Blog

06.05.2020

Ciężar własny rusztowań drewnianych

W artykule znajdziesz:

Ciężar własny rusztowań drewnianych

Ciężar własny rusztowań drewnianych

Znając najmniej kosztowne rozwiązania rusztowań pod pewne rozwiązania konstrukcyjne mostu, oceniamy przyrosty ich kosztów przy zmianie rozwiązań konstrukcyjnych, aby następnie móc uzasadnić wybór całości (program uprawnienia budowlane na komputer). Pierwszym krokiem w tym postępowaniu jest rozpatrzenie czynników wpływających na koszt rusztowań.

Rodzaje obciążeń rusztowań. Należy odróżniać obciążenia statyczne i dynamiczne rusztowań. Do obciążeń statycznych przyjęto zaliczać:
- ciężar własny rusztowań,
- ciężar deskowań, ich stężeń, kładek roboczych,
- parcie wody,
- ciężar betonu ułożonego w deskowaniach i ciężar prefabrykatów leżących na rusztowaniach (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Do obciążeń dynamicznych zaliczamy:
- wózki i mechanizmy przetaczane po rusztowaniu podczas betonowania i montażu,
- ciężar prefabrykatów przesuwanych po rusztowaniach,
- parcie wiatru,
- oddziaływania lin kotwiących lub stężających konstrukcję, bądź zapewniających jej stateczność,
- uderzenia kry i przedmiotów niesionych przez wodę,
- uderzenia taboru rzecznego (uprawnienia budowlane).

Ciężar własny rusztowań drewnianych należy obliczać zakładając, że ciężar właściwy drewna wraz z okuciami wynosi 0,50 T/m3 przy wilgotności względnej 20% i że ten ciężar może być zmienny w przedziale ± 10%. Do ciężaru rusztowań należy dodawać ciężar deskowań, stężeń oraz kładek roboczych.
Przy sprawdzaniu wytrzymałości rusztowań należy uwzględniać wszystkie skrajne przypadki rozmieszczania świeżego betonu lub części konstrukcji występujące wzdłuż i w poprzek mostu zgodnie z programem betonowania lub wykonania robót (program egzamin ustny).

Parcie wody

Parcie wody należy obliczać biorąc pod uwagę jego zależność od prędkości wody tak, jak w projektowaniu podpór stałych.
Parcie wiatru na rusztowania należy obliczać zmniejszając do połowy wielkości parcia wiatru wskazane w normie dotyczącej mostów stałych. Jest to uzasadnione znacznie krótszym użytkowaniem rusztowań i krążyn niż konstrukcyj trwałych.
Uderzenia kry należy obliczać opierając się na przewidywaniach wystąpienia kry podczas budowy mostu i obierając prawdopodobną prędkość spływu i prawdopodobny poziom spływu.
Podpory przylegające do skrajni pozostawianej pod rusztowaniem dla żeglugi powinny być zabezpieczone od uderzeń taboru rzecznego bądź przez odpowiednie wzmocnienie, bądź przez wbicie obok nich krzaków pali.

Obciążenia dynamiczne są szczególnie niebezpieczne dla zachowania wytrzymałości rusztowań, które nie są monolityczne i jako konstrukcje prowizoryczne mają zazwyczaj słabsze połączenia części od konstrukcyj przęseł i podpór mostów (opinie o programie). W tych połączeniach, jak w karbach, skupiają się odkształcenia wywołane falami wzdłużnymi i giętnymi, rozprzestrzeniającymi się od miejsca wyładowania impulsu. Połączenia te łatwo przekształcają się w przeguby i zmieniają układ statyczny rusztowań w łańcuchy kinematyczne.
Sprawdzanie wytrzymałości rusztowań na obciążenia dynamiczne nie może być sprowadzane tylko do obliczeń statycznych, lecz powinno obejmować:
- wyznaczenie energii kinetycznej przedmiotów wywołujących obciążenie,
- energii kinetycznej, przekazywanej na rusztowania i przechodzącej przez węzły,
- porównanie tej ostatniej wartości z energią kinetyczną wystarczającą do zniszczenia najsłabszych złączy między częściami rusztowań, a w szczególności łożysk belek, połączeń na śruby oraz przegubów (segregator aktów prawnych).

W celu obliczenia energii kinetycznej ruchu rusztowań wywołanego uderzeniami podczas budowy należy obliczyć prędkości ruchu części rusztowań, które mogą wystąpić przy wymuszeniu ich odkształceń, wahań lub drgań. Dotyczy to również rusztowań utrzymywanych przez liny, których zwis może powodować wahania całych rusztowań lub ich części.
Zmienność obciążeń rusztowań wraz z rozpiętością przęseł.

Zależność wymiarów rusztowań od ciężaru konstrukcji betonowej jest inna od zależności wymiarów przęseł mostu od ich obciążeń (promocja 3 w 1). Wynika to stąd, że ciężar konstrukcji betonowej odniesiony do jednostki długości pomostu wzrasta wraz z rozpiętością, podczas gdy obciążenia przypadające na jednostkę długości przęseł nie zwiększają się przy wzroście ich rozpiętości. Do wyjaśnienia tej różnicy służy następujący rachunek.

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami