamenty oraz sztywnością przekroju łuku, mimo że ta sztywność jest bardzo mała w stosunku do sztywności belki górnej. Wielkość naprężeń zginających jest bardzo nieznaczna w stosunku do naprężeń ściskających (program egzamin ustny).

Wielkość odkształceń obliczeniowych

Wielkość odkształceń obliczeniowych jest najbliższa wielkości odkształceń pomierzonych w przypadku założenia współczynnika sprężystości E = =■ 500 000 kG/cm2. Pomiar współczynnika sprężystości w laboratorium na próbkach pobranych na miejscu budowy w dniu betonowania - w tym samym czasie, w którym przeprowadzono próbne obciążenia - dał wartość E = - 400 000 kG/cm2. Średnia wytrzymałość kostkowa betonu użytego do budowy mostu po jednym roku wynosiła około 500 kG/cm2.
Przyczyną mniejszej odkształcalności rzeczywistej przęsła od odkształcalności, której należałoby się spodziewać na podstawie laboratoryjnego pomiaru współczynnika sprężystości i analizy statycznej, jest różnica między rzeczywistą sztywnością konstrukcji a sztywnością wprowadzoną do obliczeń (opinie o programie).

Większa sztywność pomostu może wynikać ze współdziałania nawierzchni z płytą jezdni.
Wykresy drgań w 1/4 rozpiętości przęsła wskazują, że zwiększenie naprężeń wskutek dynamicznego działania obciążeń wynosi około 8%. Odkształcenia i naprężenia na krawędziach przekrojów łuku i belki przy uwzględnieniu przyrostu wywołanego drganiami konstrukcji są zawarte w granicach naprężeń
dopuszczalnych. Największe ugięcie pionowe w 1/4 rozpiętości przęsła wyniosło 0,94 mm, co stanowi 1 : 43 000 rozpiętości (segregator aktów prawnych).
Największe naprężenia na krawędziach przekroju belki i sklepienia wywołane ciężarem własnym, obciążeniem ruchomym, zmianami temperatury, skurczem betonu - nie przekraczając naprężeń dopuszczalnych wynosiły 46 kG/cm: w betonie i 100 kG/cm2 w stali.

Koszt budowy mostu wyniósł 40 000 franków szwajcarskich. Koszt odniesiony do metra kwadratowego pola pomostu wynosi 197 fr/m2. Most leży w luku elipsy o wielkim promieniu 50 m, łuk o małym promieniu tej elipsy, równym 20 m, leży na jednym z dojazdów. Pochylenie wzdłużne jezdni wynosi 5%, a poprzeczne, jednostronne 2%>.
Jest to ostatni z mostów o sklepieniu usztywnionym przez pomost zbudowany przez R. Maillarta.

Różni się on od mostu przez Val Tschiel kształtem drogi i rozwiązaniem konstrukcyjnym (promocja 3 w 1)..
Środniki usztywniające pomost wystają nad jezdnią tylko jako krawężniki główne, część ich wysokości leży pod płytą pomostu, otwartego po bokach. Poręcz jest wykonana z rur stalowych.

Najnowsze wpisy

23.07.2024
Układ przęseł mostu zdjęcie nr 4
Zmiany w projekcie technicznym

Zgodnie z przepisami Ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, opracowanie projektu budowlanego należy do podstawowych obowiązków…

22.07.2024
Układ przęseł mostu zdjęcie nr 5
Historia uprawnień budowlanych w Polsce

Uprawnienia budowlane w Polsce mają długą i złożoną historię, sięgającą czasów przedwojennych (program TESTY UPRAWNIENIA BUDOWLANE - wersja na komputer). W…

Układ przęseł mostu zdjęcie nr 8 Układ przęseł mostu zdjęcie nr 9 Układ przęseł mostu zdjęcie nr 10
Układ przęseł mostu zdjęcie nr 11
Układ przęseł mostu zdjęcie nr 12 Układ przęseł mostu zdjęcie nr 13 Układ przęseł mostu zdjęcie nr 14
Układ przęseł mostu zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Układ przęseł mostu zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Układ przęseł mostu zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami