Blog
Ilości energii
W artykule znajdziesz:
Ilości energii
Ze względu na wielkie ilości energii, występujące nawet przy powolnym przesuwaniu wierzchołków półkrążyn wskutek oporów napotykanych w przegubach i wskutek zmian prędkości ruchu, korbowody i ich zakotwienia należy projektować z dużymi współczynnikami bezpieczeństwa (program uprawnienia budowlane na komputer). Każda lina powinna być połączona z krążynami izostatycznie, aby siły w niej występujące nie zależały od odkształceń. Jest to pierwsza zasada montażowa.
Drugą zasadą, której należy przestrzegać podczas obrotu półkrążyn, jest konieczność zaopatrzenia korbowodów w urządzenia zabezpieczające liny od niewłaściwego rozwijania się.
Trzecią zasadą jest rozpoczynanie zwierania krążyn przy pogodzie bezwietrznej i zakończenie zwarcia w ciągu dwóch do trzech godzin dla uniknięcia ryzyka. Ponieważ środek ciężkości każdej z półkrążyn leży między ścianą podpory stałej i przegubem, przeto zwieranie rozpoczyna się od pochylenia obu półkrążyn ku przeszkodzie za pomocą kabli naciąganych z przeciwległych brzegów (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Ten sposób montażu krążyn był zastosowany po raz pierwszy we Francji do budowy mostu przez Sautet, którego łuk miał rozpiętość 80 m. W taki sam sposób wykonano krążyny mostu w Artuby. Luk tego mostu miał rozpiętość 110 m i leżał nad głębokim, stromym wąwozem. Wzniesienie krążyn wynosiło 24 m.
Każda półkrążyna składała się z 4 kratownic drewnianych, zmontowanych pionowo na krawędziach wąwozu.
Każda część składała się z dwóch kratownic i była zwierana niezależnie od drugiej (uprawnienia budowlane).
Innym przykładem zastosowania tego rodzaju krążyn we Francji jest most w Jonneliere w południowej Francji o rozpiętości sklepienia 90 m. Krążyny tego mostu były złożone z czterech kratownic rozstawionych w odstępach między osiami po 2,20 m. Górne pasy krążyn miały kształt zbliżony do paraboli. Pasy te były wykonane z dwunastu dyli o przekrojach 8 X 30 cm. Tasy dolne półkrążyn były proste i składały się z sześciu dyli takiego samego przekroju. Krzyżulce łączące pasy miały przekrój 8 X 22 cm. Pomost tych krążyn wykonano z desek grubości 40 mm ułożonych w poprzek mostu na warstwie desek ukośnych (program egzamin ustny).
Krążyny te obliczono w założeniu, że łuk będzie betonowany bądź przez podzielenie go na osiem wieńców, bądź na osiem pierścieni współdziałających z krążynami w przenoszeniu obciążeń. Wytrzymałość krążyn wystarczała do przeniesienia tylko ciężaru pierwszego wieńca lub pierścienia.
Łuk mostu
Dalszym przykładem zastosowania krążyn zwieranych przez obrót ich połówek na przegubach umieszczonych w wezgłowiach są krążyny wiaduktu w Longeray. Były one zbudowane z desek łączonych na gwoź dzie. Łuk mostu miał 60 m wzniesienia i 69 m rozpiętości. W ten sam sposób wykonano krążyny mostu w Bellegarde przez Rodan we Francji. Krążyny te były również zbijane na gwoździe i składały się z siedmiu równoległych kratownic stężonych w pasie dolnym poprzecznicami i zastrzałami o przekroju 8 X 22 cm. Pasy kratownic były połączone krzyżulcami z desek o przekroju -ł X 22 cm. Stężenie pasów górnych stanowiły dwie warstwy dyliny przybitej do pasów, ułożone ukośnie i przecinające się prostokątnie. Krążyny wiaduktu kolejowego jednotorowego przez rzekę Rance w Lessart we Francji miały rozpiętość 92 m (opinie o programie).
Do budowy mostu na drodze Saint-Hilaire-Saint-Nazaire użyto krążyn zbijanych na gwoździe o rozpiętości 104 m. Przy ich montażu zastosowano częściowo pierwszy i częściowo drugi z wymienionych sposobów. Krążyny były bowiem podzielone na trzy odcinki, z których dwa przybrzeżne wykonano jako wieże obracane na łożyskach u ich podstaw, a środkowy zbudowano na wiszącej kładce. Odcinek środkowy złożono jednocześnie z odcinkami prz3’brzeżnymi, które następnie obrócono wokół przegubów opartych na fundamentach przyczółków, aż do zwarcia ich górnych końców z odcinkiem środkowym (segregator aktów prawnych).
Montaż krążyn przez podnoszenie z położenia poziomego. Ten sposób składania krążyn polega na wykonaniu dwóch półkrążyn w położeniach prawie poziomych, w których końce krążyn przy wezgłowiach są wsparte przegubowo na przyczółkach, a końce przyległe do zwornika są zawie
szone na wieży za pomocą zbloczy.
Każda półkrążyna zostaje podniesiona koleino na właściwą wysokość, a następnie zwarta w środku i zaklinowana na podporach. W ten sposób wykonano krążyny mostu la Coudette o rozpiętości 103 m. Krążyny te nie były zaklinowane na przyczółkach, lecz zostały połączone stalowym ściągiem, który później był częścią uzbrojenia ściągu łukii betonowego (promocja 3 w 1). Podczas betonowania łuku ściąg ten wydłużał się. Aby zachować właściwe położenie krążyn, należało jednocześnie rozpierać je w zworniku. Do tego celu użyto podnośników hydraulicznych.
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32