Blog

Wartość rynkowa zdjęcie nr 2
16.02.2022

Kable prętowe

W artykule znajdziesz:

Wartość rynkowa zdjęcie nr 3
Kable prętowe

Dla mniejszych kabli linowych stosowane są zaciski szczękowe (np. system CCL-Spiralstrand) lub klinowo-tulejowe (tuleję zaciska się na drutach, między którymi umieszczono falisty klin stożkowy system) (program uprawnienia budowlane na komputer). Odrębną grupę zakotwień kabli linowych stanowią rozwiązania z głowicami, w których rozplecioną końcówkę liny zalewa się stopem metali, uzyskując przyczepnościowe zakotwienie pojedynczych drutów lub splotów. Rozwiązania takie występują w budownictwie mostowym od 1949 r (program uprawnienia budowlane na ANDROID). W Polsce stosowane są takie głowice dla kabli linowych 37 i 61 0 5 mm, wprowadzone w latach 1955-59 przez Płockie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych. Do zalewania głowic stosuje się cynk (wymaga temperatury 480°C) lub lepiej stop cyny (20%), antymonu (14%), miedzi (2%) i ołowiu (64%) (temperatura ok. 350°C).

Kable prętowe nadają się, przy prostych lub bardzo łagodnie zakrzywionych trasach, do sprężania małymi lub średnimi siłami. Zakotwienie prętów odbywa się z reguły nakrętkami, co sprawia, że nie zachodzą żadne poślizgi w zakotwieniu i kable mogą być skutecznie stosowane dla niewielkich długości elementu (uprawnienia budowlane). Drugą ważną zaletą kabli prętowych jest znacznie zwiększona, w porównaniu z innymi cięgnami, odporność na korozję. Wynika to z dwóch przyczyn:

  • małej powierzchni zewnętrznej w stosunku do przekroju,
  • stosowania prętów ze stali stopowych.

Z drugiej jednak strony grube pręty, ze stali o nieco niższej wytrzymałości niż ciągnione na zimno druty ze stali węglowych, prowadzą do konieczności ograniczenia naprężeń w cięgnach, a zatem do zwiększonego zużycia stali w stosunku do cięgien wielodrutowych (program egzamin ustny).

Stosowanie kabli prętowych

Stosowanie kabli prętowych rozpoczęto od gładkich prętów okrągłych z nagwintowanymi końcówkami umożliwiającymi uchwycenie w prasie i zakotwienie. Zwykły gwint nacinany powodował znaczne obniżenie nośności cięgien wskutek redukcji przekroju i zjawiska karbu na początku gwintu (opinie o programie). Wprowadzono dwa systemy sprężania, w których zmniejszono niekorzystne skutki gwintowania prętów:

  • system Dywidag, w którym gwint nawalcowano na prętach z odpowiednich stali stopowych; obróbka plastyczna na zimno okazała się skuteczna, jedynie minimalnie zmniejszając nośność w stosunku do pełnego przekroju pręta;
  • system Macalloy (Lee-Mc Cali - W. Brytania, 1950), w którym zastosowano sposób gwintowania, przyjęty także w systemie amerykańskim (segregator aktów prawnych).

Stressteel, polegający na nacinaniu gwintu o stopniowo zwiększającej się głębokości. Inne próby eliminacji wad nacinanego gwintu polegały na stosowaniu zakotwień szczękowych (np. amerykański system Slressrocl). Zasadniczy postęp w zakresie kabli prętowych nastąpił po rozpoczęciu przez hutnictwo zachodnioniemieckie {Krupp) i japońskie (Summimolo) produkcji profilowanych prętów stopowych, z karbami w postaci fragmentów gwintu. Profile prętów o średnicach 16-36 mm opracowano przy współpracy firmy Dywidag, która przejęła wyłączność stosowania tych cięgien. Zasadniczą zaletą technologiczną prętów profilowanych w postaci fragmentów gwintu jest swoboda w usytuowaniu nakrętki kotwiącej - ma ona bowiem także tylko częściowe nagwintowanie i w określonym położeniu daje się dowolnie przesuwać wzdłuż pręta, a dopiero przy obrocie o 90° gwinty zazębiają się.

W latach 1957-60 opracowano w Polsce kable z prętów gładkich 0 14-30 mm z nacinanym gwintem, a także zakotwienie szczękowe dla prętów 0 18 mm rozwiązania te nie rozpowszechniły się. We wszystkich niemal typach kabli opracowano, zgodnie z potrzebami realizacyjnymi, wgłębne zakotwienia bierne(promocja 3 w 1). Przy naciągu jednostronnym kabli nie trzeba bowiem wprowadzać drugiego końca aż do czoła elementu, a czasem jest to niemożliwe. W kablach prętowych zakotwienie takie wykonuje się w postaci wgłębnej płyty dociskowej z nakrętką, a w kablach wielodrutowych, wielosplotowych lub linowych stosuje się różne zakotwienia przyczepnościowe lub dociskowe w betonie.

Najnowsze wpisy

13.11.2025
Wartość rynkowa zdjęcie nr 4
Jakie błędy wykonawcze najczęściej prowadzą do uszkodzeń mostów? Analiza przyczyn i konsekwencji

Mosty należą do najbardziej obciążonych i odpowiedzialnych konstrukcji inżynierskich, a jednocześnie są jednymi z najbardziej wrażliwych na błędy projektowe i…

13.11.2025
Wartość rynkowa zdjęcie nr 5
Mosty kompozytowe – połączenie betonu i stali w nowoczesnych konstrukcjach

Mosty kompozytowe stanowią dziś jeden z najważniejszych kierunków rozwoju infrastruktury transportowej, łącząc zalety betonu i stali w jedną, spójną konstrukcję…

Wartość rynkowa zdjęcie nr 8 Wartość rynkowa zdjęcie nr 9 Wartość rynkowa zdjęcie nr 10
Wartość rynkowa zdjęcie nr 11
Wartość rynkowa zdjęcie nr 12 Wartość rynkowa zdjęcie nr 13 Wartość rynkowa zdjęcie nr 14
Wartość rynkowa zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Wartość rynkowa zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Wartość rynkowa zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami