Blog

Grubość spoin zdjęcie nr 2
16.09.2022

Korzystanie z ulgowych warunków

W artykule znajdziesz:

Grubość spoin zdjęcie nr 3
Korzystanie z ulgowych warunków

W obecnych warunkach budownictwa konieczne jest przestrzeganie następujących zasad:

  1. gabaryty prefabrykatów powinny być przystosowane do obowiązujących przepisów w ruchu drogowym,
  2. środki transportu powinny być wykorzystywane w sposób racjonalny,
  3. elementy prefabrykowane powinny być przystosowane do łatwego i sprawnego przewozu, aby w maksymalnym stopniu wyeliminować ich uszkodzenia w transporcie (program uprawnienia budowlane na komputer).

Na podstawie zarządzenia ministra komunikacji z dnia 4 września 1970 r. w sprawie szczególnych warunków dopuszczenia niektórych pojazdów do ruchu na drogach publicznych (Monitor Polski nr 30, poz. 249) są dopuszczone pod pewnymi warunkami samochody ciężarowe i specjalne marki KRAZ i MAZ o szerokości większej niż 2,5 m, lecz nie większej niż 2,7 m (program uprawnienia budowlane na ANDROID). W niektórych przypadkach warunków miejscowych istnieje możliwość przewożenia ładunków o większych gabarytach niż ogólnie obowiązujące, lecz wymaga to specjalnych zezwoleń oraz uwarunkowane jest ściśle wyznaczonymi trasami i godzinami przewozu. Korzystanie z ulgowych warunków powinno być ograniczone do minimum i nie może mieć miejsca w masowym budownictwie mieszkaniowym i użyteczności publicznej (uprawnienia budowlane).

Drugą podstawową zasadą, która powinna być przestrzegana, jest przystosowanie prefabrykatów do racjonalnego wykorzystania środków transportowych, szczególnie taboru specjalistycznego, który jest bardzo kosztowny i niekiedy trudno dostępny (program egzamin ustny). Odbywa się to:

  1. przez możliwość kompletowania odpowiednich zestawów,
  2. przez ustalenie realnych ciężarów prefabrykatów w dostosowaniu do ładowności używanego taboru samochodowego i ciągnikowo-naczepowego (program egzamin ustny).

Ciężary elementów

Z analizy katalogów elementów prefabrykowanych można wnioskować, iż w niektórych systemach problem ten nie był w ogóle brany pod uwagę. Niekiedy ciężary elementów przekraczają dopuszczalną ładowność stosowanych naczep lub przyczep, w innych przypadkach zaś istnieje konieczność przewozu elementów przy wykorzystaniu ładowności środków transportowych zaledwie w 60 lub 70 %. Na liczbę niezbędnych środków do przewożenia elementów na plac budowy bardzo wpływa oczywiście materiałochłonność rozwiązań, gdyż rzutuje ona na masę ładunku (segregator aktów prawnych).

W kształtowaniu prefabrykatów wymagania technologiczności z punktu widzenia transportu zobowiązują do odpowiedniego wyprofilowania powierzchni podporowych i maksymalnego ich uproszczenia, jeśli pozwalają na to warunki konstrukcji budynku. Problem dotyczy szczególnie elementów ścian zewnętrznych i wyprofilowania ich dolnej powierzchni. Przeprowadzone dotychczas badania i obserwacje elementów przed ich transportem oraz po transporcie dały wyniki potwierdzające celowość i możliwość brania pod uwagę warunków przewozu prefabrykatów. Elementy ścienne z noskami są bardzo czułe na warunki transportu. Przy dużej wiotkości nosków następują pęknięcia, które są trudne do reperacji, a w eksploatacji budynków są bardzo dokuczliwe.

Omawiana uprzednio zasada właściwego zaprojektowania zaczepów i uchwytów transportowych jest również aktualna w wykorzystaniu środków transportowych. Trudności w zaczepianiu i odczepianiu haków zawiesi powodują zbędne wydłużenie czasu załadunku i rozładunku elementów, a tym samym mają ujemny wpływ na racjonalne wykorzystanie czasu pracy i wydajność środków transportowych (promocja 3 w 1).

W związku z rozwojem mechanizacji produkcji budowlanej będzie następował również wzrost zużycia energii elektrycznej. Wymagania technologiczności mają na celu przede wszystkim przystosowanie rozwiązań budowlanych i technologicznych do oszczędnego gospodarowania energią elektryczną w procesach produkcyjnych i realizacyjnych budownictwa. W rozwiązaniach tych powinno się brać pod uwagę racjonalne zużycie energii elektrycznej przy:

  1. produkcji materiałów, z których wykonuje się elementy prefabrykowane,
  2. produkcji prefabrykatów,
  3. załadunku elementów na środki transportowe i ich rozładunku,
  4. montażu prefabrykatów w budynku.

Analiza wszystkich czynników wpływających na zużycie energii elektrycznej pozwala na prawidłowy wybór koncepcji i rozwiązania technicznego.

Najnowsze wpisy

22.09.2025
Grubość spoin zdjęcie nr 4
Projektowanie budynków użyteczności publicznej – przepisy i standardy

Projektowanie budynków użyteczności publicznej to zagadnienie niezwykle złożone, łączące w sobie wiedzę z zakresu prawa, inżynierii, architektury, ergonomii i psychologii…

22.09.2025
Grubość spoin zdjęcie nr 5
Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej – procedury i inspekcje

Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej od zawsze stanowiło fundament funkcjonowania transportu szynowego i jednocześnie jedno z największych wyzwań inżynierskich. Każdy pociąg przewożący…

Grubość spoin zdjęcie nr 8 Grubość spoin zdjęcie nr 9 Grubość spoin zdjęcie nr 10
Grubość spoin zdjęcie nr 11
Grubość spoin zdjęcie nr 12 Grubość spoin zdjęcie nr 13 Grubość spoin zdjęcie nr 14
Grubość spoin zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Grubość spoin zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Grubość spoin zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami