Blog

24.04.2020

Kształty pomostów

W artykule znajdziesz:

Kształty pomostów

Kształty pomostów

Opisując kształty pomostów rozpatrzono najpierw pomosty mostów drogowych i miejskich, a następnie pomosty mostów kolejowych, przy czym w każdym z tych działów wyodrębniono pomosty z betonu uzbrojonego i z betonu sprężonego oraz każdy punkt rozpoczęto od opisu pomostów położonych nad elementami głównymi, a następnie omówiono pomosty położone pod tymi elementami lub między nimi (program uprawnienia budowlane na komputer).

Opisy te uzupełnione zostały uwagami o pomostach niosących większą liczbę pasów ruchu lub torów. Pomostów - kładek dla pieszych nie rozpatrywano oddzielnie, gdyż mogą być one traktowane jako odmiana pomostów mostów drogowych.
Ten sposób przedstawienia konstrukcji pomostów nie wyczerpuje tematu, bowiem oprócz opisanych rodzajów rozwiązań istnieje wiele innych, dostosowanych do szczególnych warunków. W związku z tym zajmiemy się tylko ogólnymi zasadami projektowania pomostów (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Układ pomostu stanowi odmianę drugiego rozwiązania i różni się tym, że płyta pomostu nie jest załamana pod krawężnikami.
Przekrój pomostu o dwu pasach ruchu różniący się tym od pomostu, że pola płyty są rozdzielone dodatkową podłużnicą. Zmniejsza ona pola płyty oraz przenosi część obciążeń z tych pól jako siły skupione na poprzecznice (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Przedstawiono przekrój pomostu o trzech podłużnicach dodatkowych. Wprowadzenie ich miało na celu dalsze zmniejszenie rozpiętości poprzecznej pól płyty pod jezdnią, sił w nich występujących, uzbrojenia i grubości.
Pokazano przekrój pomostu o czterech belkach głównych, z których dwie leżą pod krawężnikami i dwie pod płytą jezdni.

Pierwsze z tych belek są wyższe od drugich, mają większą sztywność, a więc przy zbliżonych ugięciach przenoszą większe momenty zginające i większe siły styczne. Oś obojętna przekroju leży zazwyczaj w pobliżu dolnej krawędzi płyty jezdni, a więc beton belek głównych jako w znacznej części rozciągany nie jest wykorzystany wytrzymałościowo (program egzamin ustny). Z tego względu układ ten nie jest już teraz stosowany w budowie mostów betonowanych na miejscu; jest on stosowany jedynie w budowie mostów wykonywanych z prefabrykatów, ale w tych przypadkach belki główne mają przekroje dwuteowe lub skrzynkowe.
W podanych przykładach pomost składa się z następujących części:
- płyty pod jezdnią,
- belek poprzecznych,
- belek głównych.
- płyt chodnikowych,
- belek podporęczowych,
- belek krawężnikowych.

Części pomostu

W pierwszym przykładzie belki krawężnikowe są jednocześnie belkami głównymi.
Części pomostu są dostosowane do ruchu i do przenoszenia sił, spełniają przeto zadania komunikacyjne i wytrzymałościowe (opinie o programie).
Płyta jezdni ma dwa zadania wytrzymałościowe:
- przenoszenie na poprzecznice i belki główne ciężaru własnego, ciężaru nawierzchni oraz obciążeń jezdni;
- stężenie poprzeczne mostu w płaszczyźnie poziomej, zabezpieczające układ podłużnie i poprzecznie od skoszenia. Siły pionowe z prostokątnego pola płyty, zawartego między belkami głównymi i poprzeoznicami, przechodzą częściowo na poprzecznice, częściowo - na podlużnice (segregator aktów prawnych). Zwykle zakładamy, że na podłużnice przypadają siły z pól przyległych do krawędzi podłużnie ograniczonych dwusiecznymi kątów prostokąta płyty.

Z pozostałych części płyty siły pionowe przechodzą na poprzecznice. Ciężar i obciążenia płyty wywołują w niej momenty zginające w dwóch kierunkach - wzdłuż mostu i w poprzek mostu oraz siły styczne. Oprócz tego w płycie występują momenty skręcające.
Płyta pod jezdnią jest dostosowana do wymagań komunikacyjnych poprzez wybór właściwej szerokości i pochylenia poprzecznego lub podłużnego wystarczającego do spływu wody i odpowiadającego warunkom ruchu.
Poprzecznice mają następujące zadania wytrzymałościowe:
- przenoszenie na belki główne ciężaru własnego, obciążeń przekazywanych z płyty jezdni i obciążeń działających bezpośrednio na poprzecznice,
- stężenie poprzeczne belek głównych i płyty w płaszczyznach pionowych (promocja 3 w 1).

Pierwsze zadanie poprzecznice spełniają przenosząc momenty zginające i siły
styczne, stąd też poprzecznice powinny być ukształtowane i uzbrojone odpowiednio do tych sił.

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami