Blog

03.01.2022

Lokomotywy spalinowe

W artykule znajdziesz:

Lokomotywy spalinowe
Lokomotywy spalinowe

Środkami pociągowymi przy transporcie wąskotorowym budowlanym bywają suczęściej lokomotywy spalinowe z siinikami wysokoprężnymi (Diesla) (program uprawnienia budowlane na komputer).

Lokomotywy spalinowe jako jednostki pociągowe są bardziej ekonomiczne, prowadzenia tak skomplikowanej gospodarki, jaka wiąże się z gospodarką lokomotywami parowymi (znaczne zapasy węgla, remiza itp.). Lokomotywę spalinową wąskotorową produkcji firmy 0 & K.

Charakterystykę techniczną lokomotyw spalinowych wąskotorowych. Najczęściej stosowane jednostki przewoźne transportu wąskotorowego budowlanego - to wywrotki, zwane również wózkami wywrotkami, ze stalowymi skrzyriami przechylnymi, zwanymi kolebami, produkowane w kraju, o pojemności 0,75, 1,0 i 1,5 m3 (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Wywrotki te wykonuje się dla każdej z wymienionych wielkości oddzielnie dla napędu ręcznego i mechanicznego oraz oddzielnie wywrotki z hamulcami i wywrotki bez hamulców.

Wszystkie wywrotki powinny mieć urządzenia, które by pozwalały na przymocowanie ich do szyn na czas przechylania koleby. Ciężar ładunku na wózku w poziomie, przesuwanym ręcznie, nie może przekraczać na osobę 500 kG (nie licząc w tym ciężaru wózka). Ręczny napęd wywrotek jest dopuszczalny tylko o wzniesieniu najwyżej 4%o i odległości 500 m. Powyżej tej odległości należy stosować trakcję mechaniczną (najczęściej spalinową) (uprawnienia budowlane).

Dalszym środkiem wąskotorowego transportu budowlanego są wózki platformo- we o nośności 1,5 do 3 T. Opory ruchu pociągów szynowych różnią się od oporów powstających przy ruchu samochodowym i ciągnikowym przede wszystkim tym, że oprócz znacznie mniejszych wartości na prostej i poziomej powstają w tych pierwszych dość pokaźne opory na łukach, których w transporcie drogowym, z powodu ich nikłego znaczenia, nie uwzględnia się (program egzamin ustny).

Opory jednostkowe ruchu szynowego na prostej i poziomej zależą od licznych czynników, spośród których należy wymienić:

a) prześwit torów,

b) prędkość ruchu (opinie o programie),

c) stan załadowania środków przewozowych,

d) stan utrzymania torów.

Prześwit torów

Prześwit torów ma duży wpływ na wielkość oporów jednostkowych na prostej i poziomej, mianowicie przy zmniejszającym się prześwicie toru rosną opory jednostkowe: przy torach o normalnej szerokości (1435 mm) wynoszą one średnio 5-8 kG/T, natomiast przy torach wąskich (600 mm) 8-12 kG/T.

Dane ogólne. Podstawą wyjściową dla sieci torów normalnych na placu budowy powinien być układ torów stałych, zaprojektowany i przewidziany dla potrzeb eksploatacyjnych realizowanej budowy. Ponieważ jednak dalszą zasadą jest, aby dowożone na budowę materiały, a w szczególności różnego rodzaju ciężkie konstrukcje (stalowe, żelbetowe) oraz maszyny stanowiące wyposażenie technologiczne budowanych zakładów przemysłowych, dostarczane były możliwie najbliżej miejsc ich instalowania na budowie, dlatego nierzadko zachodzi potrzeba uzupełnienia stałego układu torów torami czasowymi na okres trwania budowy (segregator aktów prawnych).

Zdarza się również, że buduje się dojazdowy tor normalny łączący najbliższą stację kolejową z placem budowy, przy czym po wykonaniu budowy ulega on rozbiórce. Przypadki takie mają miejsce, gdy obiekt ma charakter np. osiedla mieszkaniowego, dla którego linia kolejowa (bocznica) jest po wybudowaniu zbędna. Wreszcie taki sam przypadek ma miejsce, gdy buduje się bocznicę kolejową od najbliższej stacji np. do centralnej wytwórni betonu lub prefabrykatów położonej na terenie lub w rejonie budowy, a przeznaczonej wyłącznie do pokrycia zapotrzebowania tej budowy.

Schematy układu torów wąskich na placach budowy. Schematy układu torów’ normalnych i wąskich, w swojej istocie, nie różnią się, natomiast niektóre z nich są specyficzne dla torów normalnych, a inne dla torów wąskich (promocja 3 w 1). Istotne znaczenie dla schematów układu torów na placach budowy mają rozwinięcia torów na ich początku i końcu, ponieważ na nich odbywa się manewrowanie pociągami oraz manewrowanie pojedynczymi wagonami. Niektóre spotykane zakończenia torów są one odpowiednie zarówno dla torów normalnych, jak i wąskich z trakcją mechaniczną. Miejsca załadunkowo-wyładunkowe oznaczone zostały symbolami - ZW.

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami