Blog

Znajomość naprężeń zdjęcie nr 2
20.08.2021

Hydratacja

W artykule znajdziesz:

Hydratacja

Znajomość naprężeń zdjęcie nr 3
Hydratacja

Hydratacja 2CaO • Si02 przebiega w ten sposób, że z upływem czasu zdolność rozpuszczania tego minerału wzrasta, gdyż przebieg całej reakcji jest powolny a ilość CaO jest stosunkowo nieduża w porównaniu z reakcją hydrolizy 3CaO • Si02.
Przypuszczalnie wstępna równowaga między CaO i Si02 zachodzi już przed momentem autoklawizacji w dość dużym zakresie. Tym też należy tłumaczyć różnicę, jaka zachodzi pomiędzy CaO pod postacią wapna, a CaO powstałym z hydrolizy 3CaO • Si02 i 2CaO • Si02 (program uprawnienia budowlane na komputer).
Stwierdzono, że po 4 godzinach autoklawizacji ilość wolnego CaO w wyrobie znacznie zmniejszyła się w przypadku 2CaO • Si02, wzrosła natomiast znacznie przy zastosowaniu do tego samego eksperymentu 3CaO * Si02.

Należy stwierdzić, że doświadczenia i dociekania teoretyczne wr tej dziedzinie znajdują się zaledwie w stadium początkowym, gdyż zagadnienia te są prawdopodobnie jeszcze bardziej skomplikowane, niż problemy hydrolizy i hydratacji cementu (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Niemniej jednak wydaje się, że zasada stosowania cementów typu belitowego, potwierdzona wynikami w produkcji, stanowi w badaniach nad betonami komórkowymi hartowanymi parą wodną pod ciśnieniem duży krok naprzód. Dlatego należałoby utrzymać założoną linię badań
zwłaszcza, że wyniki ekonomiczne, jako pochodne wymienionych założeń technicznych, budzą zainteresowanie przemysłu (uprawnienia budowlane).

Nic też dziwnego, że poszukiwania badawcze były prowadzone w kierunku wykorzystania do produkcji betonów komórkowych tych spoiw hydraulicznych lub dodatków hydraulicznych, które pozwolą na wykorzystanie pozytywnych cech belitu (p 2CaO • Si02).

Nasze żużle wielkopiecowe

Do takich spoiw i dodatków hydraulicznych objętych zakresem prac badawczych należą m.in.:
- mielony na sucho granulowany żużel wielkopiecowy (5-7-30% w stosunku do cementu),
- mielony na mokro żużel wielkopiecowy (20-f-90% w stosunku do cementu),
- spoiwo hydrauliczne oparte w 90% na wypałach, powstających przy produkcji kwasu siarkowego z anhydrytu (tzw. wypały wizowskie),
- cement belitowy z cementowni „Wejherowo”, przeznaczony specjalnie do produkcji betonu komórkowego (program egzamin ustny),
- spoiwo hydrauliczne oparte na odpadach, powstałych przy produkcji siarki z rud siarkowych,
- cement oparty na 80%> żużla granulowanego i 20% wapna palonego,
- cement hutniczo-siarczanowy oparty na żużlu wielkopiecowym granulowanym,
- cement nefelinowy.

Badania te, prowadzone przez kilka ostatnich lat, doprowadziły w rezultacie do potwierdzenia słusznie przyjętej zasady, że nawet bardziej bezwładne spoiwa hydrauliczne przy większej zawartości belitu (szybko studzone i drobno zmielone) mogą być użyte do produkcji przy autoklawizacji. Konieczne natomiast wydaje się przestrzeganie zachowania jednorodności tych spoiw, co w naszych warunkach nie zawsze jest możliwe (opinie o programie).
Nie należy jednak zapominać, że dodatki typu odpadów przemysłowych muszą być poddawane ścisłej kontroli jakościowej przy stałym dążeniu do zmniejszenia odchyłek w ich składzie.
Należy również zdawać sobie sprawę, że odpady te zawierają związki szkodliwe, jak związki siarki, manganu, żelaza itp., co powinno być brane pod uwagę zwłaszcza przy produkcji elementów zbrojonych (segregator aktów prawnych).

Nasze żużle wielkopiecowe należą do odpadów wyjątkowo zróżnicowanych w swoim składzie jakościowym i ilościowym, co może doprowadzić do wręcz ujemnych rezultatów.
Stosując dodatki odpadowe a zwłaszcza żużle wielkopiecowe należy pamiętać o następujących okolicznościach (promocja 3 w 1).
Żużle uzyskiwane w Polsce są w zasadzie uboższe w związki wapnia i w związki glinu niż żużle innych krajów, zwłaszcza zachodnich, a zawierają jednocześnie dużą ilość siarki.

Zależność tę wyrażoną wytrzymałością zaprawy zarobionej ze spoiw o różnym stopniu przemiału. Jak wynika z wykresu zamieszczonego na rysunku, przemiał klinkieru a również i żużla ma znaczny wpływ na wyzyskanie utajonych własności hydraulicznych żużli lub dodatków podobnego typu.

Najnowsze wpisy

02.10.2025
Znajomość naprężeń zdjęcie nr 4
Projektowanie budynków wysokich – wyzwania konstrukcyjne i architektoniczne

Projektowanie budynków wysokich od wielu dekad stanowi jedno z największych wyzwań zarówno dla architektów, jak i konstruktorów, inżynierów instalacji, urbanistów…

02.10.2025
Znajomość naprężeń zdjęcie nr 5
Akustyka w projektach architektonicznych – jak zaplanować komfort akustyczny budynku

Akustyka w architekturze jest zagadnieniem, które przez wiele lat traktowane było marginalnie w procesie projektowym, ustępując miejsca kwestiom konstrukcyjnym, energetycznym…

Znajomość naprężeń zdjęcie nr 8 Znajomość naprężeń zdjęcie nr 9 Znajomość naprężeń zdjęcie nr 10
Znajomość naprężeń zdjęcie nr 11
Znajomość naprężeń zdjęcie nr 12 Znajomość naprężeń zdjęcie nr 13 Znajomość naprężeń zdjęcie nr 14
Znajomość naprężeń zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Znajomość naprężeń zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Znajomość naprężeń zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami