Blog

Część wieżowa zdjęcie nr 2
21.09.2021

Końcówki węży

W artykule znajdziesz:

Końcówki węży

Część wieżowa zdjęcie nr 3
Końcówki węży

Urządzenia za to są proste i tanie.
Końcówki węży muszą mieć ciężar przystosowany do udźwigu dźwignic pokładowych statku i muszą być często wymieniane, gdyż łatwo ulegają zużyciu (program uprawnienia budowlane na komputer).
Głównym elementem urządzenia jest pława lub stawa.

Pława cumowniczo-przeładunkowa stanowi duży walec metalowy, utrzymywany w stałym położeniu za pomocą systemu martwych kotwic (lub bloków betonowych wpuszczonych w dno akwenu) i łańcuchów (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
W pionowej osi pławy umieszczone są dwa (lub jeden) króćce do podłączania podwodnych węży łącznikowych, łączonych od dołu z rurociągiem dostawczym, a od góry z elastycznym przewodem na pływakach, prowadzącym do urządzeń odbioru ropy na statku. Długość tego przewodu dochodzi do 250 m. Równocześnie pława służy do cumowania dziobu statku, przenosząc bez szkody siłę w cumach dochodzącą do 100 tys. kG, a niekiedy i większą (uprawnienia budowlane).

Nowsze rozwiązania pław mają w środkowej części walec obrotowy, który pozwala na zmianę położenia statku (np. ze zmianą kierunku falowania), tak aby zawsze skierowany był dziobem do fali. Z walcem obrotowym obraca się pachoł cumowniczy na pławie, a także końcówki wężów łącznikowych i króćce łączące je z przewodem pława-statek, co umożliwia ciągły, nieprzerwany przeładunek ropy w czasie zmian położenia statku.
Taką nowoczesną pławę systemu IMODCO (program egzamin ustny).

Pławę unieruchamia się za pomocą martwych kotwic w postaci bloków betonowych wpuszczonych w dno. Połączenia węży łącznikowych z rurociągiem podwodnym również zmontowane są na fundamencie w postaci bloku betonowego posadowionego na dnie akwenu.

Kształt dzwonu

Opisane pławy stosowano już wielokrotnie zwłaszcza we Włoszech, Japonii, Wielkiej Brytanii, Jugosławii i w innych krajach.
Wadą ich jest, podobnie jak w powierzchniowym systemie cumowniczym, konieczność częstej wymiany łańcuchów kotwicznych i końcówek
poszczególnych odcinków rurociągów i węży, a to z powodu rozluźniania się ich i zrywania wskutek ruchów pławy na fali.

Wady tej nie mają urządzenia punktowe ze stawą zamiast pławy. Takie stawy patentowe systemu Wellmana-Kohringa. Mogą one bądź wystawać z wody, bądź też być w niej całkowicie pogrążone (opinie o programie).
Przeznaczone dla największych superzbiornikowców (o nośności od 400 tys. t do 1 min t) mają kształt dzwonu lub walca, zapuszczonego częściowo w podłoże dna, bądź posadowionego na palach. Wyeliminowano w nich węże łącznikowe, które zastępuje pionowa sztywna rura osadzona w osi stawy, łącząca się u dołu z rurociągiem dostawczym nadennym, u góry zakończona przegubową końcówką, do której podłącza się końcówkę przewodu stawa-statek. Dzięki przegubowi zbiornikowiec przycumowany do stawy może w czasie przeładunku, bez przerywania go, obracać się nawet o 360° (segregator aktów prawnych).

Stawa przenosi bez szkody energię do 7600 tys. kG • m przekazywaną przez cumy i pozwala na przesunięcie statku do 7,6 m. Rozproszenie energii następuje wewnątrz stawy dzięki działaniu koncentrycznego grawitacyjnego systemu absorpcji energii, bliżej nie opisywanego w źródłach, ale prawdopodobnie działającego na zasadzie zbliżonej do zasady działania dalb płaszczowych.
Tu głównym elementem jest stawa (wysepka) cumownicza, dobrze zakotwiona w dnie akwenu przez zagłębienie fundamentu w dno lub przez zastosowanie pali.

Na stawie tej zawieszone jest jednym końcem na wysięgniku obrotowym ramię kratowe długości ok. 200 m, prowadzące poziomo pod wodą nad dnem, rurociągi do statku i mogące obracać się poziomo wokół punktu zawieszenia dodatkowo, niezależnie od obrotu wysięgnika (promocja 3 w 1). Dzięki zastosowaniu do konstrukcji ramienia rur - ciężar jego jest zrównoważony przez wypór wody. Na drugim końcu ramienia zmontowana jest wieżyczka z platformą nadwodną przystawianą do burty statku. W obrębie wieżyczki przewody ropy podniesione są pionowo ku górze, co umożliwia połączenie ich końcówek wężami z wylotami przewodów na statku.

Najnowsze wpisy

06.08.2025
Część wieżowa zdjęcie nr 4
Jak sztuczna inteligencja wspiera projektowanie i nadzór budowalny?

W ostatnich latach rozwój sztucznej inteligencji (SI) gwałtownie przyspieszył, wkraczając niemal w każdą dziedzinę naszej codzienności. Nie inaczej jest w…

06.08.2025
Część wieżowa zdjęcie nr 5
Druk 3D w budownictwie – czy to realna alternatywa dla tradycyjnych metod?

Rosnąca potrzeba przyspieszenia procesów budowlanych, ograniczenia kosztów i minimalizacji negatywnego wpływu branży na środowisko sprawia, że innowacyjne technologie przyciągają coraz…

Część wieżowa zdjęcie nr 8 Część wieżowa zdjęcie nr 9 Część wieżowa zdjęcie nr 10
Część wieżowa zdjęcie nr 11
Część wieżowa zdjęcie nr 12 Część wieżowa zdjęcie nr 13 Część wieżowa zdjęcie nr 14
Część wieżowa zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Część wieżowa zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Część wieżowa zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami