Blog

Ciężar własny rusztowań drewnianych zdjęcie nr 2
22.06.2018

Mosty na palach prefabrykowanych

W artykule znajdziesz:

Mosty na palach żelbetowych – fundamentowanie


Pale wbijane prefabrykowane znakomicie sprawują się jako posadowienia obiektów mostowych, dlatego wykorzystuje się je coraz częściej. Ich atutem są nieduże średnice czyli przekroje poprzeczne, dzięki którym mogą być stosowane w podporach mostowych w tzw. układach kozłowych. Pochylenie tego rodzaju pali zależy przede wszystkim od parametrów podłoża gruntowego oraz wartości obciążeń poziomych. Niektóre warunki pozwalają na zastosowanie wyłącznie pali pionowych, jednak konieczne jest wówczas poparcie analizą momentów zginających w palach i przemieszczeń fundamentu. Stosowanie pali prefabrykowanych jest bardzo korzystne technologicznie, ale oprócz nich coraz częściej wykorzystuje się również pale Vibro, które cechują się większymi nośnościami, dzięki czemu można ich zastosować znacznie mniej.
Najkorzystniejsze warunki gruntowe dla pali wbijanych to grunty z warstwami nośnymi składającymi się ze średnio zagęszczonych lub zagęszczonych gruntów niespoistych. Wykorzystywanie tego typu pali jest ograniczone w pobliżu obszarów zurbanizowanych oraz budynków, ponieważ wiąże się ze wstrząsami i hałasami przy wbijaniu. Najczęściej wykorzystywane są pale prefabrykowane o przekrojach 400x400mm. W przypadku odcinków dłuższych niż 16m pale są łączone z dwóch lub trzech części.
Pale vibro mogą mieć średnicę od 450 do 600mm, a ich długość maksymalna to 25m. Optymalne zagłębienie w gruncie pali wbijanych wnosi maksymalnie 5-10 ich średnic. Warto też wspomnieć, że podpory dużych mostów najczęściej są posadawiane na palach wielkośrednicowych wierconych. Co ciekawe, równie dobrze spisują się podpory wykonywane z palów wbijanych. Inną stosowaną metodą jest technologia pali przemieszczeniowych wkręcanych, która coraz intensywniej rozwija się w budownictwie, ale do tej pory nie znalazła szerszego zastosowania w mostownictwie. Przyczyną są głównie niewielkie średnice pali, które wynikają z ogromnych oporów gruntu podczas wkręcania świdra formującego. Takie pale są stosowane w posadawianiu niewielkich obiektów mostowych.

Najnowsze wpisy

30.10.2025
Ciężar własny rusztowań drewnianych zdjęcie nr 3
Postępowanie w PINB po zakończeniu budowy domu – co czeka inwestora po zakończeniu budowy

Budowa domu to długi i wymagający proces, który kończy się dopiero wtedy, gdy inwestor uzyska formalne potwierdzenie możliwości użytkowania budynku.…

30.10.2025
Ciężar własny rusztowań drewnianych zdjęcie nr 4
Kiedy można zalegalizować samowolę budowlaną i ile to kosztuje?

Samowola budowlana to jedno z najczęstszych naruszeń prawa budowlanego w Polsce. Wbrew pozorom nie dotyczy tylko dużych inwestycji czy deweloperów,…

Ciężar własny rusztowań drewnianych zdjęcie nr 7 Ciężar własny rusztowań drewnianych zdjęcie nr 8 Ciężar własny rusztowań drewnianych zdjęcie nr 9
Ciężar własny rusztowań drewnianych zdjęcie nr 10
Ciężar własny rusztowań drewnianych zdjęcie nr 11 Ciężar własny rusztowań drewnianych zdjęcie nr 12 Ciężar własny rusztowań drewnianych zdjęcie nr 13
Ciężar własny rusztowań drewnianych zdjęcie nr 14

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Ciężar własny rusztowań drewnianych zdjęcie nr 15

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Ciężar własny rusztowań drewnianych zdjęcie nr 16

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami