Blog

Projektowanie nabrzeża zdjęcie nr 2
04.02.2020

Miejsce budowy uprawnienia budowlane

W artykule znajdziesz:

Miejsce budowy uprawnienia budowlane

Projektowanie nabrzeża zdjęcie nr 3
Miejsce budowy uprawnienia budowlane

W porównaniu z obliczeniem elementów żelbetowych lub z betonu sprężonego, wykonywanych na miejscu budowy w deskowaniu, elementy prefabrykowane oblicza się dodatkowo na siły i obciążenia, jakie działają na dan element w czasie jego rozformowywania, studzenia (przy obróbce termicznej w czasie transportu na terenie wytwórni oraz transportu z wytwórni na pić budowy, a także w czasie montażu (program uprawnienia budowlane na komputer).

Ogólnie biorąc, każdy element prefabrykowany przechodzi przez cztery następujące stadia pracy, w ciągu których poddany jest działaniu różnych sił i obciążeń i na które powinien być obliczony:
- stadium I - podczas rozformowywania;
- stadium II - w czasie transportu na terenie wytwórni i na plac budowy;
- stadium III - w czasie montażu;
- stadium IV - po wbudowaniu (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

W pierwszych dwu stadiach element nie osiąga jeszcze pełnej wytrzymałości miarodajnej. W związku z tym rozróżniamy w prefabrykacji następując stany wytrzymałości betonu:
a) wytrzymałość rozformowania, czyli wytrzymałość, jaka jest wymagań przy rozformowaniu elementu,
b) wytrzymałość transportowa, tj. dostateczna do przewozu elementu,
c) wytrzymałość montażowa, tj. dostateczna dla przeniesienia sił w czasie montażu elementu,
d) wytrzymałość normatywna, tj. zakładana w obliczeniach statycznych dla przejęcia obciążeń przewidzianych w projekcie (uprawnienia budowlane).

Minimalna wytrzymałość betonu w prefabrykatach uwarunkowana jest odpornością betonu na mróz. 

Zgodnie z normą PN-59/B-03280 oraz z „Wytycznymi projektowania budynków z prefabrykatów wielkowymiarowych” z r. 1964 przyjęta została jaka minimalna marka betonu zwykłego 140 oraz betonu lekkiego. Według powyższego projektu normy do niewielkich elementów słabo obciążonych należy stosować beton marki 140, 170 i 200, a do elementów dużych, silnie obciążonych - beton marki 200 lub 250, wyjątkowo (po uzgodnieniu z wykonawcą) - beton marki 300 lub 400 (program egzamin ustny).

Przyczepność betonu

W stadium I pracy elementu na rozformowywany element działają siły przyczepności betonu do formy oraz siły dynamiczne przy podnoszeniu prefabrykatów. Siły te nie występują w elementach produkowanych metodami bezformowymi.

Wielkość obciążenia elementu wskutek sił przyczepności jest różna w zależności od wielkości i kształtu elementu, rodzaju formy, technologii produkcji oraz gładkości powierzchni formy i rodzaju smaru, jaki zastosowano dla zmniejszenia przyczepności betonu do formy. W elementach drobnowymiarowych i w niektórych elementach prętowych sprawdzenie wytrzymałości betonu na siły występujące w stadium rozformowywania zwykle nie jest konieczne. Ponieważ podczas rozformowywania elementu beton nie ma pełnej wytrzymałości, a w niektórych technologiach rozformowywanie przeprowadza się natychmiast po uformowaniu i zagęszczeniu betonu, mogą w rozformowywanym elemencie wystąpić uszkodzenia w niezwiązanym betonie, jeśli przez odpowiedni kształt formy, technologię zdejmowania formy oraz przez smarowanie powierzchni form nie wyeliminuje się przyczepności betonu do formy (opinie o programie).

Natomiast z dużymi siłami przyczepności mamy do czynienia w elementach wielkowymiarowych oraz średniowymiarowych płytowych. Siły przyczepności w tych elementach należy przyjmować równe ich rzeczywistej wartości. Jeśli siły przyczepności występujące w poszczególnych metodach produkcyjnych nie zostały wyznaczone lub nie są znane, można oprzeć się na wartościach sił przyczepności zaleconych np. przez instrukcje radziecką (segregator aktów prawnych).

W rzeczywistości tak duże siły przyczepności występują raczej wyjątkowo, gdy powierzchnia form jest niezupełnie gładka oraz, gdy zastosowano nieodpowiedni smar. Jak wynika z badań R. N. Maselnickiego przy produkcji elementów wielkopłytowych żebrowych w matrycach betonowych gładkich z zastosowaniem smaru - wartość wahała się w granicach 100 do 200 kG/m2, przy czym wytrzymałość betonu w chwili rozformowywania wynosiła 30 do 100 kG/m2. Mniejsza wartość siły przyczepności występowała przy mniejszej wytrzymałości betonu (promocja 3 w 1).

Natomiast w przypadku zdejmowania płyty żebrowej w zupełnie nowej matrycy o niecałkowicie gładkiej i nie powleczonej smarem powierzchni stwierdzono bardzo duże wartości qi przekraczające nawet 800 kG/m2. W elementach produkowanych w formach o zupełnie gładkiej powierzchni siły przyczepności są znacznie mniejsze od 500 kG/m2 nawet przy braku smaru.

Najnowsze wpisy

21.11.2024
Projektowanie nabrzeża zdjęcie nr 4
Na czym polega geodezyjne wyznaczenie granic działki?

Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…

20.11.2024
Projektowanie nabrzeża zdjęcie nr 5
Co to są obiekty małej architektury?

Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…

Projektowanie nabrzeża zdjęcie nr 8 Projektowanie nabrzeża zdjęcie nr 9 Projektowanie nabrzeża zdjęcie nr 10
Projektowanie nabrzeża zdjęcie nr 11
Projektowanie nabrzeża zdjęcie nr 12 Projektowanie nabrzeża zdjęcie nr 13 Projektowanie nabrzeża zdjęcie nr 14
Projektowanie nabrzeża zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Projektowanie nabrzeża zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Projektowanie nabrzeża zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami