Blog

16.09.2022

Korzystanie z ulgowych warunków

W artykule znajdziesz:

Korzystanie z ulgowych warunków

W obecnych warunkach budownictwa konieczne jest przestrzeganie następujących zasad:

  1. gabaryty prefabrykatów powinny być przystosowane do obowiązujących przepisów w ruchu drogowym,
  2. środki transportu powinny być wykorzystywane w sposób racjonalny,
  3. elementy prefabrykowane powinny być przystosowane do łatwego i sprawnego przewozu, aby w maksymalnym stopniu wyeliminować ich uszkodzenia w transporcie (program uprawnienia budowlane na komputer).

Na podstawie zarządzenia ministra komunikacji z dnia 4 września 1970 r. w sprawie szczególnych warunków dopuszczenia niektórych pojazdów do ruchu na drogach publicznych (Monitor Polski nr 30, poz. 249) są dopuszczone pod pewnymi warunkami samochody ciężarowe i specjalne marki KRAZ i MAZ o szerokości większej niż 2,5 m, lecz nie większej niż 2,7 m (program uprawnienia budowlane na ANDROID). W niektórych przypadkach warunków miejscowych istnieje możliwość przewożenia ładunków o większych gabarytach niż ogólnie obowiązujące, lecz wymaga to specjalnych zezwoleń oraz uwarunkowane jest ściśle wyznaczonymi trasami i godzinami przewozu. Korzystanie z ulgowych warunków powinno być ograniczone do minimum i nie może mieć miejsca w masowym budownictwie mieszkaniowym i użyteczności publicznej (uprawnienia budowlane).

Drugą podstawową zasadą, która powinna być przestrzegana, jest przystosowanie prefabrykatów do racjonalnego wykorzystania środków transportowych, szczególnie taboru specjalistycznego, który jest bardzo kosztowny i niekiedy trudno dostępny (program egzamin ustny). Odbywa się to:

  1. przez możliwość kompletowania odpowiednich zestawów,
  2. przez ustalenie realnych ciężarów prefabrykatów w dostosowaniu do ładowności używanego taboru samochodowego i ciągnikowo-naczepowego (program egzamin ustny).

Ciężary elementów

Z analizy katalogów elementów prefabrykowanych można wnioskować, iż w niektórych systemach problem ten nie był w ogóle brany pod uwagę. Niekiedy ciężary elementów przekraczają dopuszczalną ładowność stosowanych naczep lub przyczep, w innych przypadkach zaś istnieje konieczność przewozu elementów przy wykorzystaniu ładowności środków transportowych zaledwie w 60 lub 70 %. Na liczbę niezbędnych środków do przewożenia elementów na plac budowy bardzo wpływa oczywiście materiałochłonność rozwiązań, gdyż rzutuje ona na masę ładunku (segregator aktów prawnych).

W kształtowaniu prefabrykatów wymagania technologiczności z punktu widzenia transportu zobowiązują do odpowiedniego wyprofilowania powierzchni podporowych i maksymalnego ich uproszczenia, jeśli pozwalają na to warunki konstrukcji budynku. Problem dotyczy szczególnie elementów ścian zewnętrznych i wyprofilowania ich dolnej powierzchni. Przeprowadzone dotychczas badania i obserwacje elementów przed ich transportem oraz po transporcie dały wyniki potwierdzające celowość i możliwość brania pod uwagę warunków przewozu prefabrykatów. Elementy ścienne z noskami są bardzo czułe na warunki transportu. Przy dużej wiotkości nosków następują pęknięcia, które są trudne do reperacji, a w eksploatacji budynków są bardzo dokuczliwe.

Omawiana uprzednio zasada właściwego zaprojektowania zaczepów i uchwytów transportowych jest również aktualna w wykorzystaniu środków transportowych. Trudności w zaczepianiu i odczepianiu haków zawiesi powodują zbędne wydłużenie czasu załadunku i rozładunku elementów, a tym samym mają ujemny wpływ na racjonalne wykorzystanie czasu pracy i wydajność środków transportowych (promocja 3 w 1).

W związku z rozwojem mechanizacji produkcji budowlanej będzie następował również wzrost zużycia energii elektrycznej. Wymagania technologiczności mają na celu przede wszystkim przystosowanie rozwiązań budowlanych i technologicznych do oszczędnego gospodarowania energią elektryczną w procesach produkcyjnych i realizacyjnych budownictwa. W rozwiązaniach tych powinno się brać pod uwagę racjonalne zużycie energii elektrycznej przy:

  1. produkcji materiałów, z których wykonuje się elementy prefabrykowane,
  2. produkcji prefabrykatów,
  3. załadunku elementów na środki transportowe i ich rozładunku,
  4. montażu prefabrykatów w budynku.

Analiza wszystkich czynników wpływających na zużycie energii elektrycznej pozwala na prawidłowy wybór koncepcji i rozwiązania technicznego.

Najnowsze wpisy

30.04.2024
Porady przed egzaminem ustnym na uprawnienia budowlane

Przygotowanie się do egzaminu ustnego na uprawnienia budowlane wymaga - poza koniecznością gruntownego przejrzenia wiadomości i ich przyswojenia - nabycia…

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami