Blog
Mosty rozbieralne
W artykule znajdziesz:
Mosty rozbieralne
Mosty rozbieralne powinny być tak skonstruowane, aby umożliwiały szybki montaż oraz były dostosowane do różnych warunków terenowych.
Mosty rozbieralne dzieli się na bojowe i transportowe.
Mosty rozbieralne bojowe składają się z elementów przestrzennych, łączonych w okresie działań wojennych w gotowe obiekty mostowe.
Mosty rozbieralne transportowe są stosowane, gdy zachodzi potrzeba szybkiej budowy lub odbudowy zniszczonego obiektu mostowego (program uprawnienia budowlane na komputer). Składają się one przeważnie z elementów liniowych lub płaskich montowanych na brzegu, a następnie nasuwanych na podpory lub montowanych sposobem wspornikowym.
Konstrukcje mostów rozbieralnych wykonuje się ze stali o wysokiej jakości. Jednym z systemów mostów rozbieralnych drogowych o średnich rozpiętościach jest system Baileya, w którym dźwigary główne składają się z kraty stalowej łączonej na sworznie.
Mosty przeznaczone wyłącznie dla pieszych nazywa się kładkami. Służą one do bezpiecznego przejścia nad wszelkiego rodzaju przeszkodami terenowymi oraz trasami komunikacyjnymi.
Rozróżnia się kładki prowizoryczne, najczęściej drewniane, służące jako tymczasowe przejścia piesze, ikładkistałe o konstrukcji stalowej lub żelbetowej, stosowane najczęściej nad torami kolejowymi i autostradami.
Ustrój nośny kładek składa się z dźwigarów głównych i pomostu jak w mostach drogowych (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Podpory stanowią słupy stalowe lub żelbetowe na fundamentach.
Przy przekraczaniu kładkami linii komunikacyjnych nie należy zapominać o zachowaniu skrajni drogowej czy kolejowej, co wymaga prowadzenia tego typu kładek wysoko nad terenem oraz
stosowania dwustronnych schodów. Ze względów architektonicznych oraz bezpieczeństwa ruchu pojazdów obecnie zamiast kładek coraz częściej buduje się przejścia podziemne, tzw. tunele dla pieszych.
Kładki prowizoryczne drewniane składają się zazwyczaj z dwóch belek nośnych (jedynie dla większych szerokości liczba belek może być zwiększona do trzech) i opartych na nich, poprzecznie ułożonych deskach. Poprzecznice i deski podłużne występują wyłącznie w razie większych rozpiętości i szerokości kładek (uprawnienia budowlane).
Jako ustrój nośny stosujemy w kładkach belki proste, złożone lub zbite z desek stanowiących zarazem poręcze kładki. Przy przejściu nad torami można stosować konstrukcje rozporowe.
Przepusty sklepione
Przepusty są przeznaczone najczęściej do przepuszczenia pód korpusem drogi cieku wód naturalnych lub sztucznych. Liczba przepustów oraz lokalizacja zależy od ukształtowania terenu przyległego do korpusu drogi. Natomiast światło przepustu zależy od wielkości zlewni (czyli powierzchni terenu, z której odbywa się spływ wody do danego obiektu mostowego) i jej charakteru (tj. pochylenia, zazielenienia, zalesienia itp.).
W przepustach, podobnie jak w mostach, należy dążyć do prostopadłego przejścia pod korpusem drogi (program egzamin ustny). Dno przed wlotem i wylotem powinno być umocnione darniną lub brukiem zależnie od rodzaju gruntu i prędkości przepływu wody.
Najczęściej stosuje się przepusty drogowe:
- żelbetowe z rur prefabrykowanych,
- żelbetowe ramowe,
- sklepione betonowe lub kamienne.
Ze wszystkich typów przepustów prefabrykowane rury żelbetowe o średnicach 60-150 cm są najczęściej stosowane (opinie o programie). Przepusty rurowe o małych średnicach mają wloty kołnierzowe, o większych średnicach - wloty zakończone skrzydełkami usytuowanymi równolegle, ukośnie lub prostopadle do osi drogi. Przepusty rurowe mogą być jedno- lub dwuotworowe. Izolację przepustu stanowi dwu- lub trzykrotne smarowanie bitumem i pokrycie warstwą gliny plastycznej grubości 10 cm. Przepusty rurowe są posadawiane na fundamentach tłuczniowych, zaś w gruntach żwirowych lub piaszczystych bezpośrednio na gruncie rodzimym.
Przepusty żelbetowe ramowe są stosowane w razie większych wymiarów otworów (o świetle 2-M m). Mają one przekrój zamknięty (segregator aktów prawnych). Wloty przepustów ramowych stanowią skrzydła żelbetowe wiszące.
Nawierzchni nad przepustami nie należy układać bezpośrednio na konstrukcji, lecz na podsypce piaskowej ułożonej na izolowanej konstrukcji przepustu. Minimalna wysokość nadsypki łącznie z nawierzchnią powinna wynosić 50 cm.
Przepusty sklepione mają zastosowanie w terenach pagórkowatych i górskich. Konstrukcję wlotów i wylotów przepustów stanowią skrzydełka połączone z korpusem równolegle lub skośnie do osi drogi. Również w tego typu przepustach najmniejsza wysokość nadsypki nad sklepieniem powinna wynosić 50 cm (promocja 3 w 1).
Jeżeli przepusty posadawia się w gruntach gliniastych lub ilastych, należy stosować podsypkę żwirową pod fundamenty.
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32