Blog

03.03.2021

Korytka żelbetowe

W artykule znajdziesz:

Korytka żelbetowe

Korytka żelbetowe

Korytka żelbetowe dla kabli ziemnych i pędni drutowych. W urządzeniach zabezpieczenia ruchu kolejowego stosuje się jako elementy typowe korytka żelbetowe dla kabli ziemnych i pędni drutowych. W zależności od liczby wiązek kablowych i liczby drutów pędnlowych przepuszczanych przez korytko uniwersalny kanał żelbetowy jest opracowany w trzech typach(program uprawnienia budowlane na komputer).

typ I o prześwicie 240X300 mm, typ II - 240X500 mm, typ III - 240X700 mm. Długość elementu korytka i pokrywy wynosi 60 cm. Przekrój poprzeczny korytka typu II, ciężar elementu wynosi łącznie 135 kG (ciężar zbrojenia 4,9 kG). Łączenie korytek odbywa się na wpust albo na styk. W pierwszym przypadku pokrywa jest układana na każdym elemencie koryta oddzielnie, w drugim zaś symetrycznie w stosunku do styku (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Aby uzyskać załomy w planie pod kątem prostym, stosuje się specjalne kształtki żelbetowe wraz z pokrywami, przy czym do pełnego zwrotu konieczne są 2 kształtki. Załomy kanałów kablowych w pionie, np. przy ułożeniu w skarpach o pochyleniu 1 : 1,5, uzyskuje się przez zastosowanie od strony górnej i dolnej specjalnych kształtek. Odcinek środkowy stanowią prefabrykaty korytkowe. Do rozgałęzień kanałów kablowych stosuje się kształtki. Ciężar stali w korytku rozgałęzieniowym wynosi 6,93 kG.
Deski przymocowuje się do mostownic przy użyciu sprężynujących podkładek stalowych przykrywających szczelinę przy styku desek oraz wkrętów przepuszczanych przez podkładkę i zapuszczanych w mostownicę. Ułożenie desek na moście (uprawnienia budowlane).

Prefabrykowane płyty żelbetowe (wielkowymiarowe) na przejazdach kolejowych w poziomie szyn. Coraz cięższy ruch samochodowy na drogach o dużym natężeniu i duża szybkość pojazdów wymagają, aby nawierzchnia drogowa na przejazdach w poziomie szyn była równa przy zachowaniu odpowiedniej szorstkości i wytrzymałości. Tego rodzaju wymagania może spełniać jedynie nawierzchnia betonowa wykonana z prefabrykowanych żelbetowych płyt wielkowymiarowych (program egzamin ustny).

Płyty przejazdowe

Płyty przejazdowe wykonywane są w dwóch typach: płyty wewnętrzne, międzyszynowe szerokości 1,30 m i płyty zewnętrzne o szerokości 0,87 m. Długość obu rodzajów płyt wynosi 3,76 m, grubość zaś 13 cm płyt zewnętrznych i 15,5 cm płyt środkowych. Płyty te pozwalają na układanie ich w 1, 2, 3 więcej pasmach w zależności od szerokości drogi i kąta skrzyżowania z torem kolejowym. W tym ostatnim przypadku płyty należy układać schodkowo (opinie o programie).

Krawędzie płyt międzyszynowych posiadają zaokrąglenie o promieniu R = = 3 cm, przy czym krawędź płyty międzyszynowej musi się wznosić na 5 cm ponad główkę szyny, a płyta zewnętrzna znajduje się na poziomie główki szyny ze względu na uniknięcie zwarcia obwodu elektrycznego przy przejeździć pojazdów na gąsienicach lub płozach.
Płyty zabezpieczone są od przesunięcia w kierunku do szyn za pomocą klocków z sosnowego drewna impregnowanego wciśniętych między płytę i szynę. Płyty międzyszynowe posiadają w planie na końcach ścięcie krawędzi pod kątem 30° na długości 30 cm (segregator aktów prawnych).

Płyty tego rodzaju należy układać wyłącznie na podkładach betonowych przy osiowym ich rozstawie 54 cm (1840 szt. na 1 km).
Podkłady te pod samym przejazdem i na 5-^-6 m w obie strony od jego bocznych krawędzi powinny być szczególnie starannie podbite. Płyty opierają się na podkładach poprzez twardoplastyczną warstwę zaprawy cementowo- -piaskowej 1 :3, oddzieloną od podkładu i płyty pojedynczą warstwą papy (promocja 3 w 1).

Śruby łączące szynę z podkładem są osłonięte kapturem z blachy, zasypane drobnym grysem i zalane asfaltem. Płyta zewnętrzna na połączeniu z nawierzchnią drogi oraz płyty na międzytorzu w punkcie zetknięcia się ze sobą lub z brukiem w przypadku szerokości międzytorza większej od 3,50 m wsparte są na fundamentach betonowych z bloków prefabrykowanych o wymiarach 20x40x106 cm.

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami