Blog

27.04.2020

Mosty płytowe

W artykule znajdziesz:

Mosty płytowe

Mosty płytowe

Mosty płytowe ustawione na słupach wyróżnia mała kubatura podpór. Istotnie, słupy są rodzajem podpór, których tworzywo może być całkowicie wykorzystane wytrzymałościowo. Dlatego też ich kubatura jest mniejsza od wszelkich innych rodzajów podpór (program uprawnienia budowlane na komputer). To samo dotyczy fundamentów słupów. W wielu konstrukcjach mostowych ciężar filarów lub przypór jest duży w stosunku do obciążeń ruchomych i ciężarów przęseł.

Stąd też fundamenty takich mostów wypadają drogo ze względu na duże ciężary podpór. Mosty płytowe oparte na słupach są przeciwstawieniem tego rodzaju konstrukcyj. Jakkolwiek ciężar płyty jest często znacznie większy od ciężaru przęseł belkowych, jednak w sumie obciążenia fundamentów w mostach płytowych są znacznie mniejsze niż w mostach belkowych.
Mosty płytowe wskutek dużej bezwładności przęseł są mało wrażliwe na działania dynamiczne (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Zaleta ta jest cenna w mostach kolejowych. Mosty płytowe są też trudne do zniszczenia przez uderzenia pocisków lub przez podmuchy.

Wszystkie wady mostów płytowych o przekrojach pełnych wynikają z dużej kubatury betonu w płycie. Po pierwsze, duża ilość betonu przęseł wpływa na większy koszt mostów płytowych w pozycji „beton”. Następnie, jak na to już poprzednio zwrócono uwagę, duża kubatura betonu przęsła powoduje duży ciężar przęsła. Wreszcie duże pole przekroju płyt mostowych wpływa na zwiększenie ilości kabli w przypadku, gdy płyty te są sprężone; do sprężenia większego przekroju potrzebna jest bowiem większa siła. W sprężonych płytach mostów kolejowych o rozpiętości 10 m pole przekroju kabli jest mniej więcej dwukrotnie większe od pola przekroju kabli potrzebnych do sprężenia takiego samego przęsła o przekroju złożonym z górnej płyty i z dwóch środników (uprawnienia budowlane).

Na tak znaczne zwiększenie ilości kabli można sobie pozwolić wówczas, gdy całkowity przekrój kabli jest dostatecznie mały i gdy uzyskane przez to uproszczenie konstrukcji wyrównywa koszt większego zużycia stali wysokowartościowej.
Ta podstawowa wada mostów płytowych każe szukać rozwiązań zmierzających do zmniejszenia kubatury betonu w płytach (program egzamin ustny).

Kształty belek przęseł wolnopodpartych

Próbowano wprowadzić do płyt skrzynki różnych kształtów dla wyeliminowania betonu niewykorzystanego wytrzymałościowo. Jedno z naszych biur projektowych wykonało w r. 1956 projekt płyty wydrążonej przez wprowadzenie walców z płyt pilśniowych. Kształt walców miał ułatwić doprowadzenie pod nie betonu. Istotnie bowiem betonowanie pod skrzynkami prostokątnymi wymagałoby ułożenia dolnej warstwy betonu a dopiero następnie ustawianie na niej skrzynek (opinie o programie). Chociaż dążenie do zmniejszenia kubatury betonu w płycie jest niewątpliwie słuszne, jednak jest rzeczą oczywistą, że zmniejszając kubaturę betonu, zmniejsza ono jednocześnie podstawową zaletę mostów płytowych, którą jest prostota budowy.

Mosty jednoprzęsłowe o przęsłach wolnopodpartych bezwspornikowych
Ten rodzaj mostów jest obecnie stosowany w znacznie węższym zakosie niż dawniej, a to wskutek dużego wpływu ciężaru przęseł na siły wewnętrzne w nich występujące. Stąd też mosty te są budowane tylko w szczególnych przypadkach, a mianowicie:
- gdy wpływ ciężaru własnego na siły wewnętrzne jest niewielki ze względu na małą rozpiętość;
- gdy przęsła mają być ustawione na dawnych podporach dostosowanych do dwóch rzędów łożysk (segregator aktów prawnych);
- gdy osiadanie fundamentów może wywołać nadmierne siły w przęsłach;
- na terenach szkód górniczych, gdy przemieszczenia podpór mogłyby wywołać uszkodzenie przęseł ciągłych lub też przęseł połączonych z podporami.

Kształty belek przęseł wolnopodpartych zestawiono w opisie przekrojów pomostów oraz w przykładach konstrukcyj przęseł z betonu uzbrojonego i z betonu sprężonego.
Układy mostów o przęsłach wolnopodpartych zależą od liczby przęseł. Most jednoprzęsłowy o belkach wolnopodpartych może mieć jako podpory dwa przyczółki lub też dwa filary wpuszczone w nasypy. Rozwiązanie takich układów zależy od stosunku rozpiętości przęseł do wysokości podpór (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami