Blog

Ładowność statku zdjęcie nr 2
04.01.2022

Konstrukcje żurawi wieżowych

W artykule znajdziesz:

Konstrukcje żurawi wieżowych
Konstrukcje żurawi wieżowych

Klasyfikacja i konstrukcje żurawi wieżowych. Klasyfikacja żurawi wieżowych może być dokonana z różnych punktów widzenia (program uprawnienia budowlane na komputer).

Jednym z kryteriów klasyfikacji jest rodzaj podwozia, na którym wieża żurawia jest zainstalowana. W zależności więc od rodzaju podwozia rozróżniamy:

  • żurawie na podwoziu torowym (szynowym),
  • żurawie na podwoziu kołowym.

Znaczna większość żurawi wieżowych stosowanych w budownictwie wyposażona jest w podwozia torowe (szynowe) i przystosowana do przemieszczania się po torach o różnych szerokościach, zależnych od wielkości momentu roboczego żurawia. Jednakże w ostatnich latach coraz częściej zaczynają występować żurawie wieżowe o podwoziach kołowych (samochodowych lub specjalnych) przystosowanych do przemieszczania się po nawierzchniach typu drogowego (Francja, Niemcy itp.) (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Innym z kryteriów klasyfikacji jest rodzaj konstrukcji wieży. Pod tym względem żurawie dzielą się na:

  • żurawie z wieżą kratową i obracalną dokoła niej głowicą, do której przegubowo umocowany jest wysięgnik i przeciwciężar, przy czym dla dokonania obrotu wysięgnika konieczny jest obrót tylko głowicy;
  • żurawie z obracalną górną częścią wieży, do której wysięgnik i przeciwciężar przymocowany jest również za pomocą przegubów, lecz obrót wysięgnika w płaszczyźnie poziomej odbywa się przez obrót górnej części wieży;
  • żurawie z obracalną na całej wysokości wieżą kratową z rur;
  • żurawie z obracalną wieżą rurową na całej wysokości;
  • żurawie samopodnośne (uprawnienia budowlane).

Jako punkt wyjściowy klasyfikacji żurawi wieżowych może być przyjęty również rodzaj wysięgnika jako jeden z najważniejszych elementów charakterystyki żurawi. Pod tym względem żurawie podzielić można na:

  • żurawie o stałych wysięgnikach, w których zmiana wysięgu odbywa się za pomocą przesuwnego (wzdłuż dolnej części wysięgnika) wózka z hakiem, tzw. wodzaka,
  • żurawie o zmiennym wysięgu, dokonywanym przez zmianę pochylenia wysięgnika (program egzamin ustny).

Żurawie wieżowe kratowe

Przy dalszych rozważaniach przyjmiemy klasyfikację żurawi wieżowych, biorąc za podstawę konstrukcję ich wieży i rodzaj podwozia. Żurawie wieżowe na podwoziu torowym (opinie o programie). Żurawie wieżowe kratowe z obracalną głowicą. Żuraw wieżowy kratowy składa się w zasadzie z następujących głównych zespołów:

  • dolnej części nazywanej podstawą, ustawionej na torze,
  • wieży złożonej z kilku sekcji, zazwyczaj o przekroju kwadratowym,
  • wysięgnika umocowanego do obracalnej głowicy lub do obracalnej wieży,
  • wspornika z przeciwciężarem,
  • kabiny sterowniczej,
  • wielokrążków podnoszenia ładunków i zmiany nachylenia wysięgnika oraz
  • mechanizmów podnoszenia, zmiany nachylenia wysięgnika oraz jazdy żurawia.

Jako przykład może służyć żuraw typu BKSM-2 z wieżą wykonaną w postaci kratownicy przestrzennej z obracalną głowicą (segregator aktów prawnych).

Wieża 1 o przekroju kwadratowym z kształtowników stalowych opiera się na podstawie 2, wspartej na czterech dwukołowych wózkach jezdnych 3. Na górnym członie wieży 4 (stanowiącym głowicę nieruchomą) oparta jest głowica obracalna 5, do której z kolei umocowany jest przegubowo wysięgnik 6 oraz wspornik 7 z przeciwciężarem 8. Głowica obracalna 5 oparta jest za pomocą czopa w łożysku oporowym głowicy wieży oraz na kołach oporowych osadzonych w górnej części wieży. W ten sposób głowica, wysięgnik oraz przeciwciężar stanowią obracalną część żurawia.

Wysięgnik utrzymywany jest w żądanym położeniu za pomocą wielokrążka 9. Na końcu wysięgnika umocowane jest zblocze wielokrążka podnoszenia ładunków 10 połączone z nawrotną wciągarką wyciągową 11, umieszczoną na wsporniku przeciwciężaru (promocja 3 w 1).

Wszystkie liny idące od wciągarek wprowadzone są do rury, której oś znajduje się w osi obrotu wieży żurawia, po czym poprzez krążki kierunkowe doprowadzone są do wielokrążków - podnoszenia ładunków i zawieszenia wysięgnika.

Najnowsze wpisy

22.09.2025
Ładowność statku zdjęcie nr 3
Projektowanie budynków użyteczności publicznej – przepisy i standardy

Projektowanie budynków użyteczności publicznej to zagadnienie niezwykle złożone, łączące w sobie wiedzę z zakresu prawa, inżynierii, architektury, ergonomii i psychologii…

22.09.2025
Ładowność statku zdjęcie nr 4
Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej – procedury i inspekcje

Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej od zawsze stanowiło fundament funkcjonowania transportu szynowego i jednocześnie jedno z największych wyzwań inżynierskich. Każdy pociąg przewożący…

Ładowność statku zdjęcie nr 7 Ładowność statku zdjęcie nr 8 Ładowność statku zdjęcie nr 9
Ładowność statku zdjęcie nr 10
Ładowność statku zdjęcie nr 11 Ładowność statku zdjęcie nr 12 Ładowność statku zdjęcie nr 13
Ładowność statku zdjęcie nr 14

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Ładowność statku zdjęcie nr 15

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Ładowność statku zdjęcie nr 16

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami