Blog

29.09.2021

Graniczna wysokość fali

W artykule znajdziesz:

Graniczna wysokość fali

Graniczna wysokość fali

Graniczna wysokość fali, której przekroczenie może być niebezpieczne dla przystani otwartej, zależy od wielu czynników, przede wszystkim od wielkości statku, który ma z przystani korzystać, i jego zanurzenia, od kierunku fali w stosunku do osi statku, od rodzaju oprzyrządowania obsługującego końcówki rurociągów, oraz w bardzo dużym zakresie od konstrukcji przystani.
Przy takiej liczbie parametrów trudno ustalić jakieś ogólnie obowiązujące wytyczne, dlatego też zagadnienie to ciągle jeszcze jest przedmiotem badań i dyskusji. Szczególnie dużo na ten temat powiedziano na XX Międzynarodowym Kongresie Żeglugi w Baltimore w 1961 r (program uprawnienia budowlane na komputer).

Badacze francuscy stwierdzają, że na podstawie dotychczasowego doświadczenia kotwicowiska, tj. przystanie nie wyposażone w urządzenia stałe, mogą być eksploatowane bez obawy ryzyka przy fali frontalnej o wysokości od 2,5 do 3 m. „Cumowanie do pław jest bardziej elastyczne niż cumowanie do dalb sprężystych, a temu z kolei ustępuje cumowanie do pachołów na masywnym nabrzeżu. We wszystkich tych trzech wypadkach dopuszczalne wysokości fali będą różne” (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Równie ważny jest tu jednak rodzaj zastosowanych urządzeń odbojowych, mimo bowiem całego postępu w zakresie ich konstrukcji i używanego do nich materiału, tarcie, jakie wytwarza się między ścianą statku a punktem jej oparcia o konstrukcję, wskutek ruchu statku na fali, jest tak duże, że tylko podczas niewielkiej fali nie doprowadza do niebezpiecznych uszkodzeń czy to poszycia czy danej konstrukcji.

Amplituda fali rzędu 1,5 m jest już pod tym względem wygórowana. Jeżeli zachodzi obawa, że w dłuższym okresie w roku fala będzie wyższa niż 1,5 m, wówczas lepiej statek cumować do pław, nie dopuszczając go do kontaktu z budowlą (ani z jej urządzeniami odbojowymi), nawet jeżeli w wyniku tego zabiegu zwiększy się konieczny wysięg urządzeń obsługujących przeładunek (uprawnienia budowlane).
Badacze szwedzcy zalecają w zasadzie studia terenowe na upatrzonym miejscu, a także badania modelowe skutków ewentualnego zastosowania urządzeń zmniejszających wysokość fali, podają jednak przy tym, że według dotychczasowych doświadczeń szwedzkich fala o wysokości około 1,30 m nie była szkodliwa ani dla statku, ani dla przystani (program egzamin ustny).

Nabrzeża masywne

Zdaniem wspomnianych tu badaczy radzieckich, cumowanie statków w przystaniach otwartych jest dopuszczalne, gdy stan morza nie przekracza 4° (wysokość fali do 1,5 m), lecz konstrukcja pomostów musi być masywna, aby przeniosła uderzenia największych fal burzowych.
Ogólnie można stwierdzić, że gdy wysokość najwyższej fali na upatrzonym miejscu nie przekracza, zależnie od warunków, wartości od 1 do 1,5 m (średnio 1,25 m), to można z powodzeniem stosować przystań otwartą bez dodatkowych zabezpieczeń (takich, jak na przykład falochrony) (opinie o programie).

Gdy fala jest większa, wówczas należy wyszukać inne spokojniejsze miejsce, albo zastosować jedynie kotwicowisko lub cumować statki stojące przy przystani do pław, nie dopuszczając do zetknięcia się ich z budowlą. Fala o wysokości 2,5-3 m stanowi jednak górną granicę i dla takiego rozwiązania, konieczna staje się wówczas budowa falochronów (segregator aktów prawnych).

Zależnie od sposobu połączenia budowli z dnem, nabrzeża tego typu mogą być, podobnie jak i falochrony:
- stawiane (grawitacyjne), gdy postawione są na wyrównanym dnie lub niewysokiej podsypce i przeciwstawiają naporowi gruntu i innym siłom poziomym tylko swój ciężar, a jedyną łączność ich z podłożem stanowią siły tarcia w dolnej powierzchni podstawy fundamentu;
- zapuszczane, gdy prócz ciężaru konstrukcji przeciwstawiają siłom zewnętrznym jeszcze zapuszczenie w dno. I tu, podobnie jak przy falochronach, głównym celem zapuszczenia jest przeniesienie ciężaru i obciążeń budowli na głębsze, bardziej wytrzymałe warstwy gruntu oraz zabezpieczenie jej przed ewentualnym podmyciem.
Nabrzeża masywne, podobnie jak falochrony tego typu, mogą być wykonywane z prefabrykatów lub betonowane na miejscu w deskowaniach (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami