Blog

30.01.2023

Konkretne lokalizacje stopni wodnych

W artykule znajdziesz:

Konkretne lokalizacje stopni wodnych

Analizowana koncepcja przyjęła za punkt wyjścia konkretne lokalizacje stopni wodnych: Wyszogród, Płock, Ciechocinek, Solec Kujawski, Chełmno, Opalenie, Tczew, które wraz z istniejącym stopniem wodnym i zbiornikiem Włocławek stanowić mają powiązany wzajemnie ciąg ośmiu zbiorników zaporowych (program uprawnienia budowlane na komputer).

Ważna jest odmienność podejścia polegająca na:

  • zaniechaniu wariantowania koncepcji KDW z powodu braku weryfikacji i eliminacji innych wariantów, co odnosi się zarówno do wyboru siedmiu wymienionych stopni (w poprzednich wariantach występowała także inna kompozycja stopni kaskady), jak i absolutnej konieczności kompletnej realizacji całej kaskady. Tymczasem, jeśli rozważamy działanie strategiczne o tak wielkiej skali, należy przygotować się na wiele sytuacji inwestycyjnych (finansowych, społecznych), także w kategoriach gotowości przyjęcia wariantu częściowej realizacji kaskady. Jest to szczególnie istotny element oceny, gdyż przedstawiona koncepcja zawęża pole analizy do wniosków obejmujących całą kaskadę (albo cała kaskada, albo konsekwencja pozostawienia tylko Włocławka) (program uprawnienia budowlane na ANDROID);
  • świadomym przyjęciu jednej podstawowej motywacji ekonomicznej zamierzenia inwestycyjnego, tj. produkcji 3500 GWh energii elektrycznej jako wyliczalnego czynnika legitymującego efektywność ekonomiczną przedsięwzięcia. Jest to podejście niewątpliwie słuszne w warunkach gospodarki rynkowej, gdzie każda inwestycja musi znaleźć źródło finansowania i realność spłat zaciągniętego zobowiązania. Jednak podejście to może być obciążone dążeniem do zawężenia struktury kosztów budowy z redukowaniem kosztów konsekwencji budowy kaskady (uprawnienia budowlane).

Pierwszą podstawową motywacją podjęcia KDW jest cel energetyczny. Jest to silny argument wobec możliwości uzyskiwania energii nie obciążonej szkodliwymi emisjami do środowiska. Rozwiązania techniczne systemu hydroenergetycznego KDW zostały głęboko rozwinięte technicznie i kosztowo. Istotny, oprócz elementu efektywności, jest także szczytowy i interwencyjny charakter pracy elektrowni wodnych (program egzamin ustny).

Drugim, oprócz energetycznego, celem KDW, rozwiniętym projektowo i kosztowo, jest cel transportowy. Koncepcja przewiduje funkcjonowanie na całym odcinku śluz kanałów żeglugowych i gwarantowaną w dolnym stanowisku stopni głębokość nie mniejszą niż 2,8 m przy minimalnym przepływie - co zapewnia drogę wodną IV klasy europejskiej. Parametry śluz mają pozwalać na stosowanie zestawów pchanych o ładowności 3,4 tys. ton, natomiast ich przepustowość została wyliczona na 22 min ton rocznie (opinie o programie).

Analizowana koncepcja Kaskady

Pytanie, na które brak odpowiedzi, brzmi: jakie grupy ładunkowe mogą wypełnić tę zdolność przewozową oraz jakie ośrodki produkcyjne mogą tworzyć potencjalny popyt na żeglugę śródlądową w obszarze działalności gospodarczej dolnej Wisły? Z powodu braku rozwiniętej analizy efektywności tego celu KDW, funkcja transportowa automatycznie obciąża koszty hydroenergetyczne, nie wartościując tego nawet potencjalnymi efektami (segregator aktów prawnych).

Trzecim celem KDW, artykułowanym w analizowanym projekcie, jest zaopatrzenie w wodę miast, przemysłu i rolnictwa. Niestety, problem ten został zawężony do działań inżynierskich na terenach przyzbiornikowych.

Opracowanie nie podejmuje w żadnym stopniu zagadnienia utraty wartości ekologicznych. Należy domniemywać, że nie było to celem projektu i wywołało potrzebę oddzielnej ekspertyzy. Jednak brak opinii reprezentantów potencjalnego inwestora na temat tego problemu nie ułatwi postępu prac studialnych i projektowych, który powinien być oparty na poszukiwaniu konsensusu różnych opcji i wartości (promocja 3 w 1).

Nawet jeden z istotnych elementów inżynierskich kaskady - przepławki dla ryb, który odgrywa znaczącą rolę w funkcjonowaniu części przyrody ożywionej, nie znajduje kontekstu wartości ekologicznych (przemieszczenia tarliskowe ryb). Analizowana koncepcja Kaskady Dolnej Wisły nosi znamiona wyizolowanego zadania inżynierskiego. Nie uwzględnia powiązań efektywności społeczno-ekonomicznej przedsięwzięć ze zmiennymi uwarunkowaniami społecznymi i gospodarczymi a nawet politycznymi, jak też z wielowątkowymi skutkami dla kształtowania nowych jakości rozwoju regionu dolnej Wisły.

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami